Rainbow gg skrev 2014-09-17 10:57:32 följande:
Ur ett själviskt perspektiv så tänker jag såhär:
Om all invandring, inklusive asylinvandring skulle stoppas imorgon så skulle inte jag ha något jobb om tre år, troligtvis ännu tidigare, eftersom jag jobbar med asylsökande barn. Jag tänker även att asylhandläggarna runt om i landet snart inte heller skulle ha något jobb att gå till inom en snar framtid o det helt tog stopp. Migrationsverk, tolkar, lärare osv osv som jobbar med invandring blir ju arbetslösa ganska fort.
Även om man minskar invandringen kraftigt "för att hjälpa där människorna redan finns" så innebär ju minskningen att de som jobbar med asyl och invandring blir arbetslösa. Så det är vad jag brukar ta upp med SDare, och de brukar inte ha några intelligenta svar eller lösningar på detta. Ett vanligt svar är "ah, meh jobba med svenskar då istället" eller "men flytta utomlands och hjälp dem där istället då". Men vad som händer om alla svenskar flyttar utomlands, för att jobba med dessa jobb istället, det kan de inte ens tänka sig.
Du kommer få se att inom en 4-årsperiod från och med nu, så kommer otaliga, både stora och små företag i Sverige, få lägga ner, tusentals människor kommer att bli arbetslösa. Lösningen på detta är till en del utbildning, folk kommer att få läsa till andra yrken. Invandringen till Sverige kommer aldrig försvinna och asylinvandringen kommer finnas kvar, så detta är ett icke-problem.