• Radhuspinglan

Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...

Här på forumet finns ju en hel del trådar ang. huruvida man låter barnets kompisar stanna och äta middag, sitta på rummet och vänta, eller bli hemkörd då det är dags för middag. Min fråga i den här tråden är: om man redan dagen innan, eller på morgonen samma dag, har plockar fram och förberett för middagen så att det endast räcker till familjen, - och sedan råkar man få sitt barns kompis kvar under middagstiden, - är det då okej att ta fram nått snabbt och enkelt åt kompisen att äta (typ köttbullar och makaroner - om man har sånt hemma), medan familjen äter annan mat? Vad anser ni? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker... Jag skulle uppskatta diskussion i ämnet, samt åsikter från alla håll, så kanske jag lyckas bilda mig en egen uppfattning i denna fråga till slut. ;)

• Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...
  • Fia Maria

När jag råkar få ett extrabarn till middag så låter jag barnen äta tillsammans någon annan mat, t ex köttbullar och makaroner eller pannkakor. Vi andra vuxna äter då den planerade maten efter att barnen har ätit.

Detta gör att barnen blir nöjda, det finns tid att leka efter maten samt att vår planerade mat räcker och det blir även över till matlåda :)

• Flickan och kråkan
    Radhuspinglan skrev 2014-05-15 22:01:17 följande:

Fast, köttbullar och lax? Nja... ;) Nu är inte min son så gammal, men när det börjar bli dags att ta hem kompisar efter skolan så kommer jag ha som regel att kompisarna får gå hem vid 17-tiden. Vi äter 17:30. Hemma hos oss så ingår middagen i kvällsrutinerna - middagen är första steget. Vi släcker ner alla lampor och tänder levande ljus. Jag kommer nog bara ha hans kompisar över på middag om de ska sova över. Annars ser jag ingen anledning - där finns ju ändå ingen tid att leka efter maten...
    Nu är jag ju föräldraledig med yngre barn, men jag har en 6-åring i förskoleklass och en 5-åring i förskola så vi är hemma tidigt och mycket. Majoriteten barn är dock kvar på fritids och i förskolan hyfsat länge så ska kompisar hem klockan 17, ja då blir det inte mycket lek. Min son är den ende i sin förskoleklass som inte har fritids och de flesta är på fritids till sådär 15-16-tiden i alla fall. 
  • Gredelina
    Radhuspinglan skrev 2014-05-15 17:28:34 följande:
    Här på forumet finns ju en hel del trådar ang. huruvida man låter barnets kompisar stanna och äta middag, sitta på rummet och vänta, eller bli hemkörd då det är dags för middag. Min fråga i den här tråden är: om man redan dagen innan, eller på morgonen samma dag, har plockar fram och förberett för middagen så att det endast räcker till familjen, - och sedan råkar man få sitt barns kompis kvar under middagstiden, - är det då okej att ta fram nått snabbt och enkelt åt kompisen att äta (typ köttbullar och makaroner - om man har sånt hemma), medan familjen äter annan mat? Vad anser ni? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker... Jag skulle uppskatta diskussion i ämnet, samt åsikter från alla håll, så kanske jag lyckas bilda mig en egen uppfattning i denna fråga till slut. ;)

Om du tycker det och sätter reglerna i ditt hem så är det okej. Vad tycker du själv undrar ju jag??
  • Gredelina
    Natulcien skrev 2014-05-15 21:40:39 följande:
    Men jösses...vi bor i Sverige! Vi har mat i våra kylskåp och frysar. Självklart kan man fixa till det om man får en extra person till bordet. Ät lite mindre själv. Ta en macka till maten. Gör en mättande dessert. Det går alltid att lösa. Att neka någon mat om man själv ska äta är ohyfsat, tycker jag.

Fast frågan handlar inte om att neka någon mat. Man kanske inte har möjlighet att utfodra barnets kompis 5 dagar i veckan exempelvis. Mat är ju inte gratis som du vet och själv ska man inte behöva leva på mackor om grannen själv äter middag varje mat som de lagar och som kompisen kan äta.
  • Kasperina

Det är sällan det händer. Om jag tar fram något förberett så är det i så fall typ köttfärs eller lax och då är det ju bara att göra lite extra pasta/ris/potatis eller servera bröd till.
    OM det skulle hända så skulle jag ge samma mat till alla, dvs vi delar på det som finns och de som inte är mätta får fylla på med makaroner och köttbullar.

