Kommer SD göra sig av med rasismen?
På samma sätt som V gjort sig av med kommunismen?
V har ju funnits sen 1917, och dröjde till 1990 innan de slutade kalla sig kommunister. Kommer det ta så lång tid för SD eller vad tror ni?
På samma sätt som V gjort sig av med kommunismen?
V har ju funnits sen 1917, och dröjde till 1990 innan de slutade kalla sig kommunister. Kommer det ta så lång tid för SD eller vad tror ni?
Nu gör ju SD allt de kan för att hävda att de INTE är rasister (trots otaliga bevis på att åtminstone väldigt många av partimedlemmarna "råkar" vara det och trots att allt deras prat om nationens fortlevnad - som alltså hänger på att befolkningen ska vara "homogen" - folkgruppers gemenskap osv klingar väldigt obehagligt). Så jag tror nästan mer att de, om de en dag får riktig makt, snarare kommer att komma ut med en hel del ganska öppet rasistiskt tänk. Men då ändå inte kalla det rasism.
Vilken rasism ser du i partiprogrammet?
Du menar typ att SD ska sluta kalla sig "SD Rasisterna"?
Läs på om SD är mitt tips och så kan du ta och fundera på hur det kommer sig att
vår nuvarande regering gjort en rejäl kovändning när det gäller invandringen! Har Rööööfven månne blivit "rasist"?
TS är litet märklig: (v) VAR kommunister fram till 1990 och avsvor sig det begreppet i ljuset av det elände som uppenbarades, även för dem som blundat hårdast, vid murens fall.
(sd) VAR rasister vid samma tidpunkt, 1990. Bägge partierna har sedan dess försökt röra sig bort från sitt skamfilade förflutna, med blandad och möjligen diskutabel framgång. (sd) får fortfarande rensa ut rasister ur sina led och (v):s partiledare var fortfarande stolt kommunist 2004, hur många kommunister de har kvar bland sina led är det ingen som bryr sig om att titta efter.
Så att (v) skulle ha gått mot ljuset sedan 1917 stämmer ju inte. Sedan 1990, förhoppningsvis. Fast det har ju i så fall (sd) också gjort. De bägge partierna borde behandlas på samma sätt - antingen är bägge acceptabla som samarbetspartners om än inte som koalitionspartners eller är bägge det inte. Att behandla dem olika, som sker idag, är däremot totalt ologiskt.
Jag antar att du menar andelen och inte mängden.
Det är i princip hopplöst att ens gissa sig till vad gäller någondera partiet och det finns nog ingen riktigt skarp gräns heller där man kan säga att den här är rasist och den här är det inte, bara nästan etc och samma sak med kommunister.
Bägge partierna har gjort liknande resor under samma tid och är därför jämförbara. (sd) har vuxit exceptionellt under den här tiden medan (v) är någotsånär kvar på samma styrka som 1990, åtminstone i jämförelse. Det talar i så fall för att andelen kommunister skulle vara högre i (v). Om man talar om partitoppen så ligger det i sakens natur att de oftast har varit medlemmar länge och i så fall är nog skillnaden mindre.
I bägge fallen har det funnits mer hårdföra partier att gå till, (nd), (SvP), (k) etc vilket kan fungera som en ventil. Att rasismen inom (sd) granskas är bra. Det jag saknar är en motsvarande granskning av kommunismen inom (v). Ingen av oss inbillar sig väl att de som bekänt sig till (vpk) i åratal plötsligt såg ljuset och slutade tro på kommunismen? Givetvis finns det en hel del kommunister kvar inom (v) men hur många och hur stor andel går inte att veta, inte minst eftersom ingen granskar dem på det viset.
Nä men dom påstår sig vara ett nationalkonservativt parti, och då hade dom lika gärna kunnat skriva rasister eller höger extremister.
För det är vad det alltid brukar handla om, när ett parti kallar sig nationalkonservativt.
Hur menar du? Likställer du en negativ behandling gentemot andra oga deras ursprung eller pigment, med en Marxist-Leninistisk ideologi som idag främst är en "grupp närbesläktade idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda"/wiki
???
Ge mig bevis på att SD är rasistiska, dvs negativt särbehandlar folk enligt pigment och ursprung, så kan vi fortsätta diskutera.
SD kan inte göra sig av med något som inte finns i deras partiprogram.
V däremot var fullständigt uppbygt kring kommunismen.
Jag glömde ju i #26.
Socialdemokratin har aldrig var speciellt politiskt fastlåst i en idélogi, i Sverige har alltid S haft ett bra samarbete med företagen, speciellt tidigare, och har kanske varit kommunismens värsta motståndare, och S har inget emot kapitalism, tvärtom så har dom ofta arbetat sida vid sida.
...ovh V skulle sparka alla företrädare som uttrycker sig negativt om författare, poeter, intellektuella, religiösa? Så?
På nästan samtliga kända sverigedemokraters Wikipedia-sidor så finns underkategorin "kontroverser", att läsa om. Det säger ju ändå något.