• Kajsakavat

Underhållsbidrag - irritation på makens ex

Hej! Måste skriva av mig lite, jag är så irriterad!
    Min man har två barn sedan tidigare. De barnen bor hos oss och varannan helg hos sin mamma.
    Maken och jag har gemensam ekonomi.
    Han får underhållsbidrag för barnen (1 273 kr x 2) från FK (eftersom exet inte tjänat något så hon behöver inte betala).
    Nu får han ett sms från henne att eftersom barnen är hos henne varannan vecka under sommaren så vill hon ha halva underhållsbidragen!
    Jag tycker d är för jävligt. Hon har INGA kostnader för sina egna barn. Kan hon inte ens tycka att hon kan bekosta vistelsen hos henne under sommaren själv? Varför ska alltid någon annan betala allting? OBS hon har nästan aldrig arbetat, har alltid levt på soc, FK eller någon karl. Hon bor ihop med en man nu (som arbetar). Vad tycker ni? Är min irritation förståelig/oförståelig?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex
  • LillyRose
    Brumma skrev 2014-07-16 07:30:39 följande:
    Fast nu fabulerar du väl ändå lite? TS har ju inte skrivit att hon tycker att de får för lite pengar. Utan är irriterad över att mamman anser att de ska betala för att barnen bor hos henne några dagar extra över sommaren....

Vet du de har så mycket mer pengar än mamman att det inte är mer än rätt de hjälper till när de bor vv under sommaren! Å jo hon gnäller visst om du läser!
    Nej barn är inte gratis det vet jag också för vi har 6 st.

Men varför denna trådstarten? Otroligt onödigt då de har så mycket pengar för barnen och ändå tycker mamman är snäl som vill ha del av uh under sommaren.

VEM som betalar uh är väll oviktigt för huvudsaken är väll ATT de får uh?
  • Brumma
    LillyRose skrev 2014-07-16 09:34:11 följande:

Vet du de har så mycket mer pengar än mamman att det inte är mer än rätt de hjälper till när de bor vv under sommaren! Å jo hon gnäller visst om du läser!

Men varför denna trådstarten? Otroligt onödigt då de har så mycket pengar för barnen och ändå tycker mamman är snäl som vill ha del av uh under sommaren.

Visa gärna var hon gnäller inte över att DE inte har så det räcker...

De kan ju erbjuda en deal - mamman låter bli att anmäla till försäkringskassan att hon har barnen fjorton dagar på en månad. Så får hon samma summa som hon skulle fått dra av om hon betalat till försäkringskassan - 445:- per barn. Det är ju visserligen att lura försäkringskassan men men.... Har man inga problem med det är det väl fritt fram. Det är dock helt frivilligt från pappans sida hur han vill göra.
  • Brumma
    LillyRose skrev 2014-07-16 09:34:11 följande:

Har jag sagt att det är viktigt VEM som betalar underhåll? Jag har däremot sagt tvärtom....
  • LillyRose
    Kajsakavat skrev 2014-07-15 17:04:08 följande:

Barnen bor hos oss jämt förutom nu på sommaren, då är det varannan vecka. Hon betalar ingenting! 0 kr. Finns alltså ingen 1/40 att dra av. Vad jag menar: tror folk att det är gratis att ha barn, eller t o m att man ska få betalt för det?? Om hon ska ha hälften av underhållsbidraget som vi får från FK, så ska hon väl också betala hälften av barnens mobiltelefonräkningar, barnens försäkringar mm? Är det NÅGON som fattar vad jag menar? :)

Över lag tycker jag hela tråden är en enda lång gnälltråd från ts.
    De har barnen på heltid, de får uh och bb. Hon kanske inte betalar uh till fk men HUR lider barnen el ts för det de? Inte ett enda dugg! Hon är bitter för att mamman vill ha hjälp under sommaren. Tycker inte det är att begära för mycket och anser det otroligt snålt att neka stöd.

Sen vet jag inte hur det fungerar med fk, borde inte mamman få en skuld till fk för uteblivit uh? Fk betalar ju istället för henne.

Hur som helst barnen får alla bidrag de har rätt till så pengamässigt lider varken barn eller pappa/bonusmamma.
  • Lizzy 488

Om hon lever på socialbidrag och ni betalar underhållsbidrag till henne så kommer soc att ge henne mindre pengar. Ni kan ju alltid ringa soc och fråga om ni måste ge henne pengarna. Det kan ju vara så att sociala har sagt åt henne att hon ska begära det.  

