Världsmedborgare skrev 2015-12-18 16:53:23 följande:
För många frågor.
Ser vi till Tyskland, så begicks 1:a felet vid undertecknandet av vapenstilleståndet vid 1:a Världskrigets slut.
Tyskarna förnedrades och fråntogs i stort sett all sin värdighet, och eg blev det aldrig undertecknat nån eg fred.
Så redan där kan vi ana oss till vad som komma skulle.
Sen kom depression och massarbetslöshet, fattigdom och allmänt elände, och det är förutsättningarna som behövs för att folk ska kunna luras att välja lösningar som annars är otänkbara.
Jag förenklar och generaliserar nu, annars blir det toklångt, men vad som alltid behövs för att en extremistisk politik ska få fäste, är en gemensam "syndabock".
Det kan vara vad som helst, religion, ett folkslag, arbetslöshet o.s.v, och till det ett parti som lovar guld och gröna skogar.
Sen är det bara att mata på med lögner och förnekelse och skapa ett vi och dom, så kan det sluta riktigt illa.
Tyska folket bär eg ingen skuld, det är nästan omöjligt att värja sig mot lögner, när man i utbyte får arbete och mat på bordet.
Så tyskarna har tagit på sig skulden själva, dom her inte haft något val, det dåliga samvetet har varit för jobbigt att leva med.
Vi i Europa lever faktisk med samma idag helt felaktiga skuldbörda, mång tycks fortfarande tro att vi har nån slags skuld att betala till USA, för att dom hjälpte oss under 2:a Världskriget.
Men den skulden har vi återbetalat flera ggr om, och nu är det USA som står i skuld till Europa.
Vi har pumpat in pengar och varor till USA, nåt som betalats med i princip värdelösa statspapper, papper som aldrig kommer att kunna omsättas till nån form av kapital.
Men nu ska jag inte/vill jag inte dra igång nåt om allt det där, för det är så komplicerat att det inte hör hemma på ett sån´t här forum.
Om folk inte vet sitt eget bästa? Jo det tror jag visst att dom gör.
Men vi kan inte begära att den stora massan ska ha tid och möjligheter att sätta sig in alla politiska utspel, och vad som ligger bakom dom.
Så vi har tid och de som har som yrke att förmedla, och de som jobbar med att beskriva och förklara historien, vi har en skyldighet att dela med oss.
Det är ett måste för oss att hålla historien levande, att förklara sammanhang, och försöka förenkla så att alla förstår.
Bara för nåt årtionde, så sa man om 2:a Världskriget, "vi får aldrig nånsin glömma".
Men vad har hänt, jo nu finns inga levande kvar från den tiden, så ingen kan längre berätta och hålla historien levande.
Nu är det igen fritt fram att ljuga och förneka vad som hände, ingen levande kan säga emot, så det är bara att förneka allt som hänt och påstå att det nog inte var så farligt, och det var så länge sen, nazimen ser inte ut så idag, det är andra tider nu, och bla bla bla.
Så ser vi inte upp, då kommer det att hända igen, det som vi lovade att det aldrig skulle få hända igen.
Därför finns heller inga undantag, finns det minsta lilla antydan till extremism i något parti, då ska det betraktas som farligt., finns det ett vi och dom, då är det ett farligt parti.
För vilket parti som delar upp oss i vi och dom, kan nånsin bli bra för en hel nation, ett land?
Bara att antyda ett vi och dom, borde vara nog för att inse, att nu är vi på väg rakt ut i ett helvete..
Jo, jag hade en franska lärararinna på högstadiet som faktiskt lyckats överleva Auschwitz-Birkenau. Hon visade oss sin tatuering, men vi som högstadie elever fattade ju inte vidden av vad hon visade. Men hon sa precis det du säger, en dag finns inte jag här för att berätta och då blir mina ord snabbt både förvanskade och betraktade som sagor.
Men jag tror till skillnad från en del här på FL, att vi måste kasta av oss några tabu och vi svenskar och de nyanlända måste vara beredda att kunna kritisera varandra sakligt. Det jag har så svårt att köpa är att all kritik tenderar benämnas som rasism. Jag kan ju bara svara för mig som svensk, vad annat vet jag...
Men ett samhälle lever ju bäst på kompromisser.
Om vi inte tar dessa steg, idiotförklarar vi ju de nyanlända till att inte kunna försvara sin övertygelse och att inte veta sitt eget bästa. Det är ju då det blir dem och vi.