Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?
Du redan fått en hänvisning till brottsrubriceringen "Förvanskande av familjeställning".
www.lag24.se/a/brott-mot-familj
Du redan fått en hänvisning till brottsrubriceringen "Förvanskande av familjeställning".
Ja, det står så men är inte riktigt säker på det.
Det kan i och för sig röra sig om egenmäktighet med barn men det brottet är grövre + tre år om det är grovt, vilket man bör kunna säga att det är.
Ja, det står så men är inte riktigt säker på det.
Det kan i och för sig röra sig om egenmäktighet med barn men det brottet är grövre + tre år om det är grovt, vilket man bör kunna säga att det är.
Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;
www.aftonbladet.se/nyheter/article10368423.ab
I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.
Det brott hon dömdes för var osann partsutsaga, dvs att hon under ed hade lämnat falska uppgifter. Normalpåföljden får en tidigare ostraffad person som begår det brottet är villkorlig dom + dagsböter. Storleken på dagsböterna beror på inkomsten. Vilken inkomst kvinnan hade framgår inte men man kan väl anta att den inte var alltför hög då hon var ålderspensionär.
Så på vilken grund stöder du ditt påstående om att hon kom billigt undan bara för att hon var kvinna?
Hon borde väl egentligen ha blivit återbetalningsskyldig på hela underhållsbeloppet, eller..? 10 000 är ju INGET mot det som den utpekade fadern betalat under hela pojkens uppväxt! Eller får han kanske tillbaka detta belopp från Statskassan..?
Hon borde väl egentligen ha blivit återbetalningsskyldig på hela underhållsbeloppet, eller..? 10 000 är ju INGET mot det som den utpekade fadern betalat under hela pojkens uppväxt! Eller får han kanske tillbaka detta belopp från Statskassan..?
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att JAG tycker hon kom billigt undan. Det anser jag oavsett kön, men just detta brott är svårt att utföra för en man. Att det sedan finns en straffrabatt för kvinnor är väl inte obekant?
Fair enough.
Jag tycker det finns grader, och att ljuga om vem som är far är för mig en så allvarlig lögn att jag tycker den ska straffas hårdare. Nu vet vi inte om modern ljög för barnet också, men i så fall är det tre personer som fått sina liv fullständigt omkullkastade eller fråntagna. Barnet, den far som aldrig fick chansen att vara det, och den far som inte var det "på riktigt".
Skrev svar till dig igår, men det verkar ha försvunnit :/
Du har rätt, jag borde varit tydligare med att hon inte dömdes för att hon uppgett fel far i sig. Jag borde förmodligen ha avstått från straffrabattkommentaren också. Hoppas du får en trevlig helg.
Hur kan du veta att de var i ett tvistemål? Det uppges inte i artikeln i vart fall.