• Anonym (ts)

Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?

Det rör sig om vuxna människor i vår familj.

En familj som vi för ett år sedan såg regelbundet, och med barn i dagis-åldern.

Sen hände nåt. Vi som alltid pratade med varandra på minst veckobasis. Slutade att ses.

De tog inte telefonen och skyller på dålig täckning.

Vi bestämde att ses. De kom aldrig och ringde inte.

Nu har vi försökt att hälsa på hos dem. Varje gång vi kommer fast vi har bestämt tidspunkt på förhand.

Så har de huset fullt med folk. Personer vi inte känner Alltid någon som har sovit över och ligger bakfull på soffan.

De har alltid något som de ska åka efter eller ordna.

Fast vi har bestämt att vi ska komma förbi på en kaffe så har de aldrig tid att sitta och prata.

Mannen i förhållandet har alltid varit "upptagen" med diverse projekt på helgerna då han jobbar på dagarna.

Kvinnan har kämpat med depression och blivit medicineras för detta.

Hon har varit den fasta punkten. Den man kunde lita på. Nu svingar hela tillvaron känns det som.

Det sista året har det hänt så mycket underligt.

1. De köpte hus utan lån. Och vi har hjälpt dem ekonomiskt flera gånger då de inte ens har haft pengar till hennes medicin.

Vi fick först veta det den dagen de flyttade in.

2. För två veckor sedan fick vi inbjudan till deras bröllop. Som ska hållas nästa vecka!

Jag ringde en gemensam bekant och pratade med denne om att jag tycker att blivit underliga.

Min första tanke är att kvinnan i förhållandet håller på att gå i väggen/ inte får sin medicin.

Men den bekante säger då att det florerar rykten om droger.

Jag har vuxit upp i en skyddad tillvaro och har aldrig konfronteras med personer på droger (vad jag vet i alla fall)

Vad fan ska jag göra?

Det är barn inblandade.

• Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?
  • Anonym (ts)
    Carnitas skrev 2014-12-02 14:27:47 följande:

Finns inget svar på denna fråga, utan att glömma att berätta om hur man blir på andra droger.

Så finns inget generellt svar.

När man inte vill umgås längre, så gör en del exakt såhär.

Försöker undvika och att visa att det fanns massa andra vänner, kan ju ha varit en pik till er.

Att dom klarar sig minsann bra utan er.

Dagens häxjakt är på droger, och lustigt nog funkar precis likadant.

Med enda skillnad man sparkar ute ut dom för ett berg eller dränker dom.

Att ha en andra, tredje kanske tom fjärdehands information om det misstänks droger.

Det skulle inte jag agera på.

Någon som minns den där leken man satt i klassrummet, där läraren viskade en historia i örat.

Är samma här, man kan inte lita på det du hör.

Speciellt inte när det skenat iväg par omgångar.

Du har mycket rätt i att inte springa med på rykten. Och speciellt när jag är så oerfaren själv.

Men nånting stämmer inte i familjen och de har all frihet att inte vilja ses.

Och vi har ju också rätt att sluta låna ut pengar.

Jag vill bara att de ska må bra. Oavsett om det är droger, depression eller annat.
  • Carnitas
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 14:47:55 följande:
    Du har mycket rätt i att inte springa med på rykten. Och speciellt när jag är så oerfaren själv.
    Men nånting stämmer inte i familjen och de har all frihet att inte vilja ses.
    Och vi har ju också rätt att sluta låna ut pengar.

Jag vill bara att de ska må bra. Oavsett om det är droger, depression eller annat.

Att agera på rykten, kan vara låååångt mer skadligt än en faktiskt drogkonsumtion(inom rimliga mängder då).

Svårt att greppa situationen som existerar.
    Men hennes beteende passar även in på, en del psykiska besvär.
    Som tex det dom kallade manodepressiv innan, kommer inte på just vad det heter idag(borderline?).

Där dessa 45min, så kanske hon inte ens sov, men byggde upp sig själv för klara verkligheten.
    Sen om man har en svåra depression, så får man även benzo.
    Benzo är känd att ta bort ens impulskontroll, och då kan man säga såna tokiga saker som det om din far.

Jag säger inte att det kan inte vara droger, och att det är psykisk sjukdom.
    En del beteende tyder på nått psykiskt, det går inte komma ifrån.
    Och en symtom kan vara droger(alkohol inkluderat), då självmedicinering i denna grupp är vanlig.
    Men kan även vara läkarutrskrivena mediciner, som SSRI och benzo, som kan ändra personligheten för en del väldigt mycket.

Tycker du ska ta tjuren i hornen, och fråga.
    Och säg att du har svårt att förstå vad som händer, och att du känner dig kluven till hur ni varit det senaste.
    Så frågar man om  nått inte står rätt till, och hur kan jag hjälpa.
    Dock ska du vara medveten om, att detta kan göra så alla dörrar stängs emot er.
    Så det är en kalkylerad risk du måste väga upp.

• Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-02 14:58:26 följande:

Att agera på rykten, kan vara låååångt mer skadligt än en faktiskt drogkonsumtion(inom rimliga mängder då).

Svårt att greppa situationen som existerar.
    Men hennes beteende passar även in på, en del psykiska besvär.
    Som tex det dom kallade manodepressiv innan, kommer inte på just vad det heter idag(borderline?).

Där dessa 45min, så kanske hon inte ens sov, men byggde upp sig själv för klara verkligheten.
    Sen om man har en svåra depression, så får man även benzo.
    Benzo är känd att ta bort ens impulskontroll, och då kan man säga såna tokiga saker som det om din far.

Jag säger inte att det kan inte vara droger, och att det är psykisk sjukdom.
    En del beteende tyder på nått psykiskt, det går inte komma ifrån.
    Och en symtom kan vara droger(alkohol inkluderat), då självmedicinering i denna grupp är vanlig.
    Men kan även vara läkarutrskrivena mediciner, som SSRI och benzo, som kan ändra personligheten för en del väldigt mycket.

Tycker du ska ta tjuren i hornen, och fråga.
    Och säg att du har svårt att förstå vad som händer, och att du känner dig kluven till hur ni varit det senaste.
    Så frågar man om  nått inte står rätt till, och hur kan jag hjälpa.
    Dock ska du vara medveten om, att detta kan göra så alla dörrar stängs emot er.
    Så det är en kalkylerad risk du måste väga upp.

Bipolär sjukdom är dagens benämning på manodepressivitet. Borderline personlighetsstörning är en helt annan psykiatrisk sjukdom.
  • Anonym (ts)

Jag håller med om att det skulle vara tunt att skrika "missbruk"

Men familjen behöver hjälp.

Jag har försökt prata med dem. Men det är aldrig nåt problem enligt dem.

Hon har energi när vi är där på allt annat än oss.

Om hon inte klarar att vara med oss och måste samla sig 45 min innan. Hur kan hon då orka att ha hela huset fullt med folk. Som hon lagar mat åt och kör överallt?

Jag är ingen psykolog. Och jag vill inte skrika varg.

Men jag oroar mig för dem och barnen.

Med tanke på att jag vissa månader har finansierat medicinen. Så kan jag inte förstå om hon vill hålla det för sig själv.

• Anonym (Usch för vissa)

Det är bäst du gör som alla kärringar på FL allitd tycker, anmäl till soc.
    Soc är överbelastade med en massa okynnes anmälningar som folk gör för misnta lilla så de missar de verkliga problemen.
    Men gör det, anmäl.

• Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-02 15:18:55 följande:
    Bipolär sjukdom är dagens benämning på manodepressivitet. Borderline personlighetsstörning är en helt annan psykiatrisk sjukdom.
    Tack, var osäker på vad man kalla den idag.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Usch för vissa) skrev 2014-12-02 15:57:14 följande:

Det är bäst du gör som alla kärringar på FL allitd tycker, anmäl till soc.

Soc är överbelastade med en massa okynnes anmälningar som folk gör för misnta lilla så de missar de verkliga problemen.

Men gör det, anmäl.

ja för det är ju så jävla roligt att anmäla folk man älskar till soc. Speciellt när det är barn med.

Hade jag haft kapaciteten att själv hjälpa hade jag övervägt det.

Men det har jag inte.

Så jag ber dig att sluta upp med att förlöjliga min oro.
  • Carnitas
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 16:05:23 följande:
    ja för det är ju så jävla roligt att anmäla folk man älskar till soc. Speciellt när det är barn med.
    Hade jag haft kapaciteten att själv hjälpa hade jag övervägt det.
    Men det har jag inte.
    Så jag ber dig att sluta upp med att förlöjliga min oro.
    Jag förstår dig, men följderna kan bli riktigt illa om du har fel.
  • Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-02 19:01:54 följande:
    Jag förstår dig, men följderna kan bli riktigt illa om du har fel.
    Följderna om misstankarna visar sig vara felaktiga är att eventuell utredning läggs ned eller inte ens startas. Ser inte vad som är riktigt illa med det. Vi är nog alla ense om att det är utfallet vi faktiskt vill se. Ingen vill väl att misstankarna ska vara riktiga och att åtgärder ska behöva vidtas?
  • Anonym (ts)

Följderna kan bli värre om jag inte gör nåt också. Kan jag leva med att fyra barn i min närhet växer upp med missbrukare/psykiskt ostadiga föräldrar?

Eller ska jag varsko soc så de förhoppningsvis kan få hjälp?

Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?