• staffie

Jag tycker smala barn är fula

Jag tycker smala barn är mycket fulare än barn som har lite kött på benen. Därför tycker jag det är löjligt med alla de här trådarna som hoppar på lite överviktiga barn, och kallar det barnmisshandel och annat. Detsamma gäller för övrigt vuxna. Nu får det lov att vara nog.

• Svar på tråden Jag tycker smala barn är fula
  • Anonym (tjejan)
    Donum skrev 2015-03-17 11:38:17 följande:
    Det där måste ju vara synnerligen individuellt. Jag har inte ätit nyttigt under graviditeten med något av våra tre barn. De har vägt mellan 3500 och 3650 gram vid förlossningen. Den som vägde mest och var längst gick också snabbast (18 minuter från att jag var öppen 5 cm). Den som vägde minst tog väldigt lång tid på sig (drygt 30 h). Har en väldigt smal kompis som födde en son på drygt 5 kilo både snabbt och utan bedövning. Det ska nog vara väldigt extrema storlekar antingen på barnet eller bäckenet för att det ska påverka förlossningen.
    Självklart är det väldigt individuellt hur förlossningarna är, men det måste väl finnas något skäl till varför barnmorskorna talar om varför man ska undvika att få stora bebisar? Något fler komplikationer kanske det trots allt blir för en del? Annars fattar jag inte varför de säger något om kaloriintaget alls (förutom då att det kan bli svårt att bli av med extrakilona för mamman sen)? Barnmorskorna går väl kanske efter nån sorts generella direktiv. Sen struntade jag i att äta nyttigt ändå och gick upp 18 kg...och fick ändå en pytteliten tjej på 2500 gram. Konstigt.
  • Pescetarian
    Anonym (tjejan) skrev 2015-03-17 11:23:54 följande:

Jag har inte läst hela tråden, för min dator är så seg..men när jag var gravid hörde jag också talas om att man rekommenderar kvinnor att inte överäta för att få lagom stora bebisar att föda fram. Det sker mindre skador på kvinnokroppen om man föder fram en liten bebis än en stor. Och om födseln går smidigare borde ju skadorna på bebisen också bli färre (syrebrist pga långsam födsel t.ex.). Att banta under graviditeten är ju dock helt förkastligt, det handlar väl mer om att inte vräka i sig onödigt mycket. Vad det gäller större barn än bebisar tycker jag att man har ett ansvar som förälder att skapa bra matvanor. Ett barn som är överviktigt eller underviktigt orkar inte röra på sig och då är det synd om barnet. Att kalla smala barn för fula är lika dumt som att tala om barnmisshandel om man har en matglad unge. Men har man ett barn som gillar att äta mer än att röra på sig får man väl försöka åtgärda det med gympa eller nåt...

Jag åt inte mycket alls under graviditeten. Ändå var mitt barn väldigt stort som nyfödd. På förlossningen sa man att det var bra att barnet var så stort, då barnet själv hade styrka att trycka ut sig själv. Mindre barn orkar inte alltid lika mycket, sa de.
  • Donum
    Pescetarian skrev 2015-03-17 12:54:10 följande:

Jag åt inte mycket alls under graviditeten. Ändå var mitt barn väldigt stort som nyfödd. På förlossningen sa man att det var bra att barnet var så stort, då barnet själv hade styrka att trycka ut sig själv. Mindre barn orkar inte alltid lika mycket, sa de.

Jag har inget minne av att någon av de barnmorskor jag har haft har sagt flaska om kaloriintag så det är nog väldigt olika där också. Jag har gått upp mellan 10 och 14 kilo under mina graviditeter.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Pescetarian
    Donum skrev 2015-03-17 14:09:33 följande:

Jag har inget minne av att någon av de barnmorskor jag har haft har sagt flaska om kaloriintag så det är nog väldigt olika där också. Jag har gått upp mellan 10 och 14 kilo under mina graviditeter.

Är det jag som är helt tappad, eller blev det en autocorrect? Jag förstod nämligen inte vad du menade med "flaska om kaloriintag"?
  • Donum
    Pescetarian skrev 2015-03-17 14:12:29 följande:

Är det jag som är helt tappad, eller blev det en autocorrect? Jag förstod nämligen inte vad du menade med "flaska om kaloriintag"?

Ursäkta. Det är nog ett dialektalt uttryck. Att inte säga flaska = inte säga någonting alls.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Pescetarian
    Donum skrev 2015-03-17 14:24:48 följande:

Ursäkta. Det är nog ett dialektalt uttryck. Att inte säga flaska = inte säga någonting alls.

