• Carnitas

Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?

Anonym (ts) skrev 2014-12-02 13:46:23 följande:
    Konstig fråga kanske. Men: "hur är man om man tar droger"
    Visst kan jag googla men det är lättare att relatera till om jag har lite iakttagelser från folk med erfarenhet.

Har skrivit en orosanmälan och postar den idag när jag är klar med jobbet.

(Saxat ur texten)

"Personerna har den senaste tiden uppvisat ett ovanligt beteende och omger sig med många olika personer i bostaden alla dagar i veckan." ...

"Enligt rykten ska de förekomma droger i hemmet. Dock är inget bekräftat eller noterat vid besök." ...

"Tidigare vardagsstruktur i hemmet förekommer inte de dagar besök i familjen har inträffat"

"Det förefaller ha uppståt något som tydligt har påverkat hur familjen trivs."

Jag försöker hålla mig så klinisk och utan personliga vinklar eller beskrivningar. Jag räknar ju med att de kommer att gå lov att läsa det här.

Skulle vilja ha mer av min upplevelse med. Men vill inte avslöja mig.

Fegt kanske. Men det är familj som sagt.

Finns inget svar på denna fråga, utan att glömma att berätta om hur man blir på andra droger.
    Så finns inget generellt svar.

När man inte vill umgås längre, så gör en del exakt såhär.
    Försöker undvika och att visa att det fanns massa andra vänner, kan ju ha varit en pik till er.
    Att dom klarar sig minsann bra utan er.

Dagens häxjakt är på droger, och lustigt nog funkar precis likadant.
    Med enda skillnad man sparkar ute ut dom för ett berg eller dränker dom.
    Att ha en andra, tredje kanske tom fjärdehands information om det misstänks droger.
    Det skulle inte jag agera på.

Någon som minns den där leken man satt i klassrummet, där läraren viskade en historia i örat.
    Är samma här, man kan inte lita på det du hör.
    Speciellt inte när det skenat iväg par omgångar.

• Carnitas
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 14:47:55 följande:
    Du har mycket rätt i att inte springa med på rykten. Och speciellt när jag är så oerfaren själv.
    Men nånting stämmer inte i familjen och de har all frihet att inte vilja ses.
    Och vi har ju också rätt att sluta låna ut pengar.

Jag vill bara att de ska må bra. Oavsett om det är droger, depression eller annat.

Att agera på rykten, kan vara låååångt mer skadligt än en faktiskt drogkonsumtion(inom rimliga mängder då).

Svårt att greppa situationen som existerar.
    Men hennes beteende passar även in på, en del psykiska besvär.
    Som tex det dom kallade manodepressiv innan, kommer inte på just vad det heter idag(borderline?).

Där dessa 45min, så kanske hon inte ens sov, men byggde upp sig själv för klara verkligheten.
    Sen om man har en svåra depression, så får man även benzo.
    Benzo är känd att ta bort ens impulskontroll, och då kan man säga såna tokiga saker som det om din far.

Jag säger inte att det kan inte vara droger, och att det är psykisk sjukdom.
    En del beteende tyder på nått psykiskt, det går inte komma ifrån.
    Och en symtom kan vara droger(alkohol inkluderat), då självmedicinering i denna grupp är vanlig.
    Men kan även vara läkarutrskrivena mediciner, som SSRI och benzo, som kan ändra personligheten för en del väldigt mycket.

Tycker du ska ta tjuren i hornen, och fråga.
    Och säg att du har svårt att förstå vad som händer, och att du känner dig kluven till hur ni varit det senaste.
    Så frågar man om  nått inte står rätt till, och hur kan jag hjälpa.
    Dock ska du vara medveten om, att detta kan göra så alla dörrar stängs emot er.
    Så det är en kalkylerad risk du måste väga upp.

• Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-02 15:18:55 följande:
    Bipolär sjukdom är dagens benämning på manodepressivitet. Borderline personlighetsstörning är en helt annan psykiatrisk sjukdom.
    Tack, var osäker på vad man kalla den idag.
  • Carnitas
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 16:05:23 följande:
    ja för det är ju så jävla roligt att anmäla folk man älskar till soc. Speciellt när det är barn med.
    Hade jag haft kapaciteten att själv hjälpa hade jag övervägt det.
    Men det har jag inte.
    Så jag ber dig att sluta upp med att förlöjliga min oro.
    Jag förstår dig, men följderna kan bli riktigt illa om du har fel.
  • Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-02 20:16:01 följande:
    Följderna om misstankarna visar sig vara felaktiga är att eventuell utredning läggs ned eller inte ens startas. Ser inte vad som är riktigt illa med det. Vi är nog alla ense om att det är utfallet vi faktiskt vill se. Ingen vill väl att misstankarna ska vara riktiga och att åtgärder ska behöva vidtas?
    Droger, är den moderna häxjakten.
    Här bryr man sig inte om vad som är felaktigt eller inte.
  • Carnitas
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 20:24:16 följande:
    Följderna kan bli värre om jag inte gör nåt också. Kan jag leva med att fyra barn i min närhet växer upp med missbrukare/psykiskt ostadiga föräldrar?
    Eller ska jag varsko soc så de förhoppningsvis kan få hjälp?

