• Smarthuvud

hur blir jag skuldfri

Det är som andra sagt, svårt att ge tips som passar bäst för dig, utifrån den info du gett. Viktigast är ju att du förstår att du måste ändra ditt ekonomiska beteende. Finns inget lån som gör att du kan fortsätta på samma sätt, och bli skuldfri. Det är ju därför du sitter där du gör idag. Se några avsnitt av lyxfällan. Svårare är det inte. Sälj det du tycker dig kunna sälja. Betala dina dyraste krediter. Ring runt till de företag du har krediger hos, och förhandla. Ihopbakslån på det du inte får bra villkor på. Exempelvis ICA- banken har ca 5% ränta, och tumredeln är att dina krediter utan säkerhet inte ska uppgå till mer än din årslön. Stryp alla onödiga utgifter. Gör budget, och håll dig till den.

Glömde jag något?

• Smarthuvud

120 000 är pengar.. Men det är absolut ingen omöjlighet. Din plan är att vara skuldfri inom 5 år, vilket betyder att du måste amortera 2000 kr i månaden. Med allt till 5% ränta så blir det 2500 kr/mån (med 13,25% = 3325 kr). Jag kan inte se varför du med en normal lön, inte skulle få lånet. Du borde ju inte ha kreditkort om du har betalningsanmärkningar.

Gör en budget, se vilket utrymme du har, lägg upp lånets längd därefter. Lämna utrymme för buffertspar, istället för att ha kreditkortet som livlina. Jag personligen hade tagit 130 000, för att få 10 000 över till en start på buffert, för att vara trygg med att klippa kreditkortet. Det ökar månadskostnaden med ca 200 kr.

Sedan gör du extra-amorteringar med skatten du får, osv.

Du fixar det!

• Smarthuvud
    flora3 skrev 2015-04-30 15:03:12 följande:

Hello, minns ni mig?

Jag har nu samlat mina lån/krediter till ett omläggningslån med bra ränta, och är nere på en månadskostnad under 2500 kr/mån. Allt är borta om 5 år och jag kan leva lite drägligare även under tiden jag betalar av lånet. De två krediterna är borta och det andra lånet likaså, totalt blev snitträntan lägre än jag hade innan.

Hur jag gjorde? Jag gick igenom min hushållsbudget, kapade några poster jag kunde vara utan. Anlitade Axa och de fick fram ett bra lån till mig. Inga problem att få lånet då jag trots allt har ett fast jobb och en hyfsad inkomst. När skattepengarna kommer lägger jag dem som en buffert och i sommar hyr jag ut min bostad under någon vecka och gör extra inbetalning på lånet.

Jag spar nu alla mina kvitton på mat och förbrukningsvaror jag köper under en månad för att se exakt vilken matbudget jag behöver.

Trevlig Valborg!

Härligt att läsa! Duktig du!
Svar på tråden hur blir jag skuldfri