• Brumma

Underhållsbidrag - irritation på makens ex

Ess skrev 2014-07-12 00:49:01 följande:

Hon kan inte tvinga er att ge henne pengar, men hon får dra av på summan hon betalar till fk när hon har barnen över ett visst antal dygn.
    Men det är fk hon ska vända sig till då och inte till er. Sen lär fk kolla av med er så att det stämmer att hon haft barnen de dagarna hon angivit. Så drar dom av en summa på det ni får, och ger till henne istället.

Ger till henne? Nja, de ändrar ju inte boendet för så kort tid och vad jag förstår betalar de inte heller ut till ngn som själv inte har råd att betala underhåll. Det skulle ju bli helt knas, isåfall skulle ju boendeföräldern plötsligt bli skyldig att betala till försäkringskassan...
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-07-14 15:11:10 följande:

Kan inte inflika att det verkar som barnen alltid kostar hos boendeföräldern men är gratis hos umgängesföräldern.
    Självklart har mamman kostnader för barnen när de bor hos henne, det är därför man har avdraget.
    Jag har för mig att det är 1/40 per dygn, vilket blir i ert fall 14/40, som kommer dras från underhållet i efterskott.

Fast mamman får ju inte dessa pengar eftersom hon inte betalar ngt till försäkringskassan. Så för mamman blir det ju ingen skillnad..
  • Brumma
    BeanBag skrev 2014-07-15 17:11:11 följande:

Jo men om de bor varannan vecka under sommaren så ska varken ni eller hon få något från FK. Eller?

De ändrar inte boendet för så kort tid. Om hon skulle betalt underhållet själv hade hon fått dra av för 14 dagar.
  • Brumma
    Griseknoen35 skrev 2014-07-15 17:38:24 följande:
    Säger ännu en gång att vad/ om hon betalar till fk inte angår dig eller din man. Fk betalar ut underhållet= exet betalar underhåll oavsett om hon betalar till fk eller ej. Exet ekonomi angår inte er lika mycket som er ekonomi inte angår exet.
    Fast exet anser ju att hon skall få hälften av underhållet som försäkringskassan betalar ut... HADE hon betalat försäkringskassan så hade hon kunnat göra avdrag. Som det ser ut idag så kan hon visserligen anmäla att hon har barnen halva tiden, men det enda som skulle hända vore ju att pappan får mindre i underhåll den månaden. Mamman får ju inget.

Men förutom det så har TS o pappan inget med att göra att mamman inte har tillräcklig inkomst för att betala, det håller jag med om.
  • Brumma
    Griseknoen35 skrev 2014-07-16 00:06:44 följande:
    Och om du ser tidigare svar jag gett i tråden så ser du att jag skrivit till ts att exet får gå rätta vägen genom fk. Men ts har verkat hakat upp sig totalt på exet ekonomi och jag tycker faktiskt att hon ska skita i den för den angår henne inte. Sedan om exet gör avdrag så får hon bara Betala mindre om hon betalar underhåll ja och ts man får mindre i underhåll oavsett om exet betalar något eller ej. Det enda svar ts man ska ge sitt ex är bara att hon inte ska ha pengar av dom men att hon kan göra avdrag på hos fk om det är så sedan är det ju bara locket på och säger exet något om sin ekonomi och att hon vill ha pengar är det bara att säga precis som det är" tyvärr, din ekonomi angår inte oss"
    Jo, jag har läst. Men det känns lite löjligt att råda TS att de ska säga till mamman att göra avdrag hos försäkringskassan när de VET att det gör varken från eller till för mamman. Mamman lär väl veta att de vet liksom..
  • Brumma
    BeanBag skrev 2014-07-15 17:11:11 följande:

Jo men om de bor varannan vecka under sommaren så ska varken ni eller hon få något från FK. Eller?

Bara en helt OT sak. Om det varit så att boendet varit vv, alltså inte bara över sommaren för det ändrar inget, men att de ändrade boendet alltid, då hade faktiskt mamman nästan säkert fått underhållsstöd genom försäkringskassan eftersom hennes ekonomi ser ut som den gör. Det finns ngt som heter underhållsstöd vid växelvis boende och det är halva underhållsstödet.

Det finns faktiskt även en ny dom där den andra föräldern blivit tilldömd att betala underhåll fast de har vv. Där skilde det vad jag förstår väldigt mkt på föräldrarnas överskott.
  • Brumma
    LillyRose skrev 2014-07-16 07:20:13 följande:

Hur kan du gnälla om pengar?

Ni får i uh 1273 + 1273 = 2546 kr
    Ni ska lägga samma summa= 2546
    Bb 2250 kr

Summa 7342 kr

Kostar barnen er mer än så är det ju inte klokt!

Fast nu fabulerar du väl ändå lite? TS har ju inte skrivit att hon tycker att de får för lite pengar. Utan är irriterad över att mamman anser att de ska betala för att barnen bor hos henne några dagar extra över sommaren....
  • Brumma
    LillyRose skrev 2014-07-16 09:34:11 följande:

Vet du de har så mycket mer pengar än mamman att det inte är mer än rätt de hjälper till när de bor vv under sommaren! Å jo hon gnäller visst om du läser!
    Nej barn är inte gratis det vet jag också för vi har 6 st.

Men varför denna trådstarten? Otroligt onödigt då de har så mycket pengar för barnen och ändå tycker mamman är snäl som vill ha del av uh under sommaren.

