• Motvall

Jag skäms för Sverige

Vi lever år 2014 och rasism har fått ett starkare fotfäste vårt land, främst eftersom att ett rasistisk parti har fått 13% av rösterna som eventuellt kan ge dem en viktig roll.

Jag undrar om folk är medvetna att det finns tusentals människor som fick lämna sina hemländer för att bosätta sig i Sverige just p.g.a av partier som SD? Jag fick lämna mitt land 1993 för att SD på den tiden i f.d Jugoslavien hette SDS, HDZ och SDA och nu sitter samma sorts personer någonstans i Sthlm och ska forma Sveriges politik 2014-2018?

Hemska, hemska tanke. Gråter

• Svar på tråden Jag skäms för Sverige
  • NoName
    lundiis skrev 2014-09-17 11:44:06 följande:
    Jag tycker han har varit konsekvent i sin linje mot nolltolerans, så för mig känns den genuin.
    Och det får du såklart tycka. Men jag håller inte med. Dels av orsaken jag skrev, är man antirasist och tror på människors lika värde är inte 90-talets SD det parti man väljer att gå med och stanna kvar i. Om man har de värderingarna borde man väl inte vilja vara omgiven av de åsikter som Åkesson har vart nu år efter år efter år...?

Dessutom är det ingen jätteförlust att kicka en kommunpolitiker. Tommy 50 år som till vardags arbetar som lastbilschafför finns ju i alla möjliga varianter. Många som blivit uteslutna har inte särskilt stor betydelse för partiet i stort. Däremot kan man ju använda dem för att övertyga folk om att man är konsekvent. Men i så fall, vad gör Ekeroth kvar?
  • NoName
    Keiko35 skrev 2014-09-17 11:42:24 följande:
    Vad tror du kan hända, vad blir konsekvenserna av att Jimmie Åkesson fått 13% av rösterna? Du skriver att folk glömmer och förlåter fort och att hans väljare tycker han verkar trovärdig. Hur påverkar det politiken och övriga väljare som inte röstade på honom?

Jag vet faktiskt inte, vi kommer nog inte uppleva någon större skillnad här och nu. Men det ger ju såklart Sverigedemokraterna en större plattform, mer pengar och fler möjligheter. De har en ännu bättre grund att växa på, både i Sverige men också för att flörta med likasinnade i andra länder. Det här ju inget svenskt fenomen, samma sak händer i länder runt omkring oss.

Men det kanske bara är jag som är paranoid Solig Jag är kanske färgad av min bakgrund och mina erfarenhet av hur snabbt läget kan förändras för många människor när flera bitar faller på plats. Men kanske är också många svenskar påverkade av den trygghet som länge funnits i landet. Människor med makt i Sverige har väl inte direkt missbrukat den, inte på det sättet som man kan se i andra delar av världen. Sveriges tredje största parti stod och heila på gatan för inte så länge sen, tycker du inte att det är ganska absurt? Man ska nog vara lite försiktig med att ge de alltför mycket makt och inflytande. Hur städat deras partiprogram än har blivit.
  • Keiko35
    NoName skrev 2014-09-17 13:12:55 följande:
    Jag vet faktiskt inte, vi kommer nog inte uppleva någon större skillnad här och nu. Men det ger ju såklart Sverigedemokraterna en större plattform, mer pengar och fler möjligheter. De har en ännu bättre grund att växa på, både i Sverige men också för att flörta med likasinnade i andra länder. Det här ju inget svenskt fenomen, samma sak händer i länder runt omkring oss.

Men det kanske bara är jag som är paranoid Solig Jag är kanske färgad av min bakgrund och mina erfarenhet av hur snabbt läget kan förändras för många människor när flera bitar faller på plats. Men kanske är också många svenskar påverkade av den trygghet som länge funnits i landet. Människor med makt i Sverige har väl inte direkt missbrukat den, inte på det sättet som man kan se i andra delar av världen. Sveriges tredje största parti stod och heila på gatan för inte så länge sen, tycker du inte att det är ganska absurt? Man ska nog vara lite försiktig med att ge de alltför mycket makt och inflytande. Hur städat deras partiprogram än har blivit.
    Du tror alltså att människor kan ändra åsikter? Att människor som inte röstade på SD i detta valet påverkas för att fler röstade på SD i år, och byter åsikt, blir rasister och röstar på SD nästa val?
    Likaväl som en människa kan byta åsikt från antirasist till rasist borde det kunna vara tvärtom, en rasist (Sdare från nittiotalet) byter åsikt och blir antirasist. Kanske det som har hänt med SD, eftersom de inte heilar på gatan längre?
  • Keiko35
    NoName skrev 2014-09-17 13:12:55 följande:

På vilket sätt tror du SD kan påverka med sitt rasistiska förhållningssätt med hjälp av mer pengar och fler möjligheter? Kommer SD kunna få igenom några av sina partiförslag nu när de vuxit, tror du? Det gäller ju att få andra partiers röster iså fall.
  • NoName
    Keiko35 skrev 2014-09-17 13:27:24 följande:
    Du tror alltså att människor kan ändra åsikter? Att människor som inte röstade på SD i detta valet påverkas för att fler röstade på SD i år, och byter åsikt, blir rasister och röstar på SD nästa val?
    Likaväl som en människa kan byta åsikt från antirasist till rasist borde det kunna vara tvärtom, en rasist (Sdare från nittiotalet) byter åsikt och blir antirasist. Kanske det som har hänt med SD, eftersom de inte heilar på gatan längre?
    Nej nej nej, vänta nu. Byter åsikt och blir rasister? Jag tror inte att de som röstar på SD är rasister. Jag tror inte heller att alla de som inte röstar på dem är antirasister. Det vill jag vara tydlig med.

