• Anonym (Anynym)

Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?

Vet ni om man kan bli åtalad för att hålla undan sanningen om det? Att barnets riktiga fader är en annan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-30 10:33
    Alltså jag frågar om det är straffbart?
  • Svar på tråden Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?
  • Anonym (Camilla)

Nej det är inte ett brott och du kan inte bli dömt, men du blir återbetalnings skyldig till pappan som betalat dig underhåll, barnbidrag och så.

• Michelle 341

Nä då TS du kan hålla tyst för pappan ska ändå inte bry sig om han är biologisk pappa el inte eftersom inte faderskapet sitter i dnat. Lever han som pappa så ÄR han pappa.

Detta har jag lärt mig på fl ;)

• Anonym (Straffbart)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 18:26:44 följande:
    Det brott hon dömdes för var osann partsutsaga, dvs att hon under ed hade lämnat falska uppgifter. Normalpåföljden får en tidigare ostraffad person som begår det brottet är villkorlig dom + dagsböter. Storleken på dagsböterna beror på inkomsten. Vilken inkomst kvinnan hade framgår inte men man kan väl anta att den inte var alltför hög då hon var ålderspensionär.

Så på vilken grund stöder du ditt påstående om att hon kom billigt undan bara för att hon var kvinna?
    Det var inte det jag skrev. Jag skrev att JAG tycker hon kom billigt undan. Det anser jag oavsett kön, men just detta brott är svårt att utföra för en man. Att det sedan finns en straffrabatt för kvinnor är väl inte obekant?
  • Anonym (Straffbart)
    Anonym (Camilla) skrev 2014-07-31 19:13:50 följande:

Nej det är inte ett brott och du kan inte bli dömt, men du blir återbetalnings skyldig till pappan som betalat dig underhåll, barnbidrag och så.

Du har fel;
    Anonym (Straffbart) skrev 2014-07-31 18:20:52 följande:

Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;

www.aftonbladet.se/nyheter/article10368423.ab

I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.

• Anonym (Lea)
    Anonym (Straffbart) skrev 2014-07-31 19:39:00 följande:

Det var inte det jag skrev. Jag skrev att JAG tycker hon kom billigt undan. Det anser jag oavsett kön, men just detta brott är svårt att utföra för en man. Att det sedan finns en straffrabatt för kvinnor är väl inte obekant?

Brottet var att hon ljög för domstolen. Inte att hon ljög om vem som var pappa. Så straffet hade blivit detsamma för en man med samma bakgrund och inkomst som hade ljugit för domstolen under sanningsförsäkran. Dvs det är bara en händelse att det var just faderskap hon ljög om. Så brottet var inte att ljuga om just faderskapet utan lögnen i sig. Så visst kan en man bli dömd för exakt samma brott eftersom det inte handlade om just faderskapet.
  • Anonym (Straffbart)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 21:30:25 följande:
    Brottet var att hon ljög för domstolen. Inte att hon ljög om vem som var pappa. Så straffet hade blivit detsamma för en man med samma bakgrund och inkomst som hade ljugit för domstolen under sanningsförsäkran. Dvs det är bara en händelse att det var just faderskap hon ljög om. Så brottet var inte att ljuga om just faderskapet utan lögnen i sig. Så visst kan en man bli dömd för exakt samma brott eftersom det inte handlade om just faderskapet.
    Fair enough.

Jag tycker det finns grader, och att ljuga om vem som är far är för mig en så allvarlig lögn att jag tycker den ska straffas hårdare. Nu vet vi inte om modern ljög för barnet också, men i så fall är det tre personer som fått sina liv fullständigt omkullkastade eller fråntagna. Barnet, den far som aldrig fick chansen att vara det, och den far som inte var det "på riktigt".
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Straffbart) skrev 2014-07-31 22:34:11 följande:

Fair enough.

Jag tycker det finns grader, och att ljuga om vem som är far är för mig en så allvarlig lögn att jag tycker den ska straffas hårdare. Nu vet vi inte om modern ljög för barnet också, men i så fall är det tre personer som fått sina liv fullständigt omkullkastade eller fråntagna. Barnet, den far som aldrig fick chansen att vara det, och den far som inte var det "på riktigt".

Jag förstår hur du tänker. Och håller med om att det är en tragedi för de drabbade i fall där kvinnor medvetet ljuger om faderskap. Jag ville bara tydliggöra och försöka reda ut vad som egentligen är vad. Det är så lätt att folk missförstår annars och missförstår tex denna artikel och tror att brottet denna kvinna dömdes för var att hon uppgett fel fader för barnet. Vilket ju inte stämmer. Brottet var att hon som part i en civilrättslig rättegång ljög för domstolen.
  • Vitamin

En mamma som uppgett fel fader till sitt barn blir inte skyldig att återbetala underhållet till den "felaktiga" pappan.
    Underhållet har ju gått till BARNETs uppehälle inte mammans.
    Den lurade pappan kan däremot begära att få motsvarande summa från försäkringskassan, som ju sannolikt skulle ha stått för kalaset om inte pappan gjort det.
    Det är i alla fall svaret min sambo fick när han själv var i nämnda situation...

Min sambo har valt att inte berätta sanningen för "sin" son (som fyller 21 i år) han tror att sonen kommer att bli väldigt uppriven, då han är mycket släktkär och pratar mycket om "blodsband" och att man måste ställa upp för familjen osv.
    Det är bara att hoppas att det aldrig uppkommer en situation då sanningen måste fram, men risken är väl inte så stor. Kanske om någon ärftlig sjukdom skulle uppdagas eller något slags organdonation skulle bli aktuell.

• Tom Araya
    Lilje skrev 2014-07-30 13:09:30 följande:
    Blir man en dålig mamma om man är sexuellt aktiv?
    Du menar att "sexuellt aktiv"= jag har ingen som helst aning om vem som stoppar kuken i mig? Om detta gäller TS så borde hon ju inte kunna ange någon man som fader.
  • Anonym (y)

det som kan bli jobbigt är om barnet blir sjukt och behöver en njure, blodceller eller dylikt. eller får en genetiskt sjukdom som kommer från den biologiska pappan.

inge kul sätt att det framkommer då!

ett barn har rätt till sitt ursprung!

• Anonym (Straffbart)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 23:23:53 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Och håller med om att det är en tragedi för de drabbade i fall där kvinnor medvetet ljuger om faderskap. Jag ville bara tydliggöra och försöka reda ut vad som egentligen är vad. Det är så lätt att folk missförstår annars och missförstår tex denna artikel och tror att brottet denna kvinna dömdes för var att hon uppgett fel fader för barnet. Vilket ju inte stämmer. Brottet var att hon som part i en civilrättslig rättegång ljög för domstolen.
    Skrev svar till dig igår, men det verkar ha försvunnit :/

Du har rätt, jag borde varit tydligare med att hon inte dömdes för att hon uppgett fel far i sig. Jag borde förmodligen ha avstått från straffrabattkommentaren också. Hoppas du får en trevlig helg.
  • Anonym (QQ)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 23:23:53 följande:
    Hur kan du veta att de var i ett tvistemål? Det uppges inte i artikeln i vart fall.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (Straffbart) skrev 2014-08-01 14:20:58 följande:

Skrev svar till dig igår, men det verkar ha försvunnit :/

Du har rätt, jag borde varit tydligare med att hon inte dömdes för att hon uppgett fel far i sig. Jag borde förmodligen ha avstått från straffrabattkommentaren också. Hoppas du får en trevlig helg.

Du har rätt till dina åsikter och som sagt håller jag med dig i sak. Det är verkligen elakt och fel att ljuga om faderskap. Jag hoppas att du inte tog illa upp av mina kommentarer för det var inte min avsikt. Önskar dig en trevlig helg också!
  • Anonym (Lea)
    Anonym (QQ) skrev 2014-08-01 14:55:18 följande:

Hur kan du veta att de var i ett tvistemål? Det uppges inte i artikeln i vart fall.

Det framgår av brottets art. Osann partsutsaga kan man endast dömas för om man som part i ett tvistemål har ljugit under sanningsförsäkran. Parterna i ett brottmål (dvs tilltalad, målsägande och även åklagare är ju part i brottmål) lämnar inte sin berättelse under sanningsförsäkran eller ed. Ett vittne däremot vittnar under ed och om vittnet ljuger inför domstolen är det brottet mened som blir aktuellt.
Svar på tråden Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?