Aha! Vart säger man så?

//En 08:a fast i 08:a-land.
  • Donum
    Pescetarian skrev 2015-03-17 14:28:44 följande:

Aha! Vart säger man så?

//En 08:a fast i 08:a-land.

Jag har nog fått det från min man som är från Bohuslän.
  • ummsumaya

Fast är inte det beroende väldigt mycket på föräldrarnas gener om man föder stora/små barn?

• Pescetarian
    Donum skrev 2015-03-17 14:31:30 följande:

Jag har nog fått det från min man som är från Bohuslän.

Okej. :)
    ummsumaya skrev 2015-03-17 14:39:50 följande:

Fast är inte det beroende väldigt mycket på föräldrarnas gener om man föder stora/små barn?

Det tror jag också, för vissa.

När jag födde mitt barn så sa de dock att "oj, hur kan du som är så späd få ett så stort barn?". Så jag fick ett stort barn trots att jag är liten, men på deras kommentar kan man ju ana att stora kvinnor ofta föder stora barn.

Mitt barns pappa är inte heller särskilt stor, däremot är han ganska lång.
  • HäckHäxan
    staffie skrev 2014-07-26 19:36:53 följande:

Jag tycker smala barn är mycket fulare än barn som har lite kött på benen. Därför tycker jag det är löjligt med alla de här trådarna som hoppar på lite överviktiga barn, och kallar det barnmisshandel och annat. Detsamma gäller för övrigt vuxna. Nu får det lov att vara nog.

Men va fan. Det är ju helt irrelevant vad du tycker. Barnen existerar inte för ditt nöjes skull.

Jag tycker du ger ett intryck av att vara en tragisk människa TS som kallar alla smala barn fula enbart för att de är smala. Kasst!

Samma sak med vuxna. Övervikt är inge bra. Därmed inte sagt att folk inte skall få vara det om de vill. Personligen tycker jag skönhet inte har med kroppsstorlek att göra varken på vuxna eller barn.

Jag är själv tjock men jag tänker inte göda min unge som någon jävla julgris hell no. Blir hon tjock som vuxen och av eget val fine. Men jag tänker inte lära henne vara det. För mig är det barnmisshandel att göra sina barn feta och då menar jag inte lite barnhull utan FETA, så tjocka att man måste köpa kläder för längre barn bara för att få i ungen i brallorna och sen lägga upp benen. När man måste det så är ungen högst troligen FET, inte lite rund eller mullig eller stadig utan FET och det är fan onaturligt. Barn skall orka leka och röra på sig. Inte flämta och svettas efter fem aktivitet. De skall orka bära sin kroppsvikt och hänga i trädens grenar, hoppa, leka och stoja.

Själv tycket jag det får vara nog med att döma andra och kalla andra fula enbart baserat på deras kroppsform oavsett åt vilket håll den ligger. Nog nu!
  • Anonym (tjejan)
    Donum skrev 2015-03-17 14:09:33 följande:
    Både jag och min syster fick barn 2008 och vi bor i olika städer och båda fick höra pratet om att inte skaffa sig stora barn - inte riktat mot någon av oss specifikt, men ett allmänt "tänk" kring detta hos barnmorskorna. Kanske var en liten "trend" det året? När jag själv föddes var trenden att man måste mata på exakt samma tider och inte när barnet skrek och var hungrigt, när min lillasyster föddes var trenden att barn själva reglerar ätandet och kräks upp överskottet så mammorna fick mata närsomhelst. Det senare synsättet är väl mest likt dagens. En helt annan sak: min syster trugar alltid sina barn att äta några tuggor till, jag trugar aldrig mitt barn att äta mer. Vad tycker ni här på tråden? Ska man truga eller inte?
  • Donum
    Anonym (tjejan) skrev 2015-03-17 16:43:32 följande:

Både jag och min syster fick barn 2008 och vi bor i olika städer och båda fick höra pratet om att inte skaffa sig stora barn - inte riktat mot någon av oss specifikt, men ett allmänt "tänk" kring detta hos barnmorskorna. Kanske var en liten "trend" det året? När jag själv föddes var trenden att man måste mata på exakt samma tider och inte när barnet skrek och var hungrigt, när min lillasyster föddes var trenden att barn själva reglerar ätandet och kräks upp överskottet så mammorna fick mata närsomhelst. Det senare synsättet är väl mest likt dagens. En helt annan sak: min syster trugar alltid sina barn att äta några tuggor till, jag trugar aldrig mitt barn att äta mer. Vad tycker ni här på tråden? Ska man truga eller inte?

