hur blir jag skuldfri
Hej TS!
Ingen kul situation att vara i, att se så mycket av inkomsten glida iväg till "ingenting". Jag kommer gärna med tips. Har själv framgångsrikt hjälpt bl.a. min nuvarande sambo med ett precis likadant bekymmer. Hennes skulder hade ackumulerats till ca 50000 innan vi träffades men är idag två år senare borta helt. Har funnits lite tips tidigare i tråden, samt delade åsikter om vilka räkningar som skall prioriteras. Det beror helt på den effektiva räntan på dem, dvs. utlåningsränta + aviavgifter och andra avgifter. Kreditgivare brukar vara väldigt duktiga på att se till så att den effektiva räntan kan bli så hög som 25-30%, sjukt! Aviavgifter utöver utlåningsräntan kan vara en stor post. Som tidigare nämnts så går det bara att hjälpa dig på bästa sätt ifall du delar med dig av alla dina krediter, räntor, belopp, aviavgifter, betalskydd och andra avgifter som hör till respektive kredit.
Beroende på hur din situation ser ut så kan du vara tvungen att ändra levnadsvanor temporärt. Du bör även fundera på om det är någon direkt åtgärd du kan göra för att betala av på krediterna, t.ex. sälja något du inte absolut behöver, TV-spel, gitarr, bil... who knows!
Ovanstående kan kännas väldigt jobbigt, och det är att se som sista utvägen. Innan dess bör du samla kraft att besöka alla långivare du kan tänka på, börja med din bank, sedan finns Lendo, bluestep etc. Du vill baka ihop dina lån, dvs. att långivaren betalar dina krediter och ger dig ett nytt lån. Det nya lånet kanske har taskig ränta på mellan 6-10%, men det är fortfarande mycket bättre än småkrediter. Om du visar på betalningsvilja och uppvisar en individuell plan, gärna ett excel-ark, när du besöker banken så har du goda möjligheter. Du måste övertyga banken då det blir ett lån utan säkerhet.
Fundera också på om du har någon närstående som du har förtroende för att dela med dig av din situation till, dels för att undersöka möjligheten att ta ett temporärt privat lån till en bestämd kostnad, det är absolut att föredra då ni båda tjänar på det (billigare än banklån och pengarna behålls inom din vänskapskrets/familj). På detta sätt får du också någon att naturligt prata om detta med, och det kan vara jättebra. Däremot har jag full förståelse för om du vill hålla detta helt hemligt, för det är inget man normalt vill berätta om.
Ditt första steg nu är att betala allt du handlar direkt, ingen avbetalning! Jag brukar tänka att: det jag inte kan köpa kontant det har jag inte råd med (förutom bostad då).
Att du har en stadig inkomst är en finfin start på din lösning på det här ????. Men som sagt dela gärna med dig av dina krediter etc.
Mvh