• Natulcien
    Gredelina skrev 2014-05-15 22:30:34 följande:

Fast frågan handlar inte om att neka någon mat. Man kanske inte har möjlighet att utfodra barnets kompis 5 dagar i veckan exempelvis. Mat är ju inte gratis som du vet och själv ska man inte behöva leva på mackor om grannen själv äter middag varje mat som de lagar och som kompisen kan äta.
    Nej, jag vet. Och jag har redan svarat på det (inlägg #17). Jag reagerade på att flera skrev att de hellre skulle skicka hem barnet än att bjuda på mat.

Sen stod det inte att det gällde varje dag... eller hur? Men kommer det en kompis en gång i veckan så är det väl inte hela världen om man måste frångå sin middagsplan och dryga ut lite...? Det tycker inte jag, i alla fall.
  • Gredelina
    Natulcien skrev 2014-05-15 22:35:03 följande:
    Nej, jag vet. Och jag har redan svarat på det (inlägg #17). Jag reagerade på att flera skrev att de hellre skulle skicka hem barnet än att bjuda på mat. Sen stod det inte att det gällde varje dag... eller hur? Men kommer det en kompis en gång i veckan så är det väl inte hela världen om man måste frångå sin middagsplan och dryga ut lite...? Det tycker inte jag, i alla fall.

Nej, men samtidigt så är frågan ställd generellt, inte en gång i veckan som varje dag. Du svarade precis so. Att du förutsatte att det är en gång i veckan. Med andra ord, man ser främst till sig själv och sin egna livssituation och det innebär inte att det är fel om någon väljer att göra något annat. Bara för att en kan frångå middagsplanen en gång i veckan så kanske alla inte kan det om det är oplanerat.
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2014-05-15 22:35:03 följande:
    Nej, jag vet. Och jag har redan svarat på det (inlägg #17). Jag reagerade på att flera skrev att de hellre skulle skicka hem barnet än att bjuda på mat.

Sen stod det inte att det gällde varje dag... eller hur? Men kommer det en kompis en gång i veckan så är det väl inte hela världen om man måste frångå sin middagsplan och dryga ut lite...? Det tycker inte jag, i alla fall.
    Jag har en 6-åring som relativt nyligen kommit in i kompisvärlden på "riktigt". Och de vill leka VARJE dag. Även varannan dag blir relativt ofta....särskilt om man har mer än ett barn. Har en 5-åring som också vill ha hem och gå till kompisar. Vi har även upptäckt att det faktum att man har olika middagsvanor/tider krånglar till det hela. Helt okomplicerat tycker jag inte att det är, även om det så klart ändå är något av ett i-landsproblem, kul att de har kompisar etc etc. Vi har inte riktigt hittat något bra "system" ännu. Det kommer väl .
  • Ciliaja

Då hade vi delat på de som fanns. Fattar inte hur man på allvar kan låta en kompis sitta på rummet under middagen. Det är det snålaste jag vet! Skillnad om barnet har typ 3-4 kompisar hemma.

• Flickan och kråkan
    Ciliaja skrev 2014-05-15 22:41:08 följande:
    Då hade vi delat på de som fanns. Fattar inte hur man på allvar kan låta en kompis sitta på rummet under middagen. Det är det snålaste jag vet! Skillnad om barnet har typ 3-4 kompisar hemma.
    Fast det intressanta är att jag har tydliga minnen av att jag inte åt med kompisar om man inte var hos en kompis långt bort. Man väntade liksom in deras mat och gick hem och åt hemma när det var matdags hemma. Kilade ofta tillbaka sedan efter maten och lekte vidare. Jag har inga som helst minnen av att jag var undanskuffad eller liknande. Jag åt ju när jag skulle äta hemma liksom mina kompisar. Man lekte och åt med sin egen familj när det var matdags hos dem.
Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...