• Radhuspinglan

Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...

Här på forumet finns ju en hel del trådar ang. huruvida man låter barnets kompisar stanna och äta middag, sitta på rummet och vänta, eller bli hemkörd då det är dags för middag. Min fråga i den här tråden är: om man redan dagen innan, eller på morgonen samma dag, har plockar fram och förberett för middagen så att det endast räcker till familjen, - och sedan råkar man få sitt barns kompis kvar under middagstiden, - är det då okej att ta fram nått snabbt och enkelt åt kompisen att äta (typ köttbullar och makaroner - om man har sånt hemma), medan familjen äter annan mat? Vad anser ni? Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker... Jag skulle uppskatta diskussion i ämnet, samt åsikter från alla håll, så kanske jag lyckas bilda mig en egen uppfattning i denna fråga till slut. ;)

• Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...
  • Gredelina
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-15 22:44:39 följande:
    Fast det intressanta är att jag har tydliga minnen av att jag inte åt med kompisar om man inte var hos en kompis långt bort. Man väntade liksom in deras mat och gick hem och åt hemma när det var matdags hemma. Kilade ofta tillbaka sedan efter maten och lekte vidare. Jag har inga som helst minnen av att jag var undanskuffad eller liknande. Jag åt ju när jag skulle äta hemma liksom mina kompisar. Man lekte och åt med sin egen familj när det var matdags hos dem.

Så gjorde jag med ofta, om man bodde nära. Eller jag, vi.
  • Kasperina
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-15 22:44:39 följande:
    Fast det intressanta är att jag har tydliga minnen av att jag inte åt med kompisar om man inte var hos en kompis långt bort. Man väntade liksom in deras mat och gick hem och åt hemma när det var matdags hemma. Kilade ofta tillbaka sedan efter maten och lekte vidare. Jag har inga som helst minnen av att jag var undanskuffad eller liknande. Jag åt ju när jag skulle äta hemma liksom mina kompisar. Man lekte och åt med sin egen familj när det var matdags hos dem.
    Jag och mina kompisar åt hemma hos varann jämt och ständigt, minns inte att det någonsin var några problem trots att mina föräldrar hade rätt kasst med pengar. Kompisarna fick käka torskrom eller havregrynsgröt precis som vi. Vi tyckte det var spännande för vi fick så olika mat beroende på vem vi åt hos
  • goggles

Mina barn är inte så stora ännu men jag tänker mig att vi alltid tar fram EXTRA mat så att det räcker till matlådor. Skulle det nu vara så att vi får oväntat besök så finns det mat för gästerna och då får vi helt enkelt plocka fram en tidigare tillagad matlåda dagen efter. 

Skulle vi ha många matgäster får de snällt äta mackisar med ostsås eller pannkakor (De senare kan man dessutom ha liggandes i frysen sedan innan ifall att...). (Tillkommer allergier får man ju självklart anpassa det då men i det stora hela iaf)

Solig

• Flickan och kråkan
    Kasperina skrev 2014-05-15 22:49:54 följande:
    Jag och mina kompisar åt hemma hos varann jämt och ständigt, minns inte att det någonsin var några problem trots att mina föräldrar hade rätt kasst med pengar. Kompisarna fick käka torskrom eller havregrynsgröt precis som vi. Vi tyckte det var spännande för vi fick så olika mat beroende på vem vi åt hos

Ja, det är säkert olika. Blir ofta "kultur" att göra på ett eller annat sätt i ett område. Jag reagerade mest på att det skulle vara så hemskt. Vi lekte dagligen och mycket spring mellan hemmen och verkligen inte alltid så att man bara lekte två - tvärtom vi lekte ofta fler. Var liksom naturligt att gå hem till säga och äta mat. Visst åt man hos kompisar ibland men oftast hemma.
  • Elisabeth83

När jag var liten fick mina vänner äta hos oss. Hade inte mamma tagit fram tillräckligt med kött fixade hon det ändå (tinade extra, eller hittade på något annat) Några bodde dock nära och då gick de hem och åt när vi åt. Nu har inte mina tjejer bjudit hem någon kompis sådär spontant. Vi vet när vi får besök så jag hinner planera. Kommer självklart inte låta någon sitta på rummet när vi andra äter. Skulle inte falla mig in att göra så..

• HäckHäxan
    Gredelina skrev 2014-05-15 22:30:34 följande:

Fast frågan handlar inte om att neka någon mat. Man kanske inte har möjlighet att utfodra barnets kompis 5 dagar i veckan exempelvis. Mat är ju inte gratis som du vet och själv ska man inte behöva leva på mackor om grannen själv äter middag varje mat som de lagar och som kompisen kan äta.
    Mackor är ju definitivt dyrare än riktig mat så det verkar lite småpuckat att leva på det alls.

Alla barns vänner är ju dessutom inte grannbarn eller du kanske syftade på just för din del?

Nå jag hade iaf gett kompisen mat varje dag utan att blinka, för just mig är det så självklart att man ger barn mat. Barn går hel enkelt före mig oavsett om det är min eller nån annans onge som är hungrig.
  • Amanda84

Min bror hade alltid en hel drös kompisar hemma när vi var små och det kunde hända att maten inte räckte till alla. Min mamma brukade då fråga oss barn om det gick bra att vi åt korv med bröd, köttbullar och makaroner eller vad det nu var, så åt resten av familjen det andra. Varken jag, brorsan eller hans kompisar hade något emot det eftersom vi oftast tyckte bättre om korv med bröd än mammas fläskkokletter eller biff stroganoff.

• BeanBag

Är det kompisar som bor nära som de "spontanleker" med så går de hem och äter så träffas de senare och fortsätter leka. Bor kompisarna längre från så lekstunden är planerad så äter de självklart hos oss

• Penida

Det är främst på helgerna som vi bjuder hem kompisar och då äter de lunch och kanske fikar här. De är sällan här så sent som när vi äter middag, skulle de vara det hade de givetvis fått äta också det här. Hade situationen varit som i TS hade jag ätit mindre av maten alternativt fyllt på med annat. Vi lagar dock aldrig exakta portioner, det finns alltid över.
    På vardagarna spontanleker våra barn med grannbarnen i stort sett varje dag och de äter aldrig middag här utan hemma hos sig. Barnen leker ute eller springer mellan våra hus och leker hos varandra. När det är dags för middag ropar vi och andra föräldrar på eller hämtar dem beroende på var de är. Är det inte för sent leker de igen efter.
    Jag tycker att det är skillnad på planerad lek och spontan sådan när det gäller sånt här.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Angående att låta barnets kompisar stanna på middag...