• Anonym (ts)

Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?

Det rör sig om vuxna människor i vår familj.

En familj som vi för ett år sedan såg regelbundet, och med barn i dagis-åldern.

Sen hände nåt. Vi som alltid pratade med varandra på minst veckobasis. Slutade att ses.

De tog inte telefonen och skyller på dålig täckning.

Vi bestämde att ses. De kom aldrig och ringde inte.

Nu har vi försökt att hälsa på hos dem. Varje gång vi kommer fast vi har bestämt tidspunkt på förhand.

Så har de huset fullt med folk. Personer vi inte känner Alltid någon som har sovit över och ligger bakfull på soffan.

De har alltid något som de ska åka efter eller ordna.

Fast vi har bestämt att vi ska komma förbi på en kaffe så har de aldrig tid att sitta och prata.

Mannen i förhållandet har alltid varit "upptagen" med diverse projekt på helgerna då han jobbar på dagarna.

Kvinnan har kämpat med depression och blivit medicineras för detta.

Hon har varit den fasta punkten. Den man kunde lita på. Nu svingar hela tillvaron känns det som.

Det sista året har det hänt så mycket underligt.

1. De köpte hus utan lån. Och vi har hjälpt dem ekonomiskt flera gånger då de inte ens har haft pengar till hennes medicin.

Vi fick först veta det den dagen de flyttade in.

2. För två veckor sedan fick vi inbjudan till deras bröllop. Som ska hållas nästa vecka!

Jag ringde en gemensam bekant och pratade med denne om att jag tycker att blivit underliga.

Min första tanke är att kvinnan i förhållandet håller på att gå i väggen/ inte får sin medicin.

Men den bekante säger då att det florerar rykten om droger.

Jag har vuxit upp i en skyddad tillvaro och har aldrig konfronteras med personer på droger (vad jag vet i alla fall)

Vad fan ska jag göra?

Det är barn inblandade.

• Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?
  • Anonym (ts)

Ja jag vill inte på några sätt förstöra familjen. Jag vill att de vuxna ska få hjälp att vara vuxna så att barnen får vara barn.

• Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-03 10:08:22 följande:

Jag kan inte se nått positivt att ropa häxa(knarkare).
    En orosanmälan som sådan, går göra ändå.
    Jag tror inte det förekommer olagliga droger, utan benzo och SSRI(och liknande) kan få en att vara sån.
    45min "sovandet", tror jag bara är att hon repar mod.

Det jag sagt om detta, känns som det mest sannolika.
    Hur detta ska lösas, vet jag inte.
    Då psykiska problem försvinner inte bara sådär.
    Vad jag tycker man kan göra, är att det finns en nära kontakt.
    Som stämmer av läget då och då.
    Behöver nödvändigtvis inte vara SOC, utan kan vara inom vården.

Vi "ropar inte häxa", utan TS uttrycker oro och misstänksamhet över barnens situation och levnadsförhållanden. Detta med vänliga intentioner. 

Du verkar inte förstå att bensodiazepiner är en av de vanligare missbruksdrogerna. Står du på så höga doser benso och SSRI att du inte klarar av vardagen och dina barn så går det att uttrycka oro av den anledningen också.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 21:36:28 följande:

Lämna vänligen min tråd. Du vet inte vilken relation vi har.

Får man inte skriva om man inte håller med dig?
  • Anonym (Usch för vissa)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-12-03 11:27:52 följande:
    Nej det verkar inte bättre, ts är som sagt en besserwisser.
    Med henne som vän behöver man inga ovänner.

Om ts nu anmäler så hoppas jag att de sk vännerna tar avstånd från henne och informerar om vilken skvallerkärring hon är till alla andra vänner och bekanta.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-12-03 11:27:52 följande:

Läs vänligen kommentarerna före mitt citat innan du uttalar dig.

Det är inte det frågeställningen omhandlar.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Usch för vissa) skrev 2014-12-03 11:47:12 följande:

Nej det verkar inte bättre, ts är som sagt en besserwisser.

Med henne som vän behöver man inga ovänner.

Om ts nu anmäler så hoppas jag att de sk vännerna tar avstånd från henne och informerar om vilken skvallerkärring hon är till alla andra vänner och bekanta.

Lämna min tråd Tack.

Att be om hjälp är inte att skvallra.

Du har inte krav på alla detaljer och jag tänker inte utelämna dem.

Om det hade varit inom normen acceptabelt hade jag inte övervägt att anmäla.
  • Anonym (Usch för vissa)
    Anonym (ts) skrev 2014-12-03 11:52:07 följande:
    Lämna min tråd Tack.

Att be om hjälp är inte att skvallra.

Du har inte krav på alla detaljer och jag tänker inte utelämna dem.

Om det hade varit inom normen acceptabelt hade jag inte övervägt att anmäla.
    Ja men anmäl då, vad tjatar du vidare för?
    Jag hoppas verkligen du är helt fel ute, sådana som du är de jag ogillar mest. Alla kategorier.
    Och du, försök tvinga mig att lämna. *s*
  • Cipro

Jag har nu gjort mitt i den här tråden. Hoppas allt blir/är bra med familj och barn! Glad

• Anonym (ts)

Anmälan är gjord.

Men jag utelämnade allt med droger då jag inte sett något själv.

• Anonym (ts)

Anmälan är gjord.

Men jag utelämnade allt med droger då jag inte sett något själv.

Cipro skrev 2014-12-03 12:18:51 följande:

Jag har nu gjort mitt i den här tråden. Hoppas allt blir/är bra med familj och barn! 

Ja tack för sakliga kommentarer. Jag skickade in anmälan och hoppas att de får hjälp.
  • Carnitas
    Anonym (**-) skrev 2014-12-03 10:24:59 följande:
    Men det är ju det soc gör, förmedlar en kontakt. Socialen är bara en mellanhand som hjälper till att hitta rätt hjälp, om man ens vill ha den.

Vi hade missbruk i familjen, fick otaliga orosanmälningar både från släktingar och såna som hade plikt att anmäla. Första gången hände ingenting, bara ett samtal. När det kom in fler anmälningar blev det en utredning och socialen hjälpte till med insatser, men allt byggde som sagt på frivillighet. Då hade pappan kört rattfull med barnen i bilen och åkt dit, det var ändå aldrig på tal om omhändertagande, enbart hjälp av kunniga människor. 

Socialens mål är att hjälpa familjer så att barnen mår bra, i detta fall slutade det bra och missbruket är borta.  
    Kontakt går fixa utan SOC inblandning också.
  • Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-03 11:19:02 följande:
    Vi "ropar inte häxa", utan TS uttrycker oro och misstänksamhet över barnens situation och levnadsförhållanden. Detta med vänliga intentioner. 

Du verkar inte förstå att bensodiazepiner är en av de vanligare missbruksdrogerna. Står du på så höga doser benso och SSRI att du inte klarar av vardagen och dina barn så går det att uttrycka oro av den anledningen också.

Jaså, var har jag skrivit att det inte går missbruka benzo?

Sen är det svårt att ha ropat häxa, då en anmälan inte har skett än.
    Men en del verkar vilja göra detta, utan den minsta eftertanke.
    Och det medicinska delen, så är ju det bara att berätta vad hon lider av och att hon står under medicinering.
    Den är klart bättre, än hinta om hon är en knarkare.

Sen är benzo rätt snabb på att normalisera sig(dostillvänjning).
    Och bli hög blir man inte en bit in i insättningen.
    Sen om hon experimenterar lite som hon vill, ja, det är en annan femma.

Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?