• XEmmabus

hur blir jag skuldfri

Förslaget att du ska beta av de minsta skulderna först är inte så smart. Givetvis börjar man med de som har högst ränta. Vill du skriva ut dina lånebelopp och ränta för varje fordran,samt när fordran uppstod? Det bästa är att ringa runt och försöka förhandla ner räntan/frysa räntan. Detta är lättare ju äldre lånen är.

Har du försökt få ett ihopbakslån? Alltså ett enda lån med max ränta runt 8-9%.

• XEmmabus

Bra att du delar med dig av hur skulderna är fördelade, det gör det lättare att hjälpa dig. Tänk på att vi inte efterfrågat var du har fordringarna utan endast beloppen samt räntan. Jag tror absolut att du kan bli skuldfri inom 5 år. :)

Du verkar ha viljan att ta tag i din ekonomi. Alla kan komma på obestånd och i ditt fall var det en separation som påbörjade det hela. Det går att fixa. Det som är väldigt positivt är att du skriver att du har en bra inkomst. Vänd nu på var enda krona i din budget. För varje hundralapp du betar av dina skulder, sänker du inte bara kapitalfordran utan även beloppet som du måste betala ränta på.

"Glöm" till att börja med halva lånet som du har banklån till 5% på. Det fixar du allra sist. Koncentrera dig på de andra runt 60 000 kr. Skriv upp varje fordran och ränta och om du har extrakostnader såsom aviavgifter etc. Du kommer att få en överblick om var du ska börja.

Du behöver definitivt inte gå till banken med svansen mellan benen. De är inte några välgörenhetsidkare utan tar betalt för sina tjänster. De vill givetvis låna ut pengar, men inte ta för stora risker. Gör upp en budget som inte är för bra utan relevant. Ta hjälp av Konsumentverkets budgetförslag och justera dem till att passa ditt hushåll. Är du påläst och har ordning på dina siffror har du inte bara lättare att få lån utan även till lägre ränta. Jämför flera banker. Jag har ingen erfarenhet av tex Lendo osv men det kanske andra i tråden har. Har du inga betalningsanmärkningar så håll dig borta från Bleustep.

• XEmmabus

Bra jobbat!!!

Det är så gött att se att allt kan ordna sig, när det trasslat till sig lite, genom att man har en stark vilja. Är helt säker på att du kommer att klara det här galant.

Jag är stolt över dig och jag känner dig inte ens. :)

Svar på tråden hur blir jag skuldfri