Graviddepression? Är inte glad över graviditeten
1. Du är sjukskriven för att du inte klarar av att jobba. Du går inte hemma för att du är för lat för att jobba. Att vara sjukskriven med foglossning innebär att det är väldigt mycket du inte SKA göra. Jag har också foglossning och vissa dagar har jag jävligt ont och andra dagar är det bättre. Min man tror ibland också att jag är lat, för han kan inte förstå, och det är okej. Men då måste jag förklara för honom. Ibland håller jag också skenet uppe. Men komihåg att det är din kropp, och den har du kvar också efter förlossningen. Om du inte tar foglossningen på allvar kan smärtorna hänga kvar LÅNGT efter att graviditeten är över, och det ska du undgå genom att vila. Tala om för din sambo vad det innebär, att du inte vill klaga jämt, men att du inte är hemma för att ta hand om allt i huset. Du är hemma för att du växer en människa, hans barn, i dig.
2. Det är helt normalt att vara orolig och nervös. Men tala med någon om det. Och för guds skull, nästa person som säger åt dig att vara glad och nöjd, säg: Vet du vad, jag önskar så att jag hade en fin och enkel graviditet och att jag kunde njuta av den. Men så är det inte för mig, och då kan jag inte le och vara glad. Det ska bli så skönt när det är över och jag får vara mig själv igen, jag saknar MIG.
Våga stå på dig! Våga säga ifrån! Jag hade aldrig pallat med dem du tycks ha runt dig. Någon måste du kunna prata med som förstår att allt inte är frid och fröjd? De flesta jag pratat med hade mer eller mindre problem och svåra perioder under sina graviditeter. Om du inte har en sån så prata med din barnmorska. Du ska inte bära på allt detta själv.