• Anonym (Skolfrågan)

Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!

Min son (11 år) har blivit erbjuden en plats i Engelska skolan till hösten. Nu går han i en vanlig kommunal skola och det funkar ok. Skolan och klassen är bra men sonen har vissa problem med de sociala koderna och mådde bättre när han hade en lite mer "fyrkantig" lärare med starkare regler och rutiner. Han är smart och duktig i skolan när han väl kommer igång, hade mycket bra resultat på nationella proven i trean osv.

Är det någon här som vet något om engelska skolan i Stockholm och som kan ge med bu och bä? Platsen han blivit erbjuden är i den nya skolan som ska starta i Liljeholmen. Internationella Engelska skolan.

• Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!
  • Anonym (Skolfrågan)
    tackade ja skrev 2015-05-13 19:48:07 följande:
    Hej! 

Vi tackade ja till plats för för son som ska börja 5:an i höst men nu börjar han tveka Han var också jättenöjd efter prova-på-dagen men nu kommer frågor som kompisar, läxor, avståndet m.m upp.
    Tackade ni ja till er plats? 
    Är det någon som vet hur det ser ut med läxor? 
    Det är inte mer läxor än i en vanlig skola. 
  • Anonym (Tackade ja)
    Anonym (Skolfrågan) skrev 2015-05-13 20:57:59 följande:

Det är inte mer läxor än i en vanlig skola. 

Tack för svar!

Hur mycket läxor har de på ett ungefär en vanlig vecka?

Hur ser ett schema ut, när börjar resp slutar de?

Tror du det blir tufft att börja 5:an i Engelska i höst om man kommer från en "vanlig" skola?

Trivdes din son från första början?
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (Tackade ja) skrev 2015-05-14 10:56:19 följande:
    Tack för svar!

Hur mycket läxor har de på ett ungefär en vanlig vecka?
    Hur ser ett schema ut, när börjar resp slutar de?
    Tror du det blir tufft att börja 5:an i Engelska i höst om man kommer från en "vanlig" skola?

Trivdes din son från första början?
    De börjar 8 och slutar 13.30-14.30. Min son går på extra tutorials 2 ggr/v så c:a 1 timme till de dagarna. 3-4 läxor kanske. Matte, svenska, science, engelska. Det är olika men vi upplever inte att det är mycket.

Min son har trivts från dag 1. Det har varit en del små problem under terminerna som gått men de har tagits på allvar och lösts direkt av skolan. Fick han valet att gå tillbaka till sin gamla klass (där han också trivdes och hade vänner) och att stanna väljer han att stanna!
  • Anonym (Tackade ja)
    Anonym (Skolfrågan) skrev 2015-05-14 12:50:21 följande:

De börjar 8 och slutar 13.30-14.30. Min son går på extra tutorials 2 ggr/v så c:a 1 timme till de dagarna. 3-4 läxor kanske. Matte, svenska, science, engelska. Det är olika men vi upplever inte att det är mycket.

Min son har trivts från dag 1. Det har varit en del små problem under terminerna som gått men de har tagits på allvar och lösts direkt av skolan. Fick han valet att gå tillbaka till sin gamla klass (där han också trivdes och hade vänner) och att stanna väljer han att stanna!

Så tacksam för dina svar! :)

Hur funkar det i klassen rent storleksmässigt? Hur många är de?

Är det bra gemenskap?
  • Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (Tackade ja) skrev 2015-05-14 16:39:58 följande:
    Så tacksam för dina svar! :)
    Hur funkar det i klassen rent storleksmässigt? Hur många är de?
    Är det bra gemenskap?
    Klassen är lika stor som i andra skolor och jag tycker den fungerar bra. Gemenskap osv vet jag faktiskt inte men jag har inte hört något annat i alla fall. Just sonens klass är lite pratig vet jag men de jobbar hårt med den biten.
  • kirsikka
    tackade ja skrev 2015-05-13 19:48:07 följande:

Hej! 

Vi tackade ja till plats för för son som ska börja 5:an i höst men nu börjar han tveka? Han var också jättenöjd efter prova-på-dagen men nu kommer frågor som kompisar, läxor, avståndet m.m upp.
    Tackade ni ja till er plats? 
    Är det någon som vet hur det ser ut med läxor? 

