• Radhuspinglan

Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...

Här på forumet finns ju en hel del trådar ang. huruvida man låter barnets kompisar stanna och äta middag, sitta på rummet och vänta, eller bli hemkörd då det är dags för middag. Min fråga i den här tråden är: om man redan dagen innan, eller på morgonen samma dag, har plockar fram och förberett för middagen så att det endast räcker till familjen, - och sedan råkar man få sitt barns kompis kvar under middagstiden, - är det då okej att ta fram nått snabbt och enkelt åt kompisen att äta (typ köttbullar och makaroner - om man har sånt hemma), medan familjen äter annan mat? Vad anser ni? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker... Jag skulle uppskatta diskussion i ämnet, samt åsikter från alla håll, så kanske jag lyckas bilda mig en egen uppfattning i denna fråga till slut. ;)

• Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...
  • förrvirrad

Händer här var och varannan dag. Det brukar dock vara jag som äter annat, eller det barnet som har besök och kompisen som får något annat isåfall. Men det mesta går att bygga på med något mer så det blir till alla.

• metervara

Samma här.

Julligulli skrev 2014-05-15 19:03:11 följande:
    Vi gör aldrig så lite mat att det bara nätt och jämt räcker till varsin portion så jag kan inte riktigt relatera, men jag hade nog fyllt ut med sallad, bröd, stekt på lite korv/köttbullar eller nåt annat och så fick alla dela på det som fanns. 

• HäckHäxan
    Radhuspinglan skrev 2014-05-15 17:28:34 följande:

Här på forumet finns ju en hel del trådar ang. huruvida man låter barnets kompisar stanna och äta middag, sitta på rummet och vänta, eller bli hemkörd då det är dags för middag. Min fråga i den här tråden är: om man redan dagen innan, eller på morgonen samma dag, har plockar fram och förberett för middagen så att det endast räcker till familjen, - och sedan råkar man få sitt barns kompis kvar under middagstiden, - är det då okej att ta fram nått snabbt och enkelt åt kompisen att äta (typ köttbullar och makaroner - om man har sånt hemma), medan familjen äter annan mat? Vad anser ni? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker... Jag skulle uppskatta diskussion i ämnet, samt åsikter från alla håll, så kanske jag lyckas bilda mig en egen uppfattning i denna fråga till slut. ;)

Ja de är okej om det inte gå att portionera ut maten man förberett med tex mer grönsaker, knäckemacka eller annat. I mitt hem skall ett barn aldrig tvingas gå hungrig. Jag hade sett det som en stor skam faktiskt, hemskt ju. Sen om barnet i fråga inte vill ha mat visst men inbjudan till middagsbordet kvarstår. Hade dessutom frågat min om hon hellre tex ville ha köttbullar eller så hade barnen fått dela på den vanliga maten och extra maten bäst de ville. Hade lätt gett upp min egen måltid och gett det andra barnet den och kanske sladdat ihop något annat till mig, stek pannkakor eller nått annat så kunde man dela på den vanliga maten och äta pannkakor till efterrätt.

Hur som i min värld skall inte barn sitta i något rum och vänta om den inte valt det själv, det finns helt enkelt inte på min världskarta. Sådan är jag fostrad och så kommer jag fostra mitt eget barn också.
  • Natulcien

Men jösses...vi bor i Sverige! Vi har mat i våra kylskåp och frysar.
    Självklart kan man fixa till det om man får en extra person till bordet. Ät lite mindre själv. Ta en macka till maten. Gör en mättande dessert. Det går alltid att lösa.
    Att neka någon mat om man själv ska äta är ohyfsat, tycker jag.

• Radhuspinglan
    Natulcien skrev 2014-05-15 21:40:39 följande:
    Men jösses...vi bor i Sverige! Vi har mat i våra kylskåp och frysar. Självklart kan man fixa till det om man får en extra person till bordet. Ät lite mindre själv. Ta en macka till maten. Gör en mättande dessert. Det går alltid att lösa. Att neka någon mat om man själv ska äta är ohyfsat, tycker jag.

