Graviddepression? Är inte glad över graviditeten
Jag vet inte vad det är med mig. Jag är gravid med mitt och sambons första barn men känner mig ledsen över att vara gravid och rädd för att jg blir en dålig mamma. Innan graviditeten upplevde jag oss båda som stabila människor som skulle kunna bli föräldrar, men graviditeten var inte planerad.
Jag har haft problem med foglossning sedan vecka 10 och illamående hela graviditeten. Jag är sjukskriven för illamående och kräkningar flera gånger per dag sedan vecka 17 och är nu i vecka 25. Jag vet inte om mitt dåliga mående bidrar till min svarta livssyn i övrigt.
Jag hatar att vara gravid. Jag vill ha min kropp tillbaka. Jag vill kunna gå på promenader igen, äta utan att veta att det kommer upp igen snart, träffa vänner och göra något roligt. Just nu känner jag mig bara instängd i min egen kropp. Jag vill jobba och träffa kollegor igen men orkar knappt gå ut med hunden.
Vad värre är - Jag är rädd för barnets ankomst. Jag trodde att det skulle sjunka in med tiden men får i stället panik vid tanken på hur det närmar sig. Jag känner mig inte redo. Jag vet inte hur barn fungerar, jag vet inte vad man ska köpa, jag vet inte hur livet kommer se ut.
Jag känner mig så misslyckad. Alla i mammagrupperna och alla som fått barn klarade det med glans och älskade varje steg från fortplantning till barnskrik. Vad är det för fel på mig? Vi är mitt uppe i en renovering och min sambo tycker att jag är lat och gör lite "då jag bara går hemma ändå" och jag känner att alla kräver mer än jag orkar. Jag får ondare av att stå och gå men gör det ändå långa stunder varje dag för att alla antar att jag klarar mer. När jag inte uppträder helt lyckosprudlande för de få människorna jag träffar så får jag historier om deras lyckade graviditeter och råd om allt jag borde göra.
Jag vet inte vad jag ska göra. Är det någon annan som känt så här? Alla mammor jag pratat med berättar bara hur lycklig jag borde vara. Är det normalt om man har en svår graviditet? Jag vet inte ens om jag vågar prata med barnmorska om detta. Det känns som ett säkert sätt att få socialen på sig direkt barnet föds och jag vill verkligen understryka att jag skulle aldrig skada barnet, jag är en helt normal person i vanliga fall med fast jobb och gott anseende men nu känns allt bara hopplöst.