• flora3

hur blir jag skuldfri

Hej
    Efter många slitsamma år, inte minst ekonomiskt, som ensamstående mamma sitter jag med avbetalningar på konsumtionslån och krediter. Jag behöver få bort dem, eller minska avbetalningarna på bästa möjliga vis. Jag har rätt bra inkomst, men dessa avbetalningar inklusive studielån slukar för mycket av min lön.

Hur gör jag lämpligast, vilken bank är egentligen bäst? Jag vill ha tips och råd så mycket som möjligt.

• Svar på tråden hur blir jag skuldfri
  • flora3

Det är inte samma bank jag har nu tack o lov, flyttade över lånet för några år sedan till en annan bank med lägre ränta. Bensinkortet löstes inte då.

Ja det blir tyvärr så här när jag fått dra hela lasset själv med tre barn, försökt leva som en familj med två inkomster för att inte dem ska behöva lida, och då har vi ändå inte levt lyxliv precis. Jag klarar mig som det är nu, men det känns som jag är i en spiral som är svår att bryta. Vill bli skuldfri inom 5 år.

Det hela började ju för många år sedan när jag som 27 åring skilde mig och fick ta lån för att lösa ut min man. Under en tid var jag sambo, ekonomisk sätt var det ju en enorm skillnad och mina skulder började sjunka, jag behövde inte använda min kreditkort, hade pengar över varje månad, men sen separerade vi och jag är tillbaka i karusellen.

• XEmmabus

Bra att du delar med dig av hur skulderna är fördelade, det gör det lättare att hjälpa dig. Tänk på att vi inte efterfrågat var du har fordringarna utan endast beloppen samt räntan. Jag tror absolut att du kan bli skuldfri inom 5 år. :)

Du verkar ha viljan att ta tag i din ekonomi. Alla kan komma på obestånd och i ditt fall var det en separation som påbörjade det hela. Det går att fixa. Det som är väldigt positivt är att du skriver att du har en bra inkomst. Vänd nu på var enda krona i din budget. För varje hundralapp du betar av dina skulder, sänker du inte bara kapitalfordran utan även beloppet som du måste betala ränta på.

"Glöm" till att börja med halva lånet som du har banklån till 5% på. Det fixar du allra sist. Koncentrera dig på de andra runt 60 000 kr. Skriv upp varje fordran och ränta och om du har extrakostnader såsom aviavgifter etc. Du kommer att få en överblick om var du ska börja.

Du behöver definitivt inte gå till banken med svansen mellan benen. De är inte några välgörenhetsidkare utan tar betalt för sina tjänster. De vill givetvis låna ut pengar, men inte ta för stora risker. Gör upp en budget som inte är för bra utan relevant. Ta hjälp av Konsumentverkets budgetförslag och justera dem till att passa ditt hushåll. Är du påläst och har ordning på dina siffror har du inte bara lättare att få lån utan även till lägre ränta. Jämför flera banker. Jag har ingen erfarenhet av tex Lendo osv men det kanske andra i tråden har. Har du inga betalningsanmärkningar så håll dig borta från Bleustep.

• Smarthuvud

120 000 är pengar.. Men det är absolut ingen omöjlighet. Din plan är att vara skuldfri inom 5 år, vilket betyder att du måste amortera 2000 kr i månaden. Med allt till 5% ränta så blir det 2500 kr/mån (med 13,25% = 3325 kr). Jag kan inte se varför du med en normal lön, inte skulle få lånet. Du borde ju inte ha kreditkort om du har betalningsanmärkningar.

Gör en budget, se vilket utrymme du har, lägg upp lånets längd därefter. Lämna utrymme för buffertspar, istället för att ha kreditkortet som livlina. Jag personligen hade tagit 130 000, för att få 10 000 över till en start på buffert, för att vara trygg med att klippa kreditkortet. Det ökar månadskostnaden med ca 200 kr.

Sedan gör du extra-amorteringar med skatten du får, osv.

Du fixar det!

