• Åttionian

Kommer SD göra sig av med rasismen?

På samma sätt som V gjort sig av med kommunismen?

V har ju funnits sen 1917, och dröjde till 1990 innan de slutade kalla sig kommunister. Kommer det ta så lång tid för SD eller vad tror ni?

• Svar på tråden Kommer SD göra sig av med rasismen?
  • Mentat
    Anonym (Wtf) skrev 2015-12-16 13:10:55 följande:
    Läs SDs partiprogram och ev program för Humanistiska föreningen och kom tillbaka om du inte förstår min synpunkt så ska jag förklara den tydligare.

Men för de flesta räcker det nog med att läsa dem för att förstå min ståndpunkt.
    Jag har läst (sd):s partiprogram, tack. Det var dina ord att rasism defeinieras av att religion får ett särskilt omnämnande men tydligen fick jag svar på min fråga: Du är inte konsekvent.

Inte heller ville du svara på andra frågan, Jag misstänker att det har att göra med det implicita svaret på fråga 1.
  • Anonym (Wtf)

Stackars dig som inte förmår skilja huvudsak från bisak (är orden för svåra?).

Men det är ditt problem och inte mitt.

• Mentat
    Anonym (Wtf) skrev 2015-12-16 16:07:43 följande:

Stackars dig som inte förmår skilja huvudsak från bisak (är orden för svåra?).

Men det är ditt problem och inte mitt.

Tack, JAG har inget problem. Det är du som är svarslös, inte jag.
  • Anonym (Wtf)
    Mentat skrev 2015-12-16 17:58:50 följande:

Tack, JAG har inget problem. Det är du som är svarslös, inte jag.

Icke, det var du som inte förstod mitt svar. Men hade du läst läxorna i skolan ordentligt hade du haft bättre förutsättningar att göra det,
  • Mentat
    Anonym (Wtf) skrev 2015-12-16 19:59:26 följande:
    Icke, det var du som inte förstod mitt svar. Men hade du läst läxorna i skolan ordentligt hade du haft bättre förutsättningar att göra det,
    *asg* Nu högg du verkligen i sten, du har bevisligen ingen aning om vilka betyg jag hade i skolan!

Men så går det när man saknar argument och måste nedlåta sig till personangrepp för att försöka flytta fokus. Övriga läsare i tråden kan konstatera att den anonyma inte kan exemplifiera rasismen i (sd):s program.

Det är egentligen inte så konstigt då (sd) granskas så hårt att de måste slipa på sina formuleringar. Det är stor skillnad mot det numera lyckligtvis nedlagda SvP, som var uttryckligen rasistiska i sitt partiprogram då de krävde särskilda rättigheter för personer som tillhörde det germanska genetiska arvet eller något ditåt, jag minns inte exakt men det var tydligt uttalat.

I (sd):s program är det inte så lätt att hitta något liknande och det var därför jag ville se om den anonyma hade något att komma med, jag kan ju ha missat något, eller inte. Nu har vi fått se att det hade den alltså inte. Det, min bästa anonym, är ett skolexempel på att ha fördomar!
  • Åttionian
    Anonym (?) skrev 2015-12-16 07:41:06 följande:

Vilken rasism ser du i partiprogrammet?

Från företrädare, inte partiprogram.
  • Åttionian
    Anonym (asta) skrev 2015-12-16 08:01:24 följande:

Du menar typ att SD ska sluta kalla sig "SD Rasisterna"?

Läs på om SD är mitt tips och så kan du ta och fundera på hur det kommer sig att

vår nuvarande regering gjort en rejäl kovändning när det gäller invandringen! Har Rööööfven månne blivit "rasist"?

Det är svårt att diskutera med någon som pratar som en 10-åring. Hoppas du förstår det.
  • Åttionian
    Mentat skrev 2015-12-16 08:35:13 följande:

TS är litet märklig: (v) VAR kommunister fram till 1990 och avsvor sig det begreppet i ljuset av det elände som uppenbarades, även för dem som blundat hårdast, vid murens fall.

(sd) VAR rasister vid samma tidpunkt, 1990. Bägge partierna har sedan dess försökt röra sig bort från sitt skamfilade förflutna, med blandad och möjligen diskutabel framgång. (sd) får fortfarande rensa ut rasister ur sina led och (v):s partiledare var fortfarande stolt kommunist 2004, hur många kommunister de har kvar bland sina led är det ingen som bryr sig om att titta efter.

Så att (v) skulle ha gått mot ljuset sedan 1917 stämmer ju inte. Sedan 1990, förhoppningsvis. Fast det har ju i så fall (sd) också gjort. De bägge partierna borde behandlas på samma sätt - antingen är bägge acceptabla som samarbetspartners om än inte som koalitionspartners eller är bägge det inte. Att behandla dem olika, som sker idag, är däremot totalt ologiskt.

Anser du att mängden kommunister i V idag är lika många som mängden rasister i SD?
  • Mentat
    Åttionian skrev 2015-12-16 22:34:26 följande:
    Anser du att mängden kommunister i V idag är lika många som mängden rasister i SD?
    Jag antar att du menar andelen och inte mängden.

Det är i princip hopplöst att ens gissa sig till vad gäller någondera partiet och det finns nog ingen riktigt skarp gräns heller där man kan säga att den här är rasist och den här är det inte, bara nästan etc och samma sak med kommunister.

Bägge partierna har gjort liknande resor under samma tid och är därför jämförbara. (sd) har vuxit exceptionellt under den här tiden medan (v) är någotsånär kvar på samma styrka som 1990, åtminstone i jämförelse. Det talar i så fall för att andelen kommunister skulle vara högre i (v). Om man talar om partitoppen så ligger det i sakens natur att de oftast har varit medlemmar länge och i så fall är nog skillnaden mindre.

I bägge fallen har det funnits mer hårdföra partier att gå till, (nd), (SvP), (k) etc vilket kan fungera som en ventil. Att rasismen inom (sd) granskas är bra. Det jag saknar är en motsvarande granskning av kommunismen inom (v). Ingen av oss inbillar sig väl att de som bekänt sig till (vpk) i åratal plötsligt såg ljuset och slutade tro på kommunismen? Givetvis finns det en hel del kommunister kvar inom (v) men hur många och hur stor andel går inte att veta, inte minst eftersom ingen granskar dem på det viset.
  • Världsmedborgare
    Åttionian skrev 2015-12-15 23:40:30 följande:
    På samma sätt som V gjort sig av med kommunismen?

V har ju funnits sen 1917, och dröjde till 1990 innan de slutade kalla sig kommunister. Kommer det ta så lång tid för SD eller vad tror ni?
    Kanske, de flesta nyare partier genomgår alltid med tiden nån form av förändring, om dom inte försvinner eller går upp i nåt annat parti.
    Men dit är det ännu mycket långt, många från det gamla gardet av nazister och högerextremister finns kvar bland SD:s makthavare.
    Och vi ser ju hur det ser ut bland fotfolket, det vimlar av rasister, Putinister och Trump-runkare..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Kommer SD göra sig av med rasismen?