Jag tror på min initiala fundering.
    Där personen ifråga har en mer allvarlig psykisk sjukdom/åkomma.
    Än vad som du tror.
    Som beror på medicinering och det psykiska tillståndet.
    Benzo är känt, att impulskontroll försvinner.

Och är Bipolär, så är så detta väldigt likt det beteende du sett.
    Även att man hamnar i en bubbla, som man tar sig ut och omfamnar verkligheten.
    Efter en stund, oftast är de då över engagerade.
    Till gränsen på maniska, och överglada.

Och de dumma sakerna hon sa, kan bero på benzo.
    Då benzo tar bort spärrar, i agerande och vad man säger.
    Även alkohol har denna förmåga, benzo och alkohol.
    Verkar på GABA-systemet, som har liknande problem.
    Dock tycker jag om man är på alkohol, så ber man mer sällan om ursäkt snabbt.

• Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-02 21:12:10 följande:
    Det ligger något i det, men nu handlar det om barns hälsa och välmående. 

Givetvis behöver det inte vara droger inblandade (även om dina exempel med bensodiazepiner och alkohol klart kan räknas som droger). Psykisk sjukdom går inte heller att utesluta. Vi ska dock vara medvetna om att flera psykiska sjukdomar kraftigt kan begränsa föräldrarnas förmåga att ta hand om sitt barn, vilket kan vara till grund för en orosanmälan. 

Det handlar om att anmäla av rätt orsak.
    Jag kan inte avgöra vad som är rätt och fel orsak här.
    Dock så känner jag att, de psykiska sakerna är mycket troliga.
    Och följd av medicineringen, skapar mindre lustiga situationer.

• Carnitas
    Anonym (**-) skrev 2014-12-03 09:54:08 följande:

Folk har en så naiv tro på socialen, att de stormar in och tar barnen för att någon gör en orosanmälan. Som jag skrev händer absolut ingenting om detta är den enda orosanmälan som kommer in. Men ligger det 1-2 anmälningar redan kommer de anta att det finns något bakom anmälningarna och kolla upp det. Fortfarande händer inte mycket, enbart samtal och allt bygger på frivillighet. Det krävs långa utredningar och återkommande allvarliga incidenter för att något 'riktigt illa' skulle ske.

Jag tycker det är värre med fallen där ingen gjorde något och barnen växer upp under hemska förhållanden, eller till och med dör.

Jag kan inte se nått positivt att ropa häxa(knarkare).
    En orosanmälan som sådan, går göra ändå.
    Jag tror inte det förekommer olagliga droger, utan benzo och SSRI(och liknande) kan få en att vara sån.
    45min "sovandet", tror jag bara är att hon repar mod.

Det jag sagt om detta, känns som det mest sannolika.
    Hur detta ska lösas, vet jag inte.
    Då psykiska problem försvinner inte bara sådär.
    Vad jag tycker man kan göra, är att det finns en nära kontakt.
    Som stämmer av läget då och då.
    Behöver nödvändigtvis inte vara SOC, utan kan vara inom vården.

• Carnitas
    Anonym (**-) skrev 2014-12-03 10:24:59 följande:
    Men det är ju det soc gör, förmedlar en kontakt. Socialen är bara en mellanhand som hjälper till att hitta rätt hjälp, om man ens vill ha den.

Vi hade missbruk i familjen, fick otaliga orosanmälningar både från släktingar och såna som hade plikt att anmäla. Första gången hände ingenting, bara ett samtal. När det kom in fler anmälningar blev det en utredning och socialen hjälpte till med insatser, men allt byggde som sagt på frivillighet. Då hade pappan kört rattfull med barnen i bilen och åkt dit, det var ändå aldrig på tal om omhändertagande, enbart hjälp av kunniga människor. 

Socialens mål är att hjälpa familjer så att barnen mår bra, i detta fall slutade det bra och missbruket är borta.  
    Kontakt går fixa utan SOC inblandning också.
  • Carnitas
    Cipro skrev 2014-12-03 11:19:02 följande:
    Vi "ropar inte häxa", utan TS uttrycker oro och misstänksamhet över barnens situation och levnadsförhållanden. Detta med vänliga intentioner. 

Du verkar inte förstå att bensodiazepiner är en av de vanligare missbruksdrogerna. Står du på så höga doser benso och SSRI att du inte klarar av vardagen och dina barn så går det att uttrycka oro av den anledningen också.

Jaså, var har jag skrivit att det inte går missbruka benzo?

Sen är det svårt att ha ropat häxa, då en anmälan inte har skett än.
    Men en del verkar vilja göra detta, utan den minsta eftertanke.
    Och det medicinska delen, så är ju det bara att berätta vad hon lider av och att hon står under medicinering.
    Den är klart bättre, än hinta om hon är en knarkare.

Sen är benzo rätt snabb på att normalisera sig(dostillvänjning).
    Och bli hög blir man inte en bit in i insättningen.
    Sen om hon experimenterar lite som hon vill, ja, det är en annan femma.

Svar på tråden Misstänker missbruk i familjen.vinns det säkra tecken?