• foppatoffel

Måste bara skriva att du är en jävla hjälte som själv håller ihop ett hushåll med tre barn!

Kort och gott finns några punkter:
    * Försök baka ihop allt till ett lån med bättre villkor, vilket bör gå för dig med fast inkomst. Går inte det så betala på det med högst effektiv ränta, som BuoBä skriver.
    * Gör en 5-års budget som gör dig skuldfri om 5 år.
    * Kapa alla utgifter du inte absolut måste ha så att budgeten går ihop.
    * Ta inte en enda kredit till, någonsin. Klipp dina kort

Fundera också hur du vill förhålla dig med detta till barnen, ibland är det inte givet att det bästa är att hålla masken, även om man så klart inte vill att barnen ska märka av om man har det ekonomiskt tufft.

En morot efter du blivit skuldfri:
    * Starta ett sparande åt var och en av barnen i en kapitalförsäkring. Det är väldigt motiverande för att hålla sin budget :)

• flora3

Tusen tack för era jättebra tips och råd, ja jag får en tår i ögat faktiskt att ni bryr er, och på ett vänligt sätt!

Jag SKA klara det!!! Solig

Ps jag har inga betalningsanmärkningar, har aldrig haft det heller. Kanske är jag ett bevis på hur lätt det är att hamna i denna cirkel trots att man vill göra rätt för sig, klara sig själv och leva ett vanligt normalt liv utan minsta lyx, även som ensamstående.

• flora3

Hello, minns ni mig?
    Jag har nu samlat mina lån/krediter till ett omläggningslån med bra ränta, och är nere på en månadskostnad under 2500 kr/mån. Allt är borta om 5 år och jag kan leva lite drägligare även under tiden jag betalar av lånet. De två krediterna är borta och det andra lånet likaså, totalt blev snitträntan lägre än jag hade innan.

Hur jag gjorde? Jag gick igenom min hushållsbudget, kapade några poster jag kunde vara utan. Anlitade Axa och de fick fram ett bra lån till mig. Inga problem att få lånet då jag trots allt har ett fast jobb och en hyfsad inkomst. När skattepengarna kommer lägger jag dem som en buffert och i sommar hyr jag ut min bostad under någon vecka och gör extra inbetalning på lånet.

Jag spar nu alla mina kvitton på mat och förbrukningsvaror jag köper under en månad för att se exakt vilken matbudget jag behöver.

Trevlig Valborg! Glad

• XEmmabus

Bra jobbat!!!

Det är så gött att se att allt kan ordna sig, när det trasslat till sig lite, genom att man har en stark vilja. Är helt säker på att du kommer att klara det här galant.

Jag är stolt över dig och jag känner dig inte ens. :)

• Flash Gordon
    XEmmabus skrev 2015-02-01 01:01:34 följande:

Förslaget att du ska beta av de minsta skulderna först är inte så smart. Givetvis börjar man med de som har högst ränta. Vill du skriva ut dina lånebelopp och ränta för varje fordran,samt när fordran uppstod? Det bästa är att ringa runt och försöka förhandla ner räntan/frysa räntan. Detta är lättare ju äldre lånen är.

Har du försökt få ett ihopbakslån? Alltså ett enda lån med max ränta runt 8-9%.

Man ska betala av det minsta lånet först, oavsett ränta, därför att det handlar om beteende och motivation, snarare än om matematik.

Att betala tillbaka lån handlar för de allra flesta om att behöva offra, snåla och anstränga sig. Det är inte en lätt resa att bli skuldfri.

Då behövs motivationen och man behöver få känna känslan av att "vinna" emellanåt.

Är ditt minsta lån på 3000 kronor och ditt lån med högst ränta är på 30000 kronor och du har 1000 kronor i månaden att betala av med så behöver du bara kämpa i tre månader för att få stryka bort det minsta lånet men de behöver kämpa i 2,5 år för att få bort det lån med högst ränta.

Det är vad det handlar om. Att minimera risken att tröttna på att leva snålt för att betala tillbaka och sluta. Då får det hellre kosta några kronor extra i ränta under tiden man gör sig skuldfri om chansen att lyckas ökar.

