• Lilje

Underhållsbidrag - irritation på makens ex

Kajsakavat skrev 2014-07-15 17:04:08 följande:

Barnen bor hos oss jämt förutom nu på sommaren, då är det varannan vecka. Hon betalar ingenting! 0 kr. Finns alltså ingen 1/40 att dra av. Vad jag menar: tror folk att det är gratis att ha barn, eller t o m att man ska få betalt för det?? Om hon ska ha hälften av underhållsbidraget som vi får från FK, så ska hon väl också betala hälften av barnens mobiltelefonräkningar, barnens försäkringar mm? Är det NÅGON som fattar vad jag menar? :)

Äter dom inte under veckorna dom är hos mamman?
  • Lilje
    Kajsakavat skrev 2014-07-17 13:34:38 följande:

Ojojoj, nu måste TS själv komma in och göra ett inlägg ;)
    Okej, jag gnäller lite. Och är irriterad på min irritation. Önskar jag vore en sån person som vore snäll och sa "självklart ska du ha halva underhållsbidraget", kom, vi betalar. Men jag är inte sån. För jag tycker att OM man skaffar en massa ungar så måste man förstå att inte samhället eller andra ska betala allt för dem. Jag tycker att man kan ta lite ur egen ficka, t ex till mat. Men om hon skulle säga "jag kan inte ta barnen för jag har inte pengar till mat" ja, då kan barnen få stanna hos oss, eller vi skickar med matpengar. 
    Exempel: jag tar mig själv... i mitt föregående förhållande så bodde jag ihop med en man, vi hade inga barn tillsammans men jag har en son sedan tidigare (som då bodde hos mig på heltid) som min nya sambo tog till sig. Nya sambon tyckte inte vi behövde begära underhållsbidrag från mitt ex eftersom vi hade så vi klarade oss. 
    Om mitt då ex skulle begära pengar för att han har sonen på sommaren, varannan vecka... skulle jag då betala det ur egen ficka? 

Du betalar ju inte ur egen ficka. Ni ger hälften av pengarna ni får till barnet, då ni under sommaren bara har dom halva tiden. Då har hon rätt till halften, till barnen. Oavsett om hon betalar till er eller ej. Det här är pengar ni får till barnets underhåll, inget annat.
  • Lilje

Det är det. Går mamman på soc har hon ju rätt till extra stöd när hon har barnen, just för att det kostar mer att ha två barn i hushållet, även om det bara är halvtid. Hade det här varit mer än typ två månader hade hon också haft rätt till bostadsbidrag, men det kommer ju ta åtminstone till hösten innan det kommer. Ts man har inte rätt till underhåll när barnen bara är där på halvtid. Så den ända som tjänar på det just nu är ju mannen.

Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex