• Motvall

Jag skäms för Sverige

Vi lever år 2014 och rasism har fått ett starkare fotfäste vårt land, främst eftersom att ett rasistisk parti har fått 13% av rösterna som eventuellt kan ge dem en viktig roll.

Jag undrar om folk är medvetna att det finns tusentals människor som fick lämna sina hemländer för att bosätta sig i Sverige just p.g.a av partier som SD? Jag fick lämna mitt land 1993 för att SD på den tiden i f.d Jugoslavien hette SDS, HDZ och SDA och nu sitter samma sorts personer någonstans i Sthlm och ska forma Sveriges politik 2014-2018?

Hemska, hemska tanke. Gråter

• Svar på tråden Jag skäms för Sverige
  • mraj
    lundiis skrev 2014-09-16 08:52:27 följande:

97% nu skojar du

Ursäkta, 87%.
  • lundiis
    Paulina P P skrev 2014-09-16 10:10:23 följande:
    Det är dessa frågor som övriga partier misslyckats att svara på. Jag hoppas att de kan ge svar under kommande mandatperiod så att SD krymper ihop till intet.
    Då får man nog minska invandringen helt enkelt, inget annat skulle kunna få mig att ändra mina politiska sympatier. Jag kan inte se att man skulle kunna lösa problemen med en skenande invandring med mer invandring. Man måste säga stopp och ta itu med frågorna kring det.
    Paulina P P skrev 2014-09-16 10:08:34 följande:
    Och i Norge finns Fremskrittspartiet och i Danmark rasistiska Dansk Folkeparti.
    DF är inte rasistiskt! Det är Sveriges politik som är extrem, inte våra nordiska grannars. Inte undra på att vi fått dåligt rykte bland finländare och danskar när Sverige ständigt sätter sig över och talar ner till sina grannländer. Alla andra är rasister och vi är goda, så resonerar man. Trots att det är vi som skapar motsättningar och klyftor mellan våra medborgare.

• Keiko35

Många SD-hatare är rasister som jag ser det.

Facebook är fylld av inlägg om hur  ledsna, oroade, ångestfyllda och besvikna folk är för att SD fick 13% röster i valet. Alltså hade man förväntat sig en mycket, mycket lägre siffra. Det i sin tur måste bero på att SD-hatarna tror att just Sverige och svenskar består av folk som har den högsta moralen och de "finaste" värderingarna i världen. Sd-hatarna isolerar svenskarna som ett folk, mer gudomligt än andra människor. Redan här har Sd-hatarna delat upp folk och folk, precis det de säger att de inte gör. Hyckleri i mina ögon. Sd-hatarna tillskriver svenska medborgare egenskaper som ex  toleranta, öppna, givmilda etc etc. Det betyder ju att i jämförelse med andra nationaliteter så är Sverige en isolerad ö, fylld med godhet, som du inte kan hitta någon annanstans. Sverige består tydligen av 100% Gandhis och moder Teresor! Varför tror man det?

Varför tror man att man som svensk medborgare är en mycket bättre människa än andra länders medborgare?

Det politiska klimatet i Sverige är obehagligt därför att demokratin håller på att urholkas. Vissa politiker vill "våga vägra debatten". Det är i diktaturer man vägrar debatten, inte i demokratiska länder.

Ni som blev så oroad och ledsna över SDs ökning av väljarröster: vad är ni oroade över? Vad är ni rädda för? Vad kan hända nu när Sd fick 13% av rösterna som inte hade varit möjligt om Sd inte kom in i riksdagen?  

• Rainbow gg

Ur ett själviskt perspektiv så tänker jag såhär:
    Om all invandring, inklusive asylinvandring skulle stoppas imorgon så skulle inte jag ha något jobb om tre år, troligtvis ännu tidigare, eftersom jag jobbar med asylsökande barn. Jag tänker även att asylhandläggarna runt om i landet snart inte heller skulle ha något jobb att gå till inom en snar framtid o det helt tog stopp. Migrationsverk, tolkar, lärare osv osv som jobbar med invandring blir ju arbetslösa ganska fort.
    Även om man minskar invandringen kraftigt "för att hjälpa där människorna redan finns" så innebär ju minskningen att de som jobbar med asyl och invandring blir arbetslösa. Så det är vad jag brukar ta upp med SDare, och de brukar inte ha några intelligenta svar eller lösningar på detta. Ett vanligt svar är "ah, meh jobba med svenskar då istället" eller "men flytta utomlands och hjälp dem där istället då". Men vad som händer om alla svenskar flyttar utomlands, för att jobba med dessa jobb istället, det kan de inte ens tänka sig.

