• flora3

hur blir jag skuldfri

Hej
    Efter många slitsamma år, inte minst ekonomiskt, som ensamstående mamma sitter jag med avbetalningar på konsumtionslån och krediter. Jag behöver få bort dem, eller minska avbetalningarna på bästa möjliga vis. Jag har rätt bra inkomst, men dessa avbetalningar inklusive studielån slukar för mycket av min lön.

Hur gör jag lämpligast, vilken bank är egentligen bäst? Jag vill ha tips och råd så mycket som möjligt.

• Svar på tråden hur blir jag skuldfri
  • flora3

Tack, bra tips i båda svaren. Tyvärr bor jag i hyresrätt så det där med att låna pengar på lägenheten kan jag inte.

Ofta får man ju rådet att slå ihop alla lån/krediter till ett, men det kanske inte alltid är det smartaste.

• flora3

Hej igen!
    Det är lite känsligt att redovisa för mina privata skulder här, men i stort kan jag säga att det rör sig om totalt 120 000 kr, hälften är lån hos en bank, med bra ränta (cirka 5 %) + ett kreditkort som jag har som livlina (13,25% ränta), vilket nu måste bort, för allt jag sätter in där, åker ut nästa månad och på så vis aldrig minskar, snarare tvärtom. Därutöver har jag ett bensinkort

(cirka 10%) ränta) som jag till en början betalade av helt varje månad, men efter en period då jag reste mycket så växte även skulden på det, så nu tankar jag upp det jag betalar in även på det.  

Banklånet är ?ihopbakat till ett lån?, som jag en gång tog, skulden där har minskat en del, men skulle jag ansöka om förhöjning på det så är skulden högre än när jag en gång tog det. Det blir en spiral hur jag än gör. Skulle jag betala av bensinkortet t ex i förhöjt befintligt banklån så skulle jag ändå få betala bensinen utöver det och inte minska mina totala utgifter med många kronor. Kreditkortet har högst ränta och bör ju bort först om jag skulle gå på att ta bort ett i taget.

Jag får spärra korten, gå till banken igen med svansen mellan benen och leva på minimum, det är väl det enda...

• flora3

Det är inte samma bank jag har nu tack o lov, flyttade över lånet för några år sedan till en annan bank med lägre ränta. Bensinkortet löstes inte då.

Ja det blir tyvärr så här när jag fått dra hela lasset själv med tre barn, försökt leva som en familj med två inkomster för att inte dem ska behöva lida, och då har vi ändå inte levt lyxliv precis. Jag klarar mig som det är nu, men det känns som jag är i en spiral som är svår att bryta. Vill bli skuldfri inom 5 år.

Det hela började ju för många år sedan när jag som 27 åring skilde mig och fick ta lån för att lösa ut min man. Under en tid var jag sambo, ekonomisk sätt var det ju en enorm skillnad och mina skulder började sjunka, jag behövde inte använda min kreditkort, hade pengar över varje månad, men sen separerade vi och jag är tillbaka i karusellen.

• flora3

Tusen tack för era jättebra tips och råd, ja jag får en tår i ögat faktiskt att ni bryr er, och på ett vänligt sätt!

Jag SKA klara det!!! Solig

Ps jag har inga betalningsanmärkningar, har aldrig haft det heller. Kanske är jag ett bevis på hur lätt det är att hamna i denna cirkel trots att man vill göra rätt för sig, klara sig själv och leva ett vanligt normalt liv utan minsta lyx, även som ensamstående.

• flora3

Hello, minns ni mig?
    Jag har nu samlat mina lån/krediter till ett omläggningslån med bra ränta, och är nere på en månadskostnad under 2500 kr/mån. Allt är borta om 5 år och jag kan leva lite drägligare även under tiden jag betalar av lånet. De två krediterna är borta och det andra lånet likaså, totalt blev snitträntan lägre än jag hade innan.

Hur jag gjorde? Jag gick igenom min hushållsbudget, kapade några poster jag kunde vara utan. Anlitade Axa och de fick fram ett bra lån till mig. Inga problem att få lånet då jag trots allt har ett fast jobb och en hyfsad inkomst. När skattepengarna kommer lägger jag dem som en buffert och i sommar hyr jag ut min bostad under någon vecka och gör extra inbetalning på lånet.

Jag spar nu alla mina kvitton på mat och förbrukningsvaror jag köper under en månad för att se exakt vilken matbudget jag behöver.

Trevlig Valborg! Glad

Svar på tråden hur blir jag skuldfri