Snällspiken skrev 2015-03-17 00:18:19 följande:
Extremt konstig tråd. "I Norge bantar kvinnor för att föda mindre barn"; bara en sån sak. Här haglar verkligen de vetenskapligt underbyggda argumenten...
Jag har inte läst hela tråden, för min dator är så seg..men när jag var gravid hörde jag också talas om att man rekommenderar kvinnor att inte överäta för att få lagom stora bebisar att föda fram. Det sker mindre skador på kvinnokroppen om man föder fram en liten bebis än en stor. Och om födseln går smidigare borde ju skadorna på bebisen också bli färre (syrebrist pga långsam födsel t.ex.). Att banta under graviditeten är ju dock helt förkastligt, det handlar väl mer om att inte vräka i sig onödigt mycket. Vad det gäller större barn än bebisar tycker jag att man har ett ansvar som förälder att skapa bra matvanor. Ett barn som är överviktigt eller underviktigt orkar inte röra på sig och då är det synd om barnet. Att kalla smala barn för fula är lika dumt som att tala om barnmisshandel om man har en matglad unge. Men har man ett barn som gillar att äta mer än att röra på sig får man väl försöka åtgärda det med gympa eller nåt...