• Motvall

Jag skäms för Sverige

Vi lever år 2014 och rasism har fått ett starkare fotfäste vårt land, främst eftersom att ett rasistisk parti har fått 13% av rösterna som eventuellt kan ge dem en viktig roll.

Jag undrar om folk är medvetna att det finns tusentals människor som fick lämna sina hemländer för att bosätta sig i Sverige just p.g.a av partier som SD? Jag fick lämna mitt land 1993 för att SD på den tiden i f.d Jugoslavien hette SDS, HDZ och SDA och nu sitter samma sorts personer någonstans i Sthlm och ska forma Sveriges politik 2014-2018?

Hemska, hemska tanke. Gråter

• Svar på tråden Jag skäms för Sverige
  • salleee

Tänkte själv Rösta på SD här i kommunen men sen när jag såg vilka var med på listan (lagerarbetare, städare, och massa outbildade personer) så insåg jag att de som röstar på SD är verkligen lite efterblivna om de tror att en sån parti kan leda landet.

• StackarsMia
    Fundersam02 skrev 2014-09-15 16:20:33 följande:

Det är glädjande att så många väljare fortfarande är toleranta och generösa.

Men det är pinsamt att så många har röstat på ett rasistiskt parti där många representanter förutom att vara fientliga mot invandrare, kvinnor och homosexuella dessutom i en del fall är dömda brottslingar. Pinsamt. Jag är glad att jag inte bor i Skåne där sd är starkast. Hade varit hemskt att ha så korkade grannar.

Istället får du säkert än mer korkade grannar som röstar V, MP eller F!.
  • mraj

Man vill inte gå upp ur sängen en sådan här dag... Svenska folket är pinsamma!

• jaghopparhögt
    mraj skrev 2014-09-15 17:37:46 följande:

Man vill inte gå upp ur sängen en sådan här dag... Svenska folket är pinsamma!

Fast SD är knappast unika i världen. Räcker att du åker till Finland så har deras socialdemokrater samma åsikter som SD.
  • UtOchJobba
    salleee skrev 2014-09-15 17:34:07 följande:

Tänkte själv Rösta på SD här i kommunen men sen när jag såg vilka var med på listan (lagerarbetare, städare, och massa outbildade personer) så insåg jag att de som röstar på SD är verkligen lite efterblivna om de tror att en sån parti kan leda landet.

Du har säkert rätt då dom flesta av oss är moderater. hoppas ni sossar klarar av att hitta pengarna som invandringen kostar och fixar våran välfärd. ni har nu makten visa nu oss hur man gör! ut och jobba med er..
  • StackarsMia
    salleee skrev 2014-09-15 17:34:07 följande:

SD:are har i regel samma utbildningsnivå som sossar. Men du gör ett undantag för dom i  regeringen?
  • Lord Hans
    jaghopparhögt skrev 2014-09-15 17:38:57 följande:
    Fast SD är knappast unika i världen. Räcker att du åker till Finland så har deras socialdemokrater samma åsikter som SD.
    Nu blev jag faktiskt intresserad. Vem har berättat för dig att Socialdemokraterna i Finland skulle ha samma åsikter som SD? Jag har då aldrig sett några likheter fastän jag bott hela mitt liv i Finland och studerat politik på universitetsnivå.

Men berätta nu vad du menar?
  • hansine
    Motvall skrev 2014-09-15 15:39:24 följande:

Vi lever år 2014 och rasism har fått ett starkare fotfäste vårt land, främst eftersom att ett rasistisk parti har fått 13% av rösterna som eventuellt kan ge dem en viktig roll.

Jag undrar om folk är medvetna att det finns tusentals människor som fick lämna sina hemländer för att bosätta sig i Sverige just p.g.a av partier som SD? Jag fick lämna mitt land 1993 för att SD på den tiden i f.d Jugoslavien hette SDS, HDZ och SDA och nu sitter samma sorts personer någonstans i Sthlm och ska forma Sveriges politik 2014-2018?

Hemska, hemska tanke. Gråter

Vi var i alla fall 87% som inte föstade på rasisterna. :)
  • lundiis
    Speakers Corner skrev 2014-09-15 15:47:14 följande:

Jag förstår och jag delar din skam, hur kunde det bli såhär? 
    Vad hände med vår värdegrund, är vi så okunniga, så historielösa idag, att vi inte förstår vad det är vi gör när vi röstar fram ett fascistiskt parti till makt.
    Uppenbarligen är 13 % av dom valbara svenskarna det. 
    Dom förstår inte vad det är dom gör och jag undrar i mitt stilla sinne hur dom en dag ska kunna förklara för sina barn vad det är dom gjort.
    Det är en sak att sitta på nätet och kasta inektiv och vara aggressiv och dryg mot alla som dristar sig att säga emot och en helt annan att stå till svars när ens barn frågar, hur kunde du mamma/pappa? 

Samtidigt ska man komma ihåg att 87 %  av svenskarna med rösträtt valde att INTE lägga sin röst på sd.
    Glöm inte det. 

Jag tror att det är ni som borde börja snickra ihop en förklaring till era barn. Hur kunde ni lämna över ett land med havererad välfärd och sprucken sammanhållning. Frågetecknen kvarstår: hur ska man finansiera massinvandringen? Hur ska man hantera bostadsbristen och hinna bygga ikapp med efterfrågan? Ca 80 000 asylsökande anländer under detta år, vart ska alla bo? Kan du förse bostad? Vart ska alla bostadslösa svenska ungdomar ta vägen? Ska man behöva leva i generationsboende med mamma och pappa tills 30? Hur bygger vi ut vården i takt med den massiva befolkningsökningen? Detsamma gäller skolan, samtidigt som skolan måste förbättras? Det finns så många frågor och väldigt få svar från våra styrande politiker. Man kommer bara med klyschor om att vi måste "öppna våra hjärtan". Som det är nu så får vi inget veta, ingen talar klartext och man väljer hellre att ignorera oss väljare. Vi må bli klassificerade som "historielösa", men ni är aningslösa skulle jag vilja säga.
  • Grande Rock
    lundiis skrev 2014-09-16 02:59:53 följande:
    Jag tror att det är ni som borde börja snickra ihop en förklaring till era barn. Hur kunde ni lämna över ett land med havererad välfärd och sprucken sammanhållning. Frågetecknen kvarstår: hur ska man finansiera massinvandringen? Hur ska man hantera bostadsbristen och hinna bygga ikapp med efterfrågan? Ca 80 000 asylsökande anländer under detta år, vart ska alla bo? Kan du förse bostad? Vart ska alla bostadslösa svenska ungdomar ta vägen? Ska man behöva leva i generationsboende med mamma och pappa tills 30? Hur bygger vi ut vården i takt med den massiva befolkningsökningen? Detsamma gäller skolan, samtidigt som skolan måste förbättras? Det finns så många frågor och väldigt få svar från våra styrande politiker. Man kommer bara med klyschor om att vi måste "öppna våra hjärtan". Som det är nu så får vi inget veta, ingen talar klartext och man väljer hellre att ignorera oss väljare. Vi må bli klassificerade som "historielösa", men ni är aningslösa skulle jag vilja säga.
    hur ska vi finansiera och vårda en växande population av pensionärer med allt högre snittålder utan att förse landet med en försörjande och arbetande generation?
    Ska vi inte importera denna population vill det till att det börjar gökas hemma i stugorna så vi fyller på i rask takt.
    Att Sverige har haft en stadigt ökande befolkningsmängd har tryggat försörjningen av skatteintäkter och arbetskraft förut. I takt med lägre födelsetal blir det en ganska lurig ekvation att få ihop.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
Svar på tråden Jag skäms för Sverige