• Cipro

Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?

Detta låter minst sagt oroväckande. Är det barn med i bilden är det bra att göra en anmälan till Socialstyrelsen. Det går att göra anonymt om du vill det. Det går också att ringa till polisen via 11414. Socialstyrelsen går att anmäla till även om du endast har en misstanke, vilket innebär att man lämnar "utredningen" till dem. 

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19456/2014-6-5.pdf

• Cipro

Det är alltid bra att vara uppmärksam! När det handlar om barns hälsa och eventuell ohälsa så får man vara naiv och misstänksam. Genom att göra en orosanmälan till Socialstyrelsen har du gjort det du kan, vilket sedan får utredas vidare av myndigheten.

Du har inte gjort något fel om en anmälan upprättas för att sedan visa på normala förhållanden. Det är däremot tråkigt om du inte upprättar någon anmälan och senare får information om att barnet tagit skada av situationen där du faktiskt hade möjlighet att påverka. 

Vänligen, Glad

• Cipro

Som privatperson utan anmälningsplikt kan du vara helt anonym, även om utredningen kan bli något svårare för socialnämnden vid en anonym anmälan. Du kan läsa mer om en anonym anmälan på sidan 23 i länken jag bifogade. 

Ett alternativ är att ringa till socialtjänsten i din kommun utan att uppge ditt namn och diskutera hur vida du kan gå vidare med en anonym anmälan och få lite hjälp på traven via telefon. 

• Cipro
    Anonym (....) skrev 2014-12-02 10:27:13 följande:

Glöm inte att skriva att du baserar anmälan på rykten om droger.

För att de skulle ha kunnat vinna pengar är en omöjlighet....
    Att de har tagit avstånd av personliga skäl är en omöjlighet...

Menar du Ts att mamman också drogar eftersom hon är där om helgerna?

Rykten räcker gott för att väcka misstanke, vilket är vad som krävs för en anmälan. Som exempelvis vårdpersonal eller annan personal med anmälningsskyldighet hade detta varit ett solklart fall där utebliven orosanmälan kan vara orsak till lagbrott. Det är inte upp till den enskilde att utreda hur vida barnet är i fara eller inte. Det är dock upp till den enskilde att orosanmäla vid misstanke om att barn kan fara illa. Vad som sen är orsak till misstankarna är inte av betydelse.
  • Cipro
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 13:46:23 följande:

Konstig fråga kanske. Men: "hur är man om man tar droger"

Visst kan jag googla men det är lättare att relatera till om jag har lite iakttagelser från folk med erfarenhet.

Har skrivit en orosanmälan och postar den idag när jag är klar med jobbet.

(Saxat ur texten)

"Personerna har den senaste tiden uppvisat ett ovanligt beteende och omger sig med många olika personer i bostaden alla dagar i veckan." ...

"Enligt rykten ska de förekomma droger i hemmet. Dock är inget bekräftat eller noterat vid besök." ...

"Tidigare vardagsstruktur i hemmet förekommer inte de dagar besök i familjen har inträffat"

"Det förefaller ha uppståt något som tydligt har påverkat hur familjen trivs."

Jag försöker hålla mig så klinisk och utan personliga vinklar eller beskrivningar. Jag räknar ju med att de kommer att gå lov att läsa det här.

Skulle vilja ha mer av min upplevelse med. Men vill inte avslöja mig.

Fegt kanske. Men det är familj som sagt.

Om du vill hålla dig helt anonym är det nog klokt att lämna personliga åsikter precis som du säger. Jag är inte säker på hur socialnämnden arbetar men jag tar för givet att den anmälde kommer få ta del av anmälan. Jag kan tyvärr inte svara på hur drogmissbrukare ter sig i hemmet, alldeles för dålig erfarenhet av detta.
  • Cipro
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 14:05:19 följande:

Tack Cipro för att du sakligt kommenterar och stöttar mig i det här.

Inga problem! 
    Anonym (**-) skrev 2014-12-02 14:17:07 följande:

Jag tror inte att något drastiskt kommer hända på grund av en anmälan, det måste in fler för att det ens ska bli ett samtal med familjen. Om det blir ett samtal ska det sedan tas ett beslut ifall en utredning ska inledas eller inte. Om det blir en utredning är det förmodligen samtal i första hand, om familjen hela tiden hävdar att inget är fel kan inte soc göra så mycket. Om något problem kommer fram baserar de utredningen på frivilliga insatser, d.v.s. familjen får själva välja om de vill ta emot hjälp eller inte. 

Du ska inte vara rädd för att göra anmälan med andra ord, den kommer inte vända upp och ner på familjen. Om det inte kommit in något alls från annat håll händer förmodligen ingenting. Om något kommit in från annat håll är det bara bra att det kommer in även från dig.

Jag håller helt med dig. Risken är överhängande att denna anmälan kommer att bli liggande och eventuellt läggas ned i tidigt skede. En anonym anmälan innebär att socialtjänsten inte kan ta vidare kontakt med anmälaren och få fler uppgifter vid behov, vilket kan försvåra det hela från deras sida.