Men ja, ens människosyn kan kanske förändras. Men det naturliga då borde väl vara att bryta med det som står för något helt annat? Om Jimmie Åkesson faktiskt vaknade en morgon och kände "fan, jag är trött på hakkorsen, jakten på muslimer och allt jävla hat". Varför tog han inte avstånd?

Men visst, du kan ha rätt. Sverigedemokraterna kanske helt enkelt sadla om och ville människor väl, oavsett varifrån de kommer eller vilken religion de tillhör. Eller så har jag rätt, de ville ha plats i svensk politik och visste att det inte kommer hända om de fortsätter i samma spår.
  • lundiis
    NoName skrev 2014-09-17 12:38:14 följande:
    Och det får du såklart tycka. Men jag håller inte med. Dels av orsaken jag skrev, är man antirasist och tror på människors lika värde är inte 90-talets SD det parti man väljer att gå med och stanna kvar i. Om man har de värderingarna borde man väl inte vilja vara omgiven av de åsikter som Åkesson har vart nu år efter år efter år...?

Dessutom är det ingen jätteförlust att kicka en kommunpolitiker. Tommy 50 år som till vardags arbetar som lastbilschafför finns ju i alla möjliga varianter. Många som blivit uteslutna har inte särskilt stor betydelse för partiet i stort. Däremot kan man ju använda dem för att övertyga folk om att man är konsekvent. Men i så fall, vad gör Ekeroth kvar?
    Men då har ju resterande riksdagspartier en ypperlig chans att göra sd uddlösa genom att lyfta invandringsfrågan från partiet. Om man menar allvar med det potentiella hotet från sd varför tar man då inte hellre ta tag i detta på egen hand för att minimera ett framtida sd-stöd? Saken är ju den att sd-röster är ett skrik i desperation och så länge man vägrar lyssna så kommer partiet att expandera. Man skiter helt enkelt i oss som väljare.
  • NoName
    Keiko35 skrev 2014-09-17 13:33:01 följande:
    På vilket sätt tror du SD kan påverka med sitt rasistiska förhållningssätt med hjälp av mer pengar och fler möjligheter? Kommer SD kunna få igenom några av sina partiförslag nu när de vuxit, tror du? Det gäller ju att få andra partiers röster iså fall.
    Hur menar du? Klart att mer pengar påverkar. Det är stor skillnad på deras kampanj inför det här valet jämfört med det tidigare tack vare att de har bättre ekonomi. Det är väl inget nytt att pengar skapar möjligheter. De kan resa runt i Sverige, göra reklam för sig på olika sätt och ha fler som arbetar mer aktivt för partiet.

Vilka partiförslag tänker du på?
  • NoName
    lundiis skrev 2014-09-17 14:17:28 följande:
    Men då har ju resterande riksdagspartier en ypperlig chans att göra sd uddlösa genom att lyfta invandringsfrågan från partiet. Om man menar allvar med det potentiella hotet från sd varför tar man då inte hellre ta tag i detta på egen hand för att minimera ett framtida sd-stöd? Saken är ju den att sd-röster är ett skrik i desperation och så länge man vägrar lyssna så kommer partiet att expandera. Man skiter helt enkelt i oss som väljare.
    Jag vet inte varför man inte gjorde det.

Röstade du på SD? Vad i skulle krävas i just invandringsfrågan för att du istället skulle lägga din röst på något annat parti?
  • lundiis
    NoName skrev 2014-09-17 14:43:25 följande:

Röstade du på SD? Vad i skulle krävas i just invandringsfrågan för att du istället skulle lägga din röst på något annat parti?
    Min gissning är att locket lagts på av rädsla. Vi har t.ex en journalistkår som inte välkomnar debatt och öppenhet i invandringsfrågan, troligen av ideologiska skäl. Man stryper all diskussion omedelbart genom att anklaga politiker (Billström, Skyttedal) som närmar sig invandringsfrågorna, för att gå SD:s ärenden. Man klarar med andra ord inte längre av att föra en saklig debatt!

För mig skulle det krävas en åtstramning av vår nuvarande invandringspolitik, inte nödvändigtvis en 90 procentig minskning så som sd vill ha det, men definitivt en klar minskning. Vi ska ägna oss åt flyktinghjälp, inget annat.
  • lundiis
    NoName skrev 2014-09-17 14:43:25 följande:

Ja, jag röstade på sd. Jag gick över från moderaterna efter valet 2006.

• Mileos
    Aspie skrev 2014-09-15 17:06:43 följande:
    Jag är iofs halvsame och är snart delägare till vårat familjehus som ligger i norra Lappland. Kan dessutom säga att många av mina släktingar på samesidan har samma värderingar som mig. Vart ska vi ta vägen då?

Hej Aspie. Skulle du kunna PMa mig eller något. Om du skulle vilja svara på en del funderingar jag har samt ge mig förståelse för vad mina barn kan komma att vänta sig..de är halvsamer (jag har dock fått väldigt klart förklarat för mig att halvsame inte finns)

Tack på förhand!

Framtiden är vår!
  • Svt

Jag skäms nästan alltid för mitt land. Vi har blivit ett land av veklingar som låter idioter styra det. Vi har extremister i form av MP och V som får vara med och ha inflytande.

Svar på tråden Jag skäms för Sverige