Frågan handlade inte om att neka någon mat...
  • Ingram

För mig är det självklart att vi bjuder gäster (oavsett ålder) på mat om vi själv ska äta och inte gör väl folk exakt så mycket mat som det är personer som ska äta? man gör väl oftast lite mer ifall någon skulle orka mer eller?

• Natulcien
    Radhuspinglan skrev 2014-05-15 21:51:43 följande:

Frågan handlade inte om att neka någon mat...
    Nej, jag vet...jag reagerade mest på att flera i tråden skrev att de hellre skulle skicka hem barnet...

...men nej, jag tycker inte att det är okej att servera något annat. I så fall delar alla på allt. Hade man fyra laxfiléer och potatisklyftor till fyra, och kompletterar med köttbullar och makaroner, så får man väl ställa fram allt och så får alla blanda så som det behagar...
  • Radhuspinglan
    Natulcien skrev 2014-05-15 21:54:37 följande:
    Nej, jag vet...jag reagerade mest på att flera i tråden skrev att de hellre skulle skicka hem barnet... ...men nej, jag tycker inte att det är okej att servera något annat. I så fall delar alla på allt. Hade man fyra laxfiléer och potatisklyftor till fyra, och kompletterar med köttbullar och makaroner, så får man väl ställa fram allt och så får alla blanda så som det behagar...

Fast, köttbullar och lax? Nja... ;) Nu är inte min son så gammal, men när det börjar bli dags att ta hem kompisar efter skolan så kommer jag ha som regel att kompisarna får gå hem vid 17-tiden. Vi äter 17:30. Hemma hos oss så ingår middagen i kvällsrutinerna - middagen är första steget. Vi släcker ner alla lampor och tänder levande ljus. Jag kommer nog bara ha hans kompisar över på middag om de ska sova över. Annars ser jag ingen anledning - där finns ju ändå ingen tid att leka efter maten...
  • Sanden86

Då hade jag ätit något annat och de andra fick äta av de som fanns. Lagar iofs inte precisa portioner så de finns alltid över. Skulle aldrig låta någon sitta på rummet o vänta, om den inte tackade nej till maten då såklart. Och var jag tvungen att laga något annat för att det absolut inte räckte så skulle jag ta det o låta de andra äta lika.

• Natulcien
    Radhuspinglan skrev 2014-05-15 22:01:17 följande:

Fast, köttbullar och lax? Nja... ;) Nu är inte min son så gammal, men när det börjar bli dags att ta hem kompisar efter skolan så kommer jag ha som regel att kompisarna får gå hem vid 17-tiden. Vi äter 17:30. Hemma hos oss så ingår middagen i kvällsrutinerna - middagen är första steget. Vi släcker ner alla lampor och tänder levande ljus. Jag kommer nog bara ha hans kompisar över på middag om de ska sova över. Annars ser jag ingen anledning - där finns ju ändå ingen tid att leka efter maten...
    Du skrev ju köttbullar och makaroner i trådstarten...därav mitt exempel. Glad
    Sen är det ju ingen höjdare med lax och köttbullar. Men en enda gång kan man väl äta det om det kniper..? På ett julbord blandas det ju hej vilt t.ex., så då kan man väl fixa det till middag nån gång också..?

Men visst. Vad man har för tider spelar ju också roll. Vi äter också 17.30. Men sonen somnar oftast runt 20.15-20.30, så där finns ju gott om tid att leka även efter middagen. Men jag vet att hans bästa vän på förskolan brukar lägga sig kl.19..så då är ju tiden mer begränsad. De är dock bara 3,5 år och har inte börjat leka hos varandra utan föräldrar än.

Jaja...alla gör som de vill. Men det viktigaste här är väl att man avtalar vad som gäller med det gästande barnets föräldrar.
Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...