Kommer SD göra sig av med rasismen?
På samma sätt som V gjort sig av med kommunismen?
V har ju funnits sen 1917, och dröjde till 1990 innan de slutade kalla sig kommunister. Kommer det ta så lång tid för SD eller vad tror ni?
V har ju funnits sen 1917, och dröjde till 1990 innan de slutade kalla sig kommunister. Kommer det ta så lång tid för SD eller vad tror ni?
Nu gör ju SD allt de kan för att hävda att de INTE är rasister (trots otaliga bevis på att åtminstone väldigt många av partimedlemmarna "råkar" vara det och trots att allt deras prat om nationens fortlevnad - som alltså hänger på att befolkningen ska vara "homogen" - folkgruppers gemenskap osv klingar väldigt obehagligt). Så jag tror nästan mer att de, om de en dag får riktig makt, snarare kommer att komma ut med en hel del ganska öppet rasistiskt tänk. Men då ändå inte kalla det rasism.
Nu gör ju SD allt de kan för att hävda att de INTE är rasister (trots otaliga bevis på att åtminstone väldigt många av partimedlemmarna "råkar" vara det och trots att allt deras prat om nationens fortlevnad - som alltså hänger på att befolkningen ska vara "homogen" - folkgruppers gemenskap osv klingar väldigt obehagligt). Så jag tror nästan mer att de, om de en dag får riktig makt, snarare kommer att komma ut med en hel del ganska öppet rasistiskt tänk. Men då ändå inte kalla det rasism.
Vilken rasism ser du i partiprogrammet?
Du kan inte göra den jämförelsen eftersom Vänsterpartiet bevisligen tidigare har hetat just Vänsterpartiet kommunisterna fram till 1990 (om jag inte minns fel) medans Sverigedemokraterna aldrig har hetat Sverigedemokraterna rasisterna!
TS är litet märklig: (v) VAR kommunister fram till 1990 och avsvor sig det begreppet i ljuset av det elände som uppenbarades, även för dem som blundat hårdast, vid murens fall.
(sd) VAR rasister vid samma tidpunkt, 1990. Bägge partierna har sedan dess försökt röra sig bort från sitt skamfilade förflutna, med blandad och möjligen diskutabel framgång. (sd) får fortfarande rensa ut rasister ur sina led och (v):s partiledare var fortfarande stolt kommunist 2004, hur många kommunister de har kvar bland sina led är det ingen som bryr sig om att titta efter.
Så att (v) skulle ha gått mot ljuset sedan 1917 stämmer ju inte. Sedan 1990, förhoppningsvis. Fast det har ju i så fall (sd) också gjort. De bägge partierna borde behandlas på samma sätt - antingen är bägge acceptabla som samarbetspartners om än inte som koalitionspartners eller är bägge det inte. Att behandla dem olika, som sker idag, är däremot totalt ologiskt.
Vilken rasism ser du i partiprogrammet?
1) Är alltså föreningen Humanisterna rasister eftersom de är starkt kritiska mot religion i alla dess former?
2) Ett parti som ger särskilt omnämnande av kön i sitt partiprogram är då alltså sexistiskt enligt resonemanget ovan? Inte mig emot, jag vill bara se om du är konsekvent.