• Brumma
    LillyRose skrev 2014-07-16 09:58:25 följande:
    Över lag tycker jag hela tråden är en enda lång gnälltråd från ts.
    De har barnen på heltid, de får uh och bb. Hon kanske inte betalar uh till fk men HUR lider barnen el ts för det de? Inte ett enda dugg! Hon är bitter för att mamman vill ha hjälp under sommaren. Tycker inte det är att begära för mycket och anser det otroligt snålt att neka stöd.

Sen vet jag inte hur det fungerar med fk, borde inte mamman få en skuld till fk för uteblivit uh? Fk betalar ju istället för henne.

Hur som helst barnen får alla bidrag de har rätt till så pengamässigt lider varken barn eller pappa/bonusmamma.
    Ja, jag tucker att TS (och pappan) borde skita i om hon betalar eller ej. Underhållet får de ju ändå..

Gällande din fråga. Varje år tittar försäkringskassan på den underhållsskyldighet inkomst. De tittar två år tillbaka. Om de bedömer att man inte kan betala (man får dra av 100 000 per år först och sedan är det andra avdrag om man har fler barn osv) så betalar de. Man får ingen skuld. Nästa år så blir det nytt beslut baserat på inkomsten två år tillbaka.

Om försäkringskassan däremot bedömer att man KAN betala, fullt underhåll, halva underhållet eller mindre (under femtio kronor då räknas man inte kunna betala alls) men skiter i att betala, då får man en skuld till försäkringskassan.

Om de tar beslut att man kan betala men att man inte kan det JUST NU (de tittat ändå på inkomsten för två år sedan) så kan man begära anstånd. Då skjuts skulden upp med deras "tillstånd". Betala får man dock göra i slutändan :)

Men som sagt, har mamman ingen inkomst så har de antagligen tagit beslut att hon inte skall betala alls.

Är du intresserad kan du läsa mer här: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/519502b4-afe8-41b1-95b4-c33bf2a468f3/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod12.pdf
  • Kajsakavat

Ojojoj, nu måste TS själv komma in och göra ett inlägg ;)
    Okej, jag gnäller lite. Och är irriterad på min irritation. Önskar jag vore en sån person som vore snäll och sa "självklart ska du ha halva underhållsbidraget", kom, vi betalar. Men jag är inte sån. För jag tycker att OM man skaffar en massa ungar så måste man förstå att inte samhället eller andra ska betala allt för dem. Jag tycker att man kan ta lite ur egen ficka, t ex till mat. Men om hon skulle säga "jag kan inte ta barnen för jag har inte pengar till mat" ja, då kan barnen få stanna hos oss, eller vi skickar med matpengar. 
    Exempel: jag tar mig själv... i mitt föregående förhållande så bodde jag ihop med en man, vi hade inga barn tillsammans men jag har en son sedan tidigare (som då bodde hos mig på heltid) som min nya sambo tog till sig. Nya sambon tyckte inte vi behövde begära underhållsbidrag från mitt ex eftersom vi hade så vi klarade oss. 
    Om mitt då ex skulle begära pengar för att han har sonen på sommaren, varannan vecka... skulle jag då betala det ur egen ficka? 

• Ess
    Brumma skrev 2014-07-15 23:35:35 följande:
    Ger till henne? Nja, de ändrar ju inte boendet för så kort tid och vad jag förstår betalar de inte heller ut till ngn som själv inte har råd att betala underhåll. Det skulle ju bli helt knas, isåfall skulle ju boendeföräldern plötsligt bli skyldig att betala till försäkringskassan...
    Nä boendet ändras naturligtvis inte. Men det är till fk hon ska vända sig, inte till exet. Kan hon nu inte dra av för att hon inte betalar, så är det bättre att fk ger henne svaret för då blir det ingen jättedramatik med en massa utspel och liknande.
  • Lilje
    Kajsakavat skrev 2014-07-17 13:34:38 följande:

Ojojoj, nu måste TS själv komma in och göra ett inlägg ;)
    Okej, jag gnäller lite. Och är irriterad på min irritation. Önskar jag vore en sån person som vore snäll och sa "självklart ska du ha halva underhållsbidraget", kom, vi betalar. Men jag är inte sån. För jag tycker att OM man skaffar en massa ungar så måste man förstå att inte samhället eller andra ska betala allt för dem. Jag tycker att man kan ta lite ur egen ficka, t ex till mat. Men om hon skulle säga "jag kan inte ta barnen för jag har inte pengar till mat" ja, då kan barnen få stanna hos oss, eller vi skickar med matpengar. 
    Exempel: jag tar mig själv... i mitt föregående förhållande så bodde jag ihop med en man, vi hade inga barn tillsammans men jag har en son sedan tidigare (som då bodde hos mig på heltid) som min nya sambo tog till sig. Nya sambon tyckte inte vi behövde begära underhållsbidrag från mitt ex eftersom vi hade så vi klarade oss. 
    Om mitt då ex skulle begära pengar för att han har sonen på sommaren, varannan vecka... skulle jag då betala det ur egen ficka? 

Du betalar ju inte ur egen ficka. Ni ger hälften av pengarna ni får till barnet, då ni under sommaren bara har dom halva tiden. Då har hon rätt till halften, till barnen. Oavsett om hon betalar till er eller ej. Det här är pengar ni får till barnets underhåll, inget annat.
  • Brumma
    Lilje skrev 2014-07-17 15:30:14 följande:
    Du betalar ju inte ur egen ficka. Ni ger hälften av pengarna ni får till barnet, då ni under sommaren bara har dom halva tiden. Då har hon rätt till halften, till barnen. Oavsett om hon betalar till er eller ej. Det här är pengar ni får till barnets underhåll, inget annat.
    Fat skq man prata om "rätt" så är underhållet pappan får från försäkringskassan pengar som samhället betalar i mammans ställe. Då är det väl lite knas om de pengarna går till mamman? Hon kan inte betala så försäkringskassan betalar - till henne?

Nja.... Ska det vara "rätt" ska mamman anmäla till försäkringskassan att hon haft barnen 14 dagar. De drar av 445:- från underhållet och betalar ut resten till pappan. Mamman får inte behålla ngt då hon inte betalar till försäkringskassan.

Min man betalade tidigare underhåll och självklart gjordes avdrag när bonus bodde hos oss på somrarna. Numera har han för lite i inkomst så försäkringskassan går in och betalar istället. Han BORDE anmäla till försäkringskassan att vi har bonus mer men låter faktiskt bli. Mamman har stående kostnader som barnet kostar även när hon inte är där. Och vi förlorar inget på att göra så eftersom vi inte vunnit ngt på att anmäla. Det finns liksom inte i världsbilden att vi skulle be mamman om halva underhållet under sommaren. Det är inga pengar vi har rätt till på ngt sätt.
  • Lilje

Det är det. Går mamman på soc har hon ju rätt till extra stöd när hon har barnen, just för att det kostar mer att ha två barn i hushållet, även om det bara är halvtid. Hade det här varit mer än typ två månader hade hon också haft rätt till bostadsbidrag, men det kommer ju ta åtminstone till hösten innan det kommer. Ts man har inte rätt till underhåll när barnen bara är där på halvtid. Så den ända som tjänar på det just nu är ju mannen.

• Brumma
    Lilje skrev 2014-07-17 17:41:51 följande:

Det är det. Går mamman på soc har hon ju rätt till extra stöd när hon har barnen, just för att det kostar mer att ha två barn i hushållet, även om det bara är halvtid. Hade det här varit mer än typ två månader hade hon också haft rätt till bostadsbidrag, men det kommer ju ta åtminstone till hösten innan det kommer. Ts man har inte rätt till underhåll när barnen bara är där på halvtid. Så den ända som tjänar på det just nu är ju mannen.

Och isåfall får hon ansöka hos soc. ELLER, som jag skrev tidigare, komma överens med pappan att hon inte anmäler till försäkringskassan att hon haft barnen mer och får motsvarande summa från pappan. Annars tycker jag gott att hon faktiskt kan anmäla :D
  • Kajsakavat

Mitt (TS) sista inlägg i tråden, sen är det väl uttjatat :) MEN hon lever inte på soc numera. Hon har faktiskt t o m fått arbete sedan någon månad tillbaka. Och jag har tagit reda på med FK att det är 1/40 per dygn som dras av underhållsbidraget som hon betalar. OM hon nu skulle ha betalat något. Jag VET att hon inte betalar underhållsbidrag eftersom hon haft 0 kr i taxerad inkomst - eller närapå de senaste åren. Tack och gonatt. 

Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex