• Anonym (Anynym)

Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?

Vet ni om man kan bli åtalad för att hålla undan sanningen om det? Att barnets riktiga fader är en annan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-30 10:33
    Alltså jag frågar om det är straffbart?
  • Svar på tråden Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?
  • UCharlotte

Nej det visste jag nog inte.
    Jag tycker vi ska införa DNAtester på alla nyblivna föräldrar. Inte för otrohetsryktens och svartsjukans skull, utan för barnets.

Intellekt i bimbodräkt
  • Drottningen70

Nej det visste jag inte, men det låter ju bra. Det är ju onekligen ett brott, främst emot barnet.

• Anonym (:))
    UCharlotte skrev 2014-07-30 08:42:11 följande:
    Nej det visste jag nog inte. Jag tycker vi ska införa DNAtester på alla nyblivna föräldrar. Inte för otrohetsryktens och svartsjukans skull, utan för barnets.
    Intellekt i bimbodräkt

Drottningen70 skrev 2014-07-30 09:39:54 följande:
    Nej det visste jag inte, men det låter ju bra. Det är ju onekligen ett brott, främst emot barnet.

Jag tror att ni läser in ett "att" i trådstarten som inte finns där. Trådstarten är en fråga, inte ett påstående. Jag vet tyvärr inte svaret på frågan. Hade varit intressant att veta!
  • ölburk2

Ja det är ett brott, antar det faller under: "Brott mot familj - Förvanskande av familjeställning", men det kan säkert bli ett åtal under nåt annat åxå, beroende på omständigheterna.., inte direkt en solklar frågställning..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (:))
    ölburk2 skrev 2014-07-30 09:52:06 följande:
    Ja det är ett brott, antar det faller under: "Brott mot familj - Förvanskande av familjeställning", men det kan säkert bli ett åtal under nåt annat åxå, beroende på omständigheterna.., inte direkt en solklar frågställning..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.

Där ser man!
  • Anonym (Anynym)

Kan man inte hävda att man inte visste något om det och därmed kringgå brottet?

• Haskel
    Anonym (Anynym) skrev 2014-07-30 10:50:31 följande:

Visst kan man hävda det. Det går att ljuga i rätten, dock är det ett ytterligare brott, "Mened".
  • Anonym (QQ)

Beror ju mycket på omständigheter. Om du känner att du måste ljuga så tänker jag att det i sig är en omständighet som visar på "att du ljög".
  • Anonym (V)

Menar du att det var heliga anden?
Svar på tråden Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?