Vi tackade ja. Dotten var helt övertygad och jag kan säga att jag har ganska stora förväntingar jag med.
    Rekommenderar att läsa denna artikel:
    http://www.dn.se/insidan/laxor-en-sjalvklarhet-i-skolan-med-toppresultat/

Enligt rektorn är det ca 40 min läxor per dag men dessa kan göra efter skolan i skolan. Att man dessutom enligt artikeln gör en läxschema för hela terminen är ju verkligen bra. Det sa dock rektorn inget om men det verkar gälla för hela koncernen.

Det där med kompisar är ju inte helt lätt, personligen är jag inte orolig eftersom min flicka kan hitta vänner ganska lätt, och enligt henne sätt "blivit kompis" med flickan som satt bredvid henne på provapå-lektionen.Men så tänker jag också att i worst-case har vi säkert möjlighet att komma tillbaka, på mellanstadiet brukar man få plats i vår skola speciell med syskonförtur. Inte att jag tror att vi kommer behöva, men det känns lite lugnande om man är orolig.
  • Anonym (e)

Hur kom det sig att de inte har årskurs 1-3?

• derly

Hej

Akta er för NOVIA kallas det för engelska skola i Liljeholmen.
    Denna skola är riktig dålig, De flesta lärarna och fritids personal är invandrare så att barnen lär sig dålig svenska, och dessutom lärarna är inte pedagoger utan förskolärare so undervisar i åk 2, till exempel.
    Fritidspedagoger som behandlar elevernas illa genom att skrika åt dem och svärd dåliga ord på spanska språket så att elevernas inte förstår vad han säger,( spansktalande fritidspersonal från Chile).
    Rektor i Novia skola har inga som helst kunskaper om hur han inför en dialog med föräldrarna utan han skriker, gapar och pratar i mun på föräldrarna. Hemsk!!

Kvinliga Lärarna på Novia skola sminkar  sig i matsalen vid lunchtid, när eleverna sitter och äter lunch. Vilken förebild för eleverna.!! USCH.

Novia skola snålar med mat, mellis o.s.v. Mitt barn kom hungrig hem varje dag efter skolan.

Det finns ingen gård för eleverna i Novia skola.

Vi råder er att inte välja denna dåliga skola!!

Signatur

Besvikna Föräldrar

• Anonym (Skolfrågan)
    derly skrev 2016-12-29 15:13:48 följande:

Hej

Akta er för NOVIA kallas det för engelska skola i Liljeholmen.
    Denna skola är riktig dålig, De flesta lärarna och fritids personal är invandrare så att barnen lär sig dålig svenska, och dessutom lärarna är inte pedagoger utan förskolärare so undervisar i åk 2, till exempel.
    Fritidspedagoger som behandlar elevernas illa genom att skrika åt dem och svärd dåliga ord på spanska språket så att elevernas inte förstår vad han säger,( spansktalande fritidspersonal från Chile).
    Rektor i Novia skola har inga som helst kunskaper om hur han inför en dialog med föräldrarna utan han skriker, gapar och pratar i mun på föräldrarna. Hemsk!!

Kvinliga Lärarna på Novia skola sminkar  sig i matsalen vid lunchtid, när eleverna sitter och äter lunch. Vilken förebild för eleverna.!! USCH.

Novia skola snålar med mat, mellis o.s.v. Mitt barn kom hungrig hem varje dag efter skolan.

Det finns ingen gård för eleverna i Novia skola.

Vi råder er att inte välja denna dåliga skola!!

Signatur

Besvikna Föräldrar

Ok. Vill bara påpeka att det inte är samma skola som det frågas om i TS.

Barnet i fråga har gått i IES liljeholmen i ett par år nu och vi är i stort sett nöjda. Det finns säkert bättre skolor någonstans men för vårt barn blev det i alla fall väldigt bra.
  • Anonym (Nigel)

Om det är en nystartad skola skulle jag verkligen tänka mej för 2 ggr.

Om det är någon koppling till Engelska Skolan vid Roslagstull skulle jag
    överhuvud taget inte ens tänka på saken.  Katastrofskola med nedslag av
    skolinspektionen år efter år. 

• Gryntroll

Dammar av denna tråden lite...

Några år har nu gått sedan TS startade tråden om IES i Liljeholmen. Hur ser erfarenheterna ut från skolan nu? Fungerar det att byta i mitten av mellanstadiet?

Vi funderar på att byta från barnens nuvarande skola, då vi tror att de skulle må bra av en "striktare skola" med mer studiero. Idag går de i Mälarhöjdens skola som varit väldigt bra, dock tycker jag att det blir aningens stökigare i klasserna och på raster för varje termin .

Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!