• Anonym (QQ)

Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?

Anonym (Anynym) skrev 2014-07-30 10:50:31 följande:

Kan man inte hävda att man inte visste något om det och därmed kringgå brottet?

Beror ju mycket på omständigheter. Om du känner att du måste ljuga så tänker jag att det i sig är en omständighet som visar på "att du ljög".
  • Anonym (QQ)
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-30 23:32:10 följande:

Det är inte ett brott att uppge fel man eller ingen alls (trots att man vet) däremot kan det bli svårt att se barnet i ögonen den dag det uppdagas att mamma svek och lät det växa upp med en livslögn!

Du redan fått en hänvisning till brottsrubriceringen "Förvanskande av familjeställning".

• Anonym (QQ)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 11:19:04 följande:
    Men att uppge fel fader eller att vägra uppge fadern omfattas inte av brottsrubriceringen förvanskande av familjeställning. Det brottet handlar alltså inte om faderskapsutredningar vilket framgår tex i denna länk.

www.lag24.se/a/brott-mot-familj
    Ja, det står så men är inte riktigt säker på det.
    Det kan i och för sig röra sig om egenmäktighet med barn men det brottet är grövre + tre år om det är grovt, vilket man bör kunna säga att det är.
  • Anonym (QQ)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 23:23:53 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Och håller med om att det är en tragedi för de drabbade i fall där kvinnor medvetet ljuger om faderskap. Jag ville bara tydliggöra och försöka reda ut vad som egentligen är vad. Det är så lätt att folk missförstår annars och missförstår tex denna artikel och tror att brottet denna kvinna dömdes för var att hon uppgett fel fader för barnet. Vilket ju inte stämmer. Brottet var att hon som part i en civilrättslig rättegång ljög för domstolen.
    Hur kan du veta att de var i ett tvistemål? Det uppges inte i artikeln i vart fall.
Svar på tråden Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?