• Radhuspinglan

Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...

Här på forumet finns ju en hel del trådar ang. huruvida man låter barnets kompisar stanna och äta middag, sitta på rummet och vänta, eller bli hemkörd då det är dags för middag. Min fråga i den här tråden är: om man redan dagen innan, eller på morgonen samma dag, har plockar fram och förberett för middagen så att det endast räcker till familjen, - och sedan råkar man få sitt barns kompis kvar under middagstiden, - är det då okej att ta fram nått snabbt och enkelt åt kompisen att äta (typ köttbullar och makaroner - om man har sånt hemma), medan familjen äter annan mat? Vad anser ni? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker... Jag skulle uppskatta diskussion i ämnet, samt åsikter från alla håll, så kanske jag lyckas bilda mig en egen uppfattning i denna fråga till slut. ;)

• Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...
  • Vinterankan

Om det är så att vi planerat att äta något som bara räcker till egna familjen så gör jag helt enkelt som så att jag gör en annan mat åt barnen som de äter själva också sedan så äter jag och sambon senare och extramaten blir matlådor. Eller så tar vi den maten nästa dag. Vi brukar äter rätt sent när vi äter tillsammans hela familjen så när barnen har kompisar så brukar de få mat tidigare alternativt att den av oss vuxna som kommer hem sent får äta ensam när den kommer.

• Gurkan

Jag tar fram köttbullar/korv och kokar makaroner/gör potatismos och sen delar vi upp maten så alla får lite av allt så behöver ingen känna sig utpekad och matstunder blir trevlig.

• Duckan

Detta skulle aldrig hända hos oss då vi inte har mat i frysen som vi plockar fram, men vi låtsas att vi har det så och då skulle jag absolut kunna erbjuda det gästandet barnet något annat så denne får mat.

• Rikard

Jag tycker alltid att det är trevligt att ha folk på middag. Gillar att laga mat. Och gillar folk, inklusive barnens kompisar.
    En eller två kompisar är aldrig några problem att fixa mat till. Om inte huvudrätten räcker går det alltid att fixa till något tilltugg som drygar ut, något med grönsaker, kanske till och med en liten förrätt eller bara lite bröd att doppa i en god olivolja. Det ordnar sig.

Däremot anpassar vi inte maten till spontangäster på samma sätt som om de varit inbjudna. Vi bryr oss inte om de är vegetarianer eller inte äter fläskkött t.ex. De får äta det som bjuds eller låta bli.
    Skulle det vara hela horder med barn så skulle det däremot inte fungera.

• Carolina01

Barn som bor nära får gå hem och äta, barn som bor längre bort kommer Vi överens med föräldrarna om hur vi gör... Skulle ett barn oväntat bli kvar och behöva middag så skulle jag skälv göra nått annat åt mig och låta ungarna käka samma sak... Jag gör iof alltid för mycket mat som skulle täcka åt många barn så det skulle inte vara nått problem:)!

• Leona987

Jag har också svårt att relatera till det här eftersom vi i princip aldrig lagar exakt antal portioner, vi gör alltid mer mat och har resten som tex matlåda till jobb.

Men skulle situationen uppstå, skulle jag lätt dryga ut maten med det jag har, bröd & smör, matig sallad, andra tillbehör osv. Jag skulle i värsta fall vara den som tar en macka och låta de andra äta sig mätta (särskilt om det handlar om barn). För mig är det viktigaste att folk känner sig välkomna i mitt hem och äter sig mätta. Jag älskar att ha folk över, spontant eller inte, det blir bara trevligare :)

För mig är detta en fråga om värderingar, skulle aldrig göra detta till ett problem.

• CeciliaB

Då hade jag hellre ätit köttbullar eller nåt annat bredvid så att barnen hade fått riktig mat!

• Lindsey Egot the only one

Jag bjuder på mellanmål och middag. Tycker barnen inte om maten jag lagar får de äta hemma. Tycker de om maten delar vi på det vi har så får vi äta kvällsmat senare om man blir hungrig innan läggdags. Jag ändrar inte heller våra rutiner för att det ska passa andra utan ska Kalles mamma hämta Kalle kl 17 och vi äter 17 så gör jag inte maten tidigare för att han ska hinna äta utan då får han äta hemma. Han har ju ändå fått ett mellanmål precis som han skulle fått på fritids om han varit där

• Pirum

Jag måste bara säga att vi tycker det är trevligt att barnens kompisar äter hos och och att våra barn äter hos dem. Det är nyttigt att öva sig i att vara i ett sammanhang där allt inte är precis som hemma och att vara utan föräldrarna  en stund. Vi har nästan aldrig haft barnvakt så för våra barn var det en rätt stor grej att äta borta i början. Känns också väldigt bra att lära känna barnens kompisar ordentligt. 

Sedan är det klart att ibland säger vi nej eftersom man kan vilja vara bara familjen men för det mesta tycker vi det är positivt.

Om man räknar med helgluncher så är det 9 måltider per vecka som äts i hemmet och då kanske vi sitter hela familjen utan extrabarn 3 av de gångerna. Resten är det fler eller färre. 

• Rikard
    Kasperina skrev 2014-05-15 22:49:54 följande:
    Jag och mina kompisar åt hemma hos varann jämt och ständigt, minns inte att det någonsin var några problem trots att mina föräldrar hade rätt kasst med pengar. Kompisarna fick käka torskrom eller havregrynsgröt precis som vi. Vi tyckte det var spännande för vi fick så olika mat beroende på vem vi åt hos
    Torskrom! Vad nostalgisk jag blev. Såna där runda skivor som mamma stekte. Finns sånt fortfarande?
  • Hallonbåt02

Vi brukar ge alla barn samma mat och så äter vi vuxna något annat, men oftast gör jag mycket mat åt gången så om vi får  överraskningsgäster så finns det alltid mat både till vuxna och barn :)

Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...