• lundiis
    Rainbow gg skrev 2014-09-17 10:57:32 följande:

Om all invandring, inklusive asylinvandring skulle stoppas imorgon så skulle inte jag ha något jobb om tre år, troligtvis ännu tidigare, eftersom jag jobbar med asylsökande barn. Jag tänker även att asylhandläggarna runt om i landet snart inte heller skulle ha något jobb att gå till inom en snar framtid o det helt tog stopp. Migrationsverk, tolkar, lärare osv osv som jobbar med invandring blir ju arbetslösa ganska fort.
    Även om man minskar invandringen kraftigt "för att hjälpa där människorna redan finns" så innebär ju minskningen att de som jobbar med asyl och invandring blir arbetslösa. Så det är vad jag brukar ta upp med SDare, och de brukar inte ha några intelligenta svar eller lösningar på detta. Ett vanligt svar är "ah, meh jobba med svenskar då istället" eller "men flytta utomlands och hjälp dem där istället då". Men vad som händer om alla svenskar flyttar utomlands, för att jobba med dessa jobb istället, det kan de inte ens tänka sig.

Men vad händer sen då för alla dessa människor, har du funderat på det? Problematiken kommer att eskalera (fattigdom, utanförskap mm) om man ser på invandringen som en industri som inte kan hejdas för att du, och andra som jobbar med allt det som omgärdar invandringen, vill ha kvar ha ert arbete. Vilket jag på kan förstå, men det innebär inte att det blir hållbart på sikt.
  • kudden12
    Flisan79 skrev 2014-09-15 15:48:59 följande:
    Det gör jag också TS. Jag förstår att många vill ändra eller bara dra ner lite på invandringen men att då vara så radikal att rösta på ett sådant parti får mig att häpna. Jag undrar om hälften av dem ens fattar vad de gjort eller vad partiet egentligen står för. Framförallt vad det utstrålar.

ja,vad ska man rösta på då? när det är det enda parti som vågar / vill lyfta frågan?
  • Keiko35
    Rainbow gg skrev 2014-09-17 10:57:32 följande:

Du kommer få se att inom en 4-årsperiod från och med nu, så kommer otaliga, både stora och små företag i Sverige, få lägga ner, tusentals människor kommer att bli arbetslösa. Lösningen på detta är till en del utbildning, folk kommer att få läsa till andra yrken. Invandringen till Sverige kommer aldrig försvinna och asylinvandringen kommer finnas kvar, så detta är ett icke-problem.
  • NoName
    Keiko35 skrev 2014-09-17 10:13:02 följande:

Ni som blev så oroad och ledsna över SDs ökning av väljarröster: vad är ni oroade över? Vad är ni rädda för? Vad kan hända nu när Sd fick 13% av rösterna som inte hade varit möjligt om Sd inte kom in i riksdagen?  

Det som skrämmer mig mest är att folk glömmer och förlåter så fort. 13% av väljarna har röstat på ett parti där rasism och nazism hade väldigt stort utrymme för mindre än 20 år sedan. Deras partiledare gick med i partiet när de var jävligt råa. Och ändå tror många honom när han pratar om nolltolerans och förfäras över vilka kommentarer medlemmar gjort. Jag förstår inte hur någon kan tycka att han är trovärdig men på något sätt lyckas han, och det skrämmer skiten ur mig.
  • Keiko35
    NoName skrev 2014-09-17 11:36:29 följande:
    Det som skrämmer mig mest är att folk glömmer och förlåter så fort. 13% av väljarna har röstat på ett parti där rasism och nazism hade väldigt stort utrymme för mindre än 20 år sedan. Deras partiledare gick med i partiet när de var jävligt råa. Och ändå tror många honom när han pratar om nolltolerans och förfäras över vilka kommentarer medlemmar gjort. Jag förstår inte hur någon kan tycka att han är trovärdig men på något sätt lyckas han, och det skrämmer skiten ur mig.
    Vad tror du kan hända, vad blir konsekvenserna av att Jimmie Åkesson fått 13% av rösterna? Du skriver att folk glömmer och förlåter fort och att hans väljare tycker han verkar trovärdig. Hur påverkar det politiken och övriga väljare som inte röstade på honom?

• lundiis
    NoName skrev 2014-09-17 11:36:29 följande:
    Jag tycker han har varit konsekvent i sin linje mot nolltolerans, så för mig känns den genuin.
Svar på tråden Jag skäms för Sverige