Vi ska dock inte glömma att en anmälan från TS är många gånger bättre än att inte göra någonting alls. I bästa fall kan det ju faktiskt hjälpa ett eventuellt utsatt barn, även om det kanske ska mycket till för att bli verklighet. 
  • Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-02 14:58:26 följande:

Att agera på rykten, kan vara låååångt mer skadligt än en faktiskt drogkonsumtion(inom rimliga mängder då).

Svårt att greppa situationen som existerar.
    Men hennes beteende passar även in på, en del psykiska besvär.
    Som tex det dom kallade manodepressiv innan, kommer inte på just vad det heter idag(borderline?).

Där dessa 45min, så kanske hon inte ens sov, men byggde upp sig själv för klara verkligheten.
    Sen om man har en svåra depression, så får man även benzo.
    Benzo är känd att ta bort ens impulskontroll, och då kan man säga såna tokiga saker som det om din far.

Jag säger inte att det kan inte vara droger, och att det är psykisk sjukdom.
    En del beteende tyder på nått psykiskt, det går inte komma ifrån.
    Och en symtom kan vara droger(alkohol inkluderat), då självmedicinering i denna grupp är vanlig.
    Men kan även vara läkarutrskrivena mediciner, som SSRI och benzo, som kan ändra personligheten för en del väldigt mycket.

Tycker du ska ta tjuren i hornen, och fråga.
    Och säg att du har svårt att förstå vad som händer, och att du känner dig kluven till hur ni varit det senaste.
    Så frågar man om  nått inte står rätt till, och hur kan jag hjälpa.
    Dock ska du vara medveten om, att detta kan göra så alla dörrar stängs emot er.
    Så det är en kalkylerad risk du måste väga upp.

Bipolär sjukdom är dagens benämning på manodepressivitet. Borderline personlighetsstörning är en helt annan psykiatrisk sjukdom.
  • Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-02 19:01:54 följande:
    Jag förstår dig, men följderna kan bli riktigt illa om du har fel.
    Följderna om misstankarna visar sig vara felaktiga är att eventuell utredning läggs ned eller inte ens startas. Ser inte vad som är riktigt illa med det. Vi är nog alla ense om att det är utfallet vi faktiskt vill se. Ingen vill väl att misstankarna ska vara riktiga och att åtgärder ska behöva vidtas?
  • Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-02 20:45:50 följande:
    Droger, är den moderna häxjakten.
    Här bryr man sig inte om vad som är felaktigt eller inte.
    Det ligger något i det, men nu handlar det om barns hälsa och välmående. 
    Carnitas skrev 2014-12-02 20:53:02 följande:

Jag tror på min initiala fundering.
    Där personen ifråga har en mer allvarlig psykisk sjukdom/åkomma.
    Än vad som du tror.
    Som beror på medicinering och det psykiska tillståndet.
    Benzo är känt, att impulskontroll försvinner.

Och är Bipolär, så är så detta väldigt likt det beteende du sett.
    Även att man hamnar i en bubbla, som man tar sig ut och omfamnar verkligheten.
    Efter en stund, oftast är de då över engagerade.
    Till gränsen på maniska, och överglada.

Och de dumma sakerna hon sa, kan bero på benzo.
    Då benzo tar bort spärrar, i agerande och vad man säger.
    Även alkohol har denna förmåga, benzo och alkohol.
    Verkar på GABA-systemet, som har liknande problem.
    Dock tycker jag om man är på alkohol, så ber man mer sällan om ursäkt snabbt.

Givetvis behöver det inte vara droger inblandade (även om dina exempel med bensodiazepiner och alkohol klart kan räknas som droger). Psykisk sjukdom går inte heller att utesluta. Vi ska dock vara medvetna om att flera psykiska sjukdomar kraftigt kan begränsa föräldrarnas förmåga att ta hand om sitt barn, vilket kan vara till grund för en orosanmälan. 
  • Cipro
    Carnitas skrev 2014-12-03 10:08:22 följande:

Jag kan inte se nått positivt att ropa häxa(knarkare).
    En orosanmälan som sådan, går göra ändå.
    Jag tror inte det förekommer olagliga droger, utan benzo och SSRI(och liknande) kan få en att vara sån.
    45min "sovandet", tror jag bara är att hon repar mod.

Det jag sagt om detta, känns som det mest sannolika.
    Hur detta ska lösas, vet jag inte.
    Då psykiska problem försvinner inte bara sådär.
    Vad jag tycker man kan göra, är att det finns en nära kontakt.
    Som stämmer av läget då och då.
    Behöver nödvändigtvis inte vara SOC, utan kan vara inom vården.

Vi "ropar inte häxa", utan TS uttrycker oro och misstänksamhet över barnens situation och levnadsförhållanden. Detta med vänliga intentioner. 

Du verkar inte förstå att bensodiazepiner är en av de vanligare missbruksdrogerna. Står du på så höga doser benso och SSRI att du inte klarar av vardagen och dina barn så går det att uttrycka oro av den anledningen också.
  • Cipro

Jag har nu gjort mitt i den här tråden. Hoppas allt blir/är bra med familj och barn! Glad

Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?