.
    Med det sagt är all återbetalning av lån välkommet. Oavsett metod.
  • Ms H
    flora3 skrev 2015-04-30 15:03:12 följande:

Hello, minns ni mig?
    Jag har nu samlat mina lån/krediter till ett omläggningslån med bra ränta, och är nere på en månadskostnad under 2500 kr/mån. Allt är borta om 5 år och jag kan leva lite drägligare även under tiden jag betalar av lånet. De två krediterna är borta och det andra lånet likaså, totalt blev snitträntan lägre än jag hade innan.

Hur jag gjorde? Jag gick igenom min hushållsbudget, kapade några poster jag kunde vara utan. Anlitade Axa och de fick fram ett bra lån till mig. Inga problem att få lånet då jag trots allt har ett fast jobb och en hyfsad inkomst. När skattepengarna kommer lägger jag dem som en buffert och i sommar hyr jag ut min bostad under någon vecka och gör extra inbetalning på lånet.

Jag spar nu alla mina kvitton på mat och förbrukningsvaror jag köper under en månad för att se exakt vilken matbudget jag behöver.

Trevlig Valborg! Glad

Bra gjort att ta tag i situationen. Lycka till!
  • Smarthuvud
    flora3 skrev 2015-04-30 15:03:12 följande:

Hello, minns ni mig?

Trevlig Valborg!

Härligt att läsa! Duktig du!
  • StarDuzt

Det gäller att tänka lite Outside the Box - eller är det Inside the Box.

1. Varje krona IN är EN Krona in*

2. Varje krona Ut är bortkastad/förslust**

3. Bileriet - Bileriet är ingen sparbössa utan utgift.
    Berätta gärna vad du betalade för bilen o vad den
    kostar per år ex bensin (bensin är transportkostnaden
    som man får något för - den enda i princip) o hur
    länge bilen håller/du skall ha den kvar o vad nästa
    bil kommer att kosta.

Många har blivit ruinerade på bileriet - mitt eget
    har tidvis kostat 150 - 200,000 kr/året

4. Det bästa sättet att höja din standard är att skaffa
    partner o få EN inkomst till - jfr vilken bruttoöneökning
    detta skulle vara värt. Dina skulder är inte extrema
    relativt sett. Varför inte gå ut här med ca bostadsort - ca inkomst
    ålder mått o vikt

1 + 2   Här har vi mycket att lära av TiggeROM.
    De vägrar att ge ut pengar - tar rygg på betalande
    passagerare i T-bane/pendeltågspärrar - numera
    sitter t o m  anslag att endast EN person får gå in
    vid varje öppning. De vägrar att betala för att bo
    o tar t o m övergiven mat från tallrikar vid uteserveringar.
    Dom är väldigt skickliga på att leva minimalistiskt o
    har inga skulder - för dom får inga (bank-) lån o krediter.

* ta hem en pantburk när du hittar 10 st = 10 - 20 kr

**  hyra måste man tyvärr betala - men riktiga skojare
    betalar bara sin hyra - vilket är enda räkningen + el
    som de betalar - alla andra blåser de - ink elbolagen
    där de ibland byter abonnent - o de blåser alltid telefon-
    bolagen EN gång - ofta en gång per bolag - sen kör
    de kontantkort - mat kycklingvingar - oxsvans o tunga
    kan man hitta billigt ibland - det är faktiskt juste mat

• Dveg

Snyggt jobbat, känner igen mig i din sits satt med liknande skulder för något år sedan, har inte mina ihopbakade idag (men möte med banken nu i veckan) men alla kort är klippta så skulderna minskar om än i krypfart.

mötet på banken ska förhoppningsvis ge mig en lite snällare månadskostnad på lånen, men framför allt att det ska minska fortare... betalar idag ca 3700kr/mån men räknar och hoppas på att kapa kostnaderna till kanske 2500 men ändå bli väck lånen snabbare.

Svar på tråden hur blir jag skuldfri