Inlägg från: Anonym (Straffbart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Straffbart)

Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?

Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;

www.aftonbladet.se/nyheter/article10368423.ab

I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.

• Anonym (Straffbart)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 18:26:44 följande:
    Det brott hon dömdes för var osann partsutsaga, dvs att hon under ed hade lämnat falska uppgifter. Normalpåföljden får en tidigare ostraffad person som begår det brottet är villkorlig dom + dagsböter. Storleken på dagsböterna beror på inkomsten. Vilken inkomst kvinnan hade framgår inte men man kan väl anta att den inte var alltför hög då hon var ålderspensionär.

Så på vilken grund stöder du ditt påstående om att hon kom billigt undan bara för att hon var kvinna?
    Det var inte det jag skrev. Jag skrev att JAG tycker hon kom billigt undan. Det anser jag oavsett kön, men just detta brott är svårt att utföra för en man. Att det sedan finns en straffrabatt för kvinnor är väl inte obekant?
  • Anonym (Straffbart)
    Anonym (Camilla) skrev 2014-07-31 19:13:50 följande:

Nej det är inte ett brott och du kan inte bli dömt, men du blir återbetalnings skyldig till pappan som betalat dig underhåll, barnbidrag och så.

Du har fel;
    Anonym (Straffbart) skrev 2014-07-31 18:20:52 följande:

Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;

www.aftonbladet.se/nyheter/article10368423.ab

I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.

• Anonym (Straffbart)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 21:30:25 följande:
    Brottet var att hon ljög för domstolen. Inte att hon ljög om vem som var pappa. Så straffet hade blivit detsamma för en man med samma bakgrund och inkomst som hade ljugit för domstolen under sanningsförsäkran. Dvs det är bara en händelse att det var just faderskap hon ljög om. Så brottet var inte att ljuga om just faderskapet utan lögnen i sig. Så visst kan en man bli dömd för exakt samma brott eftersom det inte handlade om just faderskapet.
    Fair enough.

Jag tycker det finns grader, och att ljuga om vem som är far är för mig en så allvarlig lögn att jag tycker den ska straffas hårdare. Nu vet vi inte om modern ljög för barnet också, men i så fall är det tre personer som fått sina liv fullständigt omkullkastade eller fråntagna. Barnet, den far som aldrig fick chansen att vara det, och den far som inte var det "på riktigt".
  • Anonym (Straffbart)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 23:23:53 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Och håller med om att det är en tragedi för de drabbade i fall där kvinnor medvetet ljuger om faderskap. Jag ville bara tydliggöra och försöka reda ut vad som egentligen är vad. Det är så lätt att folk missförstår annars och missförstår tex denna artikel och tror att brottet denna kvinna dömdes för var att hon uppgett fel fader för barnet. Vilket ju inte stämmer. Brottet var att hon som part i en civilrättslig rättegång ljög för domstolen.
    Skrev svar till dig igår, men det verkar ha försvunnit :/

Du har rätt, jag borde varit tydligare med att hon inte dömdes för att hon uppgett fel far i sig. Jag borde förmodligen ha avstått från straffrabattkommentaren också. Hoppas du får en trevlig helg.
Svar på tråden Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?