VEM som betalar uh är väll oviktigt för huvudsaken är väll ATT de får uh?
    Visa gärna var hon gnäller inte över att DE inte har så det räcker...

De kan ju erbjuda en deal - mamman låter bli att anmäla till försäkringskassan att hon har barnen fjorton dagar på en månad. Så får hon samma summa som hon skulle fått dra av om hon betalat till försäkringskassan - 445:- per barn. Det är ju visserligen att lura försäkringskassan men men.... Har man inga problem med det är det väl fritt fram. Det är dock helt frivilligt från pappans sida hur han vill göra.
  • Brumma
    LillyRose skrev 2014-07-16 09:34:11 följande:

Vet du de har så mycket mer pengar än mamman att det inte är mer än rätt de hjälper till när de bor vv under sommaren! Å jo hon gnäller visst om du läser!
    Nej barn är inte gratis det vet jag också för vi har 6 st.

Men varför denna trådstarten? Otroligt onödigt då de har så mycket pengar för barnen och ändå tycker mamman är snäl som vill ha del av uh under sommaren.

VEM som betalar uh är väll oviktigt för huvudsaken är väll ATT de får uh?
    Har jag sagt att det är viktigt VEM som betalar underhåll? Jag har däremot sagt tvärtom....
  • Brumma
    LillyRose skrev 2014-07-16 09:58:25 följande:
    Över lag tycker jag hela tråden är en enda lång gnälltråd från ts.
    De har barnen på heltid, de får uh och bb. Hon kanske inte betalar uh till fk men HUR lider barnen el ts för det de? Inte ett enda dugg! Hon är bitter för att mamman vill ha hjälp under sommaren. Tycker inte det är att begära för mycket och anser det otroligt snålt att neka stöd.

Sen vet jag inte hur det fungerar med fk, borde inte mamman få en skuld till fk för uteblivit uh? Fk betalar ju istället för henne.

Hur som helst barnen får alla bidrag de har rätt till så pengamässigt lider varken barn eller pappa/bonusmamma.
    Ja, jag tucker att TS (och pappan) borde skita i om hon betalar eller ej. Underhållet får de ju ändå..

Gällande din fråga. Varje år tittar försäkringskassan på den underhållsskyldighet inkomst. De tittar två år tillbaka. Om de bedömer att man inte kan betala (man får dra av 100 000 per år först och sedan är det andra avdrag om man har fler barn osv) så betalar de. Man får ingen skuld. Nästa år så blir det nytt beslut baserat på inkomsten två år tillbaka.

Om försäkringskassan däremot bedömer att man KAN betala, fullt underhåll, halva underhållet eller mindre (under femtio kronor då räknas man inte kunna betala alls) men skiter i att betala, då får man en skuld till försäkringskassan.

Om de tar beslut att man kan betala men att man inte kan det JUST NU (de tittat ändå på inkomsten för två år sedan) så kan man begära anstånd. Då skjuts skulden upp med deras "tillstånd". Betala får man dock göra i slutändan :)

Men som sagt, har mamman ingen inkomst så har de antagligen tagit beslut att hon inte skall betala alls.

Är du intresserad kan du läsa mer här: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/519502b4-afe8-41b1-95b4-c33bf2a468f3/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod12.pdf
  • Brumma
    Lilje skrev 2014-07-17 15:30:14 följande:
    Du betalar ju inte ur egen ficka. Ni ger hälften av pengarna ni får till barnet, då ni under sommaren bara har dom halva tiden. Då har hon rätt till halften, till barnen. Oavsett om hon betalar till er eller ej. Det här är pengar ni får till barnets underhåll, inget annat.
    Fat skq man prata om "rätt" så är underhållet pappan får från försäkringskassan pengar som samhället betalar i mammans ställe. Då är det väl lite knas om de pengarna går till mamman? Hon kan inte betala så försäkringskassan betalar - till henne?

Nja.... Ska det vara "rätt" ska mamman anmäla till försäkringskassan att hon haft barnen 14 dagar. De drar av 445:- från underhållet och betalar ut resten till pappan. Mamman får inte behålla ngt då hon inte betalar till försäkringskassan.

Min man betalade tidigare underhåll och självklart gjordes avdrag när bonus bodde hos oss på somrarna. Numera har han för lite i inkomst så försäkringskassan går in och betalar istället. Han BORDE anmäla till försäkringskassan att vi har bonus mer men låter faktiskt bli. Mamman har stående kostnader som barnet kostar även när hon inte är där. Och vi förlorar inget på att göra så eftersom vi inte vunnit ngt på att anmäla. Det finns liksom inte i världsbilden att vi skulle be mamman om halva underhållet under sommaren. Det är inga pengar vi har rätt till på ngt sätt.
  • Brumma
    Lilje skrev 2014-07-17 17:41:51 följande:

Det är det. Går mamman på soc har hon ju rätt till extra stöd när hon har barnen, just för att det kostar mer att ha två barn i hushållet, även om det bara är halvtid. Hade det här varit mer än typ två månader hade hon också haft rätt till bostadsbidrag, men det kommer ju ta åtminstone till hösten innan det kommer. Ts man har inte rätt till underhåll när barnen bara är där på halvtid. Så den ända som tjänar på det just nu är ju mannen.

Och isåfall får hon ansöka hos soc. ELLER, som jag skrev tidigare, komma överens med pappan att hon inte anmäler till försäkringskassan att hon haft barnen mer och får motsvarande summa från pappan. Annars tycker jag gott att hon faktiskt kan anmäla :D
Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex