• Anonym (ts)

Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?

Det rör sig om vuxna människor i vår familj.

En familj som vi för ett år sedan såg regelbundet, och med barn i dagis-åldern.

Sen hände nåt. Vi som alltid pratade med varandra på minst veckobasis. Slutade att ses.

De tog inte telefonen och skyller på dålig täckning.

Vi bestämde att ses. De kom aldrig och ringde inte.

Nu har vi försökt att hälsa på hos dem. Varje gång vi kommer fast vi har bestämt tidspunkt på förhand.

Så har de huset fullt med folk. Personer vi inte känner Alltid någon som har sovit över och ligger bakfull på soffan.

De har alltid något som de ska åka efter eller ordna.

Fast vi har bestämt att vi ska komma förbi på en kaffe så har de aldrig tid att sitta och prata.

Mannen i förhållandet har alltid varit "upptagen" med diverse projekt på helgerna då han jobbar på dagarna.

Kvinnan har kämpat med depression och blivit medicineras för detta.

Hon har varit den fasta punkten. Den man kunde lita på. Nu svingar hela tillvaron känns det som.

Det sista året har det hänt så mycket underligt.

1. De köpte hus utan lån. Och vi har hjälpt dem ekonomiskt flera gånger då de inte ens har haft pengar till hennes medicin.

Vi fick först veta det den dagen de flyttade in.

2. För två veckor sedan fick vi inbjudan till deras bröllop. Som ska hållas nästa vecka!

Jag ringde en gemensam bekant och pratade med denne om att jag tycker att blivit underliga.

Min första tanke är att kvinnan i förhållandet håller på att gå i väggen/ inte får sin medicin.

Men den bekante säger då att det florerar rykten om droger.

Jag har vuxit upp i en skyddad tillvaro och har aldrig konfronteras med personer på droger (vad jag vet i alla fall)

Vad fan ska jag göra?

Det är barn inblandade.

• Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?
  • Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-02 20:16:01 följande:
    Följderna om misstankarna visar sig vara felaktiga är att eventuell utredning läggs ned eller inte ens startas. Ser inte vad som är riktigt illa med det. Vi är nog alla ense om att det är utfallet vi faktiskt vill se. Ingen vill väl att misstankarna ska vara riktiga och att åtgärder ska behöva vidtas?
    Droger, är den moderna häxjakten.
    Här bryr man sig inte om vad som är felaktigt eller inte.
  • Carnitas
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 20:24:16 följande:
    Följderna kan bli värre om jag inte gör nåt också. Kan jag leva med att fyra barn i min närhet växer upp med missbrukare/psykiskt ostadiga föräldrar?
    Eller ska jag varsko soc så de förhoppningsvis kan få hjälp?

Jag tror på min initiala fundering.
    Där personen ifråga har en mer allvarlig psykisk sjukdom/åkomma.
    Än vad som du tror.
    Som beror på medicinering och det psykiska tillståndet.
    Benzo är känt, att impulskontroll försvinner.

Och är Bipolär, så är så detta väldigt likt det beteende du sett.
    Även att man hamnar i en bubbla, som man tar sig ut och omfamnar verkligheten.
    Efter en stund, oftast är de då över engagerade.
    Till gränsen på maniska, och överglada.

Och de dumma sakerna hon sa, kan bero på benzo.
    Då benzo tar bort spärrar, i agerande och vad man säger.
    Även alkohol har denna förmåga, benzo och alkohol.
    Verkar på GABA-systemet, som har liknande problem.
    Dock tycker jag om man är på alkohol, så ber man mer sällan om ursäkt snabbt.

• Anonym (Usch för vissa)

Herregud människa, låt familjen vara ifred.
    Uppenbarligen vill de inte ha något med dig att göra och klarar inte att säga det.

• Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-02 20:45:50 följande:
    Droger, är den moderna häxjakten.
    Här bryr man sig inte om vad som är felaktigt eller inte.
    Det ligger något i det, men nu handlar det om barns hälsa och välmående. 
    Carnitas skrev 2014-12-02 20:53:02 följande:

Jag tror på min initiala fundering.
    Där personen ifråga har en mer allvarlig psykisk sjukdom/åkomma.
    Än vad som du tror.
    Som beror på medicinering och det psykiska tillståndet.
    Benzo är känt, att impulskontroll försvinner.

Och är Bipolär, så är så detta väldigt likt det beteende du sett.
    Även att man hamnar i en bubbla, som man tar sig ut och omfamnar verkligheten.
    Efter en stund, oftast är de då över engagerade.
    Till gränsen på maniska, och överglada.

Och de dumma sakerna hon sa, kan bero på benzo.
    Då benzo tar bort spärrar, i agerande och vad man säger.
    Även alkohol har denna förmåga, benzo och alkohol.
    Verkar på GABA-systemet, som har liknande problem.
    Dock tycker jag om man är på alkohol, så ber man mer sällan om ursäkt snabbt.

Givetvis behöver det inte vara droger inblandade (även om dina exempel med bensodiazepiner och alkohol klart kan räknas som droger). Psykisk sjukdom går inte heller att utesluta. Vi ska dock vara medvetna om att flera psykiska sjukdomar kraftigt kan begränsa föräldrarnas förmåga att ta hand om sitt barn, vilket kan vara till grund för en orosanmälan. 
  • Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-02 21:12:10 följande:
    Det ligger något i det, men nu handlar det om barns hälsa och välmående. 

Givetvis behöver det inte vara droger inblandade (även om dina exempel med bensodiazepiner och alkohol klart kan räknas som droger). Psykisk sjukdom går inte heller att utesluta. Vi ska dock vara medvetna om att flera psykiska sjukdomar kraftigt kan begränsa föräldrarnas förmåga att ta hand om sitt barn, vilket kan vara till grund för en orosanmälan. 

Det handlar om att anmäla av rätt orsak.
    Jag kan inte avgöra vad som är rätt och fel orsak här.
    Dock så känner jag att, de psykiska sakerna är mycket troliga.
    Och följd av medicineringen, skapar mindre lustiga situationer.

• Anonym (ts)
    Anonym (Usch för vissa) skrev 2014-12-02 20:54:51 följande:

Herregud människa, låt familjen vara ifred.

Uppenbarligen vill de inte ha något med dig att göra och klarar inte att säga det.

Lämna vänligen min tråd. Du vet inte vilken relation vi har.
  • Anonym (ts)
    Carnitas skrev 2014-12-02 21:19:58 följande:

Det handlar om att anmäla av rätt orsak.

Jag kan inte avgöra vad som är rätt och fel orsak här.

Dock så känner jag att, de psykiska sakerna är mycket troliga.

Och följd av medicineringen, skapar mindre lustiga situationer.

Ja jag är egentligen villig att helt utesluta ordet droger ur anmälan faktiskt.

Eftersom jag inte har sett något.

Jag vet att oavsett vilken relation vi har så kan jag inte kräva att träffa dem/deras barn.

Men ett av barnen har vi inte sett sen förra julen då hen har varit hos annan förälder varje gång familjen har velat ses.

Och ett annat barn är omhändertaget sedan tidigare och initierar själv kontakt på fb med oss när hen är hos sin familj på besök.

Familjen har alltid balanserat på kanten av hur en "normal" familj fungerar i samhället. Men klarat det.

Nu svajar det rejält.

(Omöjligt att beskriva utan att utelämna dem och deras identitet)
  • Anonym (**-)
    Carnitas skrev 2014-12-02 19:01:54 följande:
    Jag förstår dig, men följderna kan bli riktigt illa om du har fel.

Folk har en så naiv tro på socialen, att de stormar in och tar barnen för att någon gör en orosanmälan. Som jag skrev händer absolut ingenting om detta är den enda orosanmälan som kommer in. Men ligger det 1-2 anmälningar redan kommer de anta att det finns något bakom anmälningarna och kolla upp det. Fortfarande händer inte mycket, enbart samtal och allt bygger på frivillighet. Det krävs långa utredningar och återkommande allvarliga incidenter för att något 'riktigt illa' skulle ske.

Jag tycker det är värre med fallen där ingen gjorde något och barnen växer upp under hemska förhållanden, eller till och med dör.

• Carnitas
    Anonym (**-) skrev 2014-12-03 09:54:08 följande:

Folk har en så naiv tro på socialen, att de stormar in och tar barnen för att någon gör en orosanmälan. Som jag skrev händer absolut ingenting om detta är den enda orosanmälan som kommer in. Men ligger det 1-2 anmälningar redan kommer de anta att det finns något bakom anmälningarna och kolla upp det. Fortfarande händer inte mycket, enbart samtal och allt bygger på frivillighet. Det krävs långa utredningar och återkommande allvarliga incidenter för att något 'riktigt illa' skulle ske.

Jag tycker det är värre med fallen där ingen gjorde något och barnen växer upp under hemska förhållanden, eller till och med dör.

Jag kan inte se nått positivt att ropa häxa(knarkare).
    En orosanmälan som sådan, går göra ändå.
    Jag tror inte det förekommer olagliga droger, utan benzo och SSRI(och liknande) kan få en att vara sån.
    45min "sovandet", tror jag bara är att hon repar mod.

Det jag sagt om detta, känns som det mest sannolika.
    Hur detta ska lösas, vet jag inte.
    Då psykiska problem försvinner inte bara sådär.
    Vad jag tycker man kan göra, är att det finns en nära kontakt.
    Som stämmer av läget då och då.
    Behöver nödvändigtvis inte vara SOC, utan kan vara inom vården.

• Anonym (**-)
    Carnitas skrev 2014-12-03 10:08:22 följande:

Jag kan inte se nått positivt att ropa häxa(knarkare).
    En orosanmälan som sådan, går göra ändå.
    Jag tror inte det förekommer olagliga droger, utan benzo och SSRI(och liknande) kan få en att vara sån.
    45min "sovandet", tror jag bara är att hon repar mod.

Det jag sagt om detta, känns som det mest sannolika.
    Hur detta ska lösas, vet jag inte.
    Då psykiska problem försvinner inte bara sådär.
    Vad jag tycker man kan göra, är att det finns en nära kontakt.
    Som stämmer av läget då och då.
    Behöver nödvändigtvis inte vara SOC, utan kan vara inom vården.

Men det är ju det soc gör, förmedlar en kontakt. Socialen är bara en mellanhand som hjälper till att hitta rätt hjälp, om man ens vill ha den.

Vi hade missbruk i familjen, fick otaliga orosanmälningar både från släktingar och såna som hade plikt att anmäla. Första gången hände ingenting, bara ett samtal. När det kom in fler anmälningar blev det en utredning och socialen hjälpte till med insatser, men allt byggde som sagt på frivillighet. Då hade pappan kört rattfull med barnen i bilen och åkt dit, det var ändå aldrig på tal om omhändertagande, enbart hjälp av kunniga människor. 

Socialens mål är att hjälpa familjer så att barnen mår bra, i detta fall slutade det bra och missbruket är borta.  
Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?