Jag fick första barnet 2010 och har väl gått igenom 8-10 barnmorskor sedan dess samt ett par gynekologer plus en överläkare på gynekologen u samband med en studie jag deltog i under en av graviditeterna. Ingen har sagt något om kaloriintag och då var jag bra rund när jag väntade första. Man kan ju tänka att de skulle sagt något åtminstone när de har en rund blivande mor framför sig.

Truga beror på vad barnet har ätit innan och om jag vet att ett barn är grinigt för att det är hungrigt. I perioder så äter de ju annars olika bra men generellt så menar jag att friska barn inte svälter sig själva.
  • Anonym (tjejan)
    Donum skrev 2015-03-17 16:58:24 följande:
    Jag fick första barnet 2010 och har väl gått igenom 8-10 barnmorskor sedan dess samt ett par gynekologer plus en överläkare på gynekologen u samband med en studie jag deltog i under en av graviditeterna. Ingen har sagt något om kaloriintag och då var jag bra rund när jag väntade första. Man kan ju tänka att de skulle sagt något åtminstone när de har en rund blivande mor framför sig.

Truga beror på vad barnet har ätit innan och om jag vet att ett barn är grinigt för att det är hungrigt. I perioder så äter de ju annars olika bra men generellt så menar jag att friska barn inte svälter sig själva.
    Jaha? Ja, då har jag väl hittat på alltihop då...om nu du inte varit med om det...
  • Donum
    Anonym (tjejan) skrev 2015-03-17 18:25:49 följande:

Jaha? Ja, då har jag väl hittat på alltihop då...om nu du inte varit med om det...

Nej, det tror jag inte, men jag tror inte att det är en allmän hållning på MVC att ta upp att kaloriintag påverkar storleken på barnet.
  • Snällspiken

Anonym (tjejan): Nu syftar jag på att en inläggsmakare påstår att norska kvinnor bantar för att få små bebisar, för att det är trendigt. Jag har också hört det där, många gånger. En modern skröna, helt enkelt. 

Klart som fan att norska mammor generellt är lika intresserade som alla andra av att föda friska barn. Och det begriper säkert varenda normalbegåvad människa, norsk eller inte, att man definitivt lättast gör om man är vältränad och i finfin form. 

• Snällspiken

...och det är jättesynd om tjocka barn! I 99 fall av 100 (OK nu höftar jag vilt men ändå...) handlar det om att deras föräldrar inte tar sitt föräldraansvar och barnen blir som alltid offer. På så många sätt att jag inte ens orkar räkna upp dem. 
    Människor som TS och hens anhängare är i alla fall ytterligare en anledning till att det är synd om dessa barn. 

• Anonym (tjejan)
    Snällspiken skrev 2015-03-17 22:14:45 följande:

Anonym (tjejan): Nu syftar jag på att en inläggsmakare påstår att norska kvinnor bantar för att få små bebisar, för att det är trendigt. Jag har också hört det där, många gånger. En modern skröna, helt enkelt. 

Klart som fan att norska mammor generellt är lika intresserade som alla andra av att föda friska barn. Och det begriper säkert varenda normalbegåvad människa, norsk eller inte, att man definitivt lättast gör om man är vältränad och i finfin form. 

Fast det var inte alls det där med att norska kvinnor bantar som jag pratade om! Jag berättade att både jag och min syster som bor i olika städer fick höra barnmorskor som pratade om att begränsa sockerintag/kaloriintaget under graviditeten för att inte behöva föda fram alltför stora barn! Detta var 2008 och inte riktat till specifikt mig el min syster utan ett allmänt tänk. Medan Donum menar att så kan det inte vara så säger jag att det VAR så! Barnmorskorna pratade om detta på riktigt, och jag tycker personligen inte att det låter så konstigt heller. Om inte annat så borde det göra mindre ont att föda fram en mindre bebis - sen finns det ALLTID undantag! Vad det gäller tjocka barn så håller jag med dig och tycker att föräldrarna gör sina barn en otjänst om de låter dem bli feta. Lite runda är väl okej, man är ju olika. Min 6-åring tillhör den smala sorten, och TS: hon är den sötaste lilla flickan i världen!
Svar på tråden Jag tycker smala barn är fula