Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?
Vet ni om man kan bli åtalad för att hålla undan sanningen om det? Att barnets riktiga fader är en annan.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-30 10:33
Alltså jag frågar om det är straffbart?
Vet ni om man kan bli åtalad för att hålla undan sanningen om det? Att barnets riktiga fader är en annan.
Nej det är inte ett brott och du kan inte bli dömt, men du blir återbetalnings skyldig till pappan som betalat dig underhåll, barnbidrag och så.
Nä då TS du kan hålla tyst för pappan ska ändå inte bry sig om han är biologisk pappa el inte eftersom inte faderskapet sitter i dnat. Lever han som pappa så ÄR han pappa.
Detta har jag lärt mig på fl ;)
Nej det är inte ett brott och du kan inte bli dömt, men du blir återbetalnings skyldig till pappan som betalat dig underhåll, barnbidrag och så.
Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;
www.aftonbladet.se/nyheter/article10368423.ab
I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att JAG tycker hon kom billigt undan. Det anser jag oavsett kön, men just detta brott är svårt att utföra för en man. Att det sedan finns en straffrabatt för kvinnor är väl inte obekant?
Fair enough.
Jag tycker det finns grader, och att ljuga om vem som är far är för mig en så allvarlig lögn att jag tycker den ska straffas hårdare. Nu vet vi inte om modern ljög för barnet också, men i så fall är det tre personer som fått sina liv fullständigt omkullkastade eller fråntagna. Barnet, den far som aldrig fick chansen att vara det, och den far som inte var det "på riktigt".
En mamma som uppgett fel fader till sitt barn blir inte skyldig att återbetala underhållet till den "felaktiga" pappan.
Underhållet har ju gått till BARNETs uppehälle inte mammans.
Den lurade pappan kan däremot begära att få motsvarande summa från försäkringskassan, som ju sannolikt skulle ha stått för kalaset om inte pappan gjort det.
Det är i alla fall svaret min sambo fick när han själv var i nämnda situation...
Min sambo har valt att inte berätta sanningen för "sin" son (som fyller 21 i år) han tror att sonen kommer att bli väldigt uppriven, då han är mycket släktkär och pratar mycket om "blodsband" och att man måste ställa upp för familjen osv.
Det är bara att hoppas att det aldrig uppkommer en situation då sanningen måste fram, men risken är väl inte så stor. Kanske om någon ärftlig sjukdom skulle uppdagas eller något slags organdonation skulle bli aktuell.
det som kan bli jobbigt är om barnet blir sjukt och behöver en njure, blodceller eller dylikt. eller får en genetiskt sjukdom som kommer från den biologiska pappan.
inge kul sätt att det framkommer då!
ett barn har rätt till sitt ursprung!
Skrev svar till dig igår, men det verkar ha försvunnit :/
Du har rätt, jag borde varit tydligare med att hon inte dömdes för att hon uppgett fel far i sig. Jag borde förmodligen ha avstått från straffrabattkommentaren också. Hoppas du får en trevlig helg.
Hur kan du veta att de var i ett tvistemål? Det uppges inte i artikeln i vart fall.