LillyRose skrev 2014-07-16 09:58:25 följande:
Över lag tycker jag hela tråden är en enda lång gnälltråd från ts.
De har barnen på heltid, de får uh och bb. Hon kanske inte betalar uh till fk men HUR lider barnen el ts för det de? Inte ett enda dugg! Hon är bitter för att mamman vill ha hjälp under sommaren. Tycker inte det är att begära för mycket och anser det otroligt snålt att neka stöd.
Sen vet jag inte hur det fungerar med fk, borde inte mamman få en skuld till fk för uteblivit uh? Fk betalar ju istället för henne.
Hur som helst barnen får alla bidrag de har rätt till så pengamässigt lider varken barn eller pappa/bonusmamma.
Ja, jag tucker att TS (och pappan) borde skita i om hon betalar eller ej. Underhållet får de ju ändå..
Gällande din fråga. Varje år tittar försäkringskassan på den underhållsskyldighet inkomst. De tittar två år tillbaka. Om de bedömer att man inte kan betala (man får dra av 100 000 per år först och sedan är det andra avdrag om man har fler barn osv) så betalar de. Man får ingen skuld. Nästa år så blir det nytt beslut baserat på inkomsten två år tillbaka.
Om försäkringskassan däremot bedömer att man KAN betala, fullt underhåll, halva underhållet eller mindre (under femtio kronor då räknas man inte kunna betala alls) men skiter i att betala, då får man en skuld till försäkringskassan.
Om de tar beslut att man kan betala men att man inte kan det JUST NU (de tittat ändå på inkomsten för två år sedan) så kan man begära anstånd. Då skjuts skulden upp med deras "tillstånd". Betala får man dock göra i slutändan :)
Men som sagt, har mamman ingen inkomst så har de antagligen tagit beslut att hon inte skall betala alls.
Är du intresserad kan du läsa mer här:
www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/519502b4-afe8-41b1-95b4-c33bf2a468f3/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod12.pdf