• Anonym (Skolfrågan)

Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!

Min son (11 år) har blivit erbjuden en plats i Engelska skolan till hösten. Nu går han i en vanlig kommunal skola och det funkar ok. Skolan och klassen är bra men sonen har vissa problem med de sociala koderna och mådde bättre när han hade en lite mer "fyrkantig" lärare med starkare regler och rutiner. Han är smart och duktig i skolan när han väl kommer igång, hade mycket bra resultat på nationella proven i trean osv.

Är det någon här som vet något om engelska skolan i Stockholm och som kan ge med bu och bä? Platsen han blivit erbjuden är i den nya skolan som ska starta i Liljeholmen. Internationella Engelska skolan.

• Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!
  • AnnaUll

Min dotter kom in på Engelska skola i bromma och hon skrevs in i kön när hon var 4år. Alltså 5år i kö och lite till.

• kirsikka

Hej igen! Vilken överraskning vi fick i går ett brev om erbjuden plats i Liljeholmen i höst! Åk 4 alltså. Vet inte hur, kan det vara att de kommer starta flera klasser? Iaf nu är jag ännu mer nyfiken att höra om erfarenheter hittills. Dottern ska få gå på en prova-på-dag på lördag 25 april och vi föräldrar får komma med och får information från ledningen, detta innan vi ska tacka ja/nej. Bara det låter mycket positivt att de anordnar en sådan dag och på en lördag dessutom.

• Anonym (Skolfrågan)
    kirsikka skrev 2015-04-11 09:01:29 följande:

Hej igen! Vilken överraskning vi fick i går ett brev om erbjuden plats i Liljeholmen i höst! Åk 4 alltså. Vet inte hur, kan det vara att de kommer starta flera klasser? Iaf nu är jag ännu mer nyfiken att höra om erfarenheter hittills. Dottern ska få gå på en prova-på-dag på lördag 25 april och vi föräldrar får komma med och får information från ledningen, detta innan vi ska tacka ja/nej. Bara det låter mycket positivt att de anordnar en sådan dag och på en lördag dessutom.

Grattis till platsen

Vi trivs jättebra, det är en väldigt bra skola! Engagerade lärare och bra personal!
  • kirsikka
    Anonym (Skolfrågan) skrev 2015-04-15 21:28:49 följande:
    Grattis till platsen

Vi trivs jättebra, det är en väldigt bra skola! Engagerade lärare och bra personal!
    Låter bra! Har hittills bra hört positivt. Det ska bli jätteintressant att gå dit och höra och se allt. Ska uppdatera lite efter jag varit där i fall det finns andra som vill läsa. Tack för ditt svar, alla info är viktigt just nu!

• Jarnelind

Har också ett barn som erbjudits plats till åk 7 i höst (hon vill gärna gå där för att det är populärt) och skulle gärna höra vad ni som har barn i IES Liljeholmen har att säga? Är det en bra skola? Omsättning på personal? Nivå på undervisningen? Är lite fundersam över ägarsituationen och expantionstakten. Har man fokus på rätt grejer?

• Anonym (Skolfrågan)
    Jarnelind skrev 2015-04-16 11:48:25 följande:
    Har också ett barn som erbjudits plats till åk 7 i höst (hon vill gärna gå där för att det är populärt) och skulle gärna höra vad ni som har barn i IES Liljeholmen har att säga? Är det en bra skola? Omsättning på personal? Nivå på undervisningen? Är lite fundersam över ägarsituationen och expantionstakten. Har man fokus på rätt grejer?
    kirsikka skrev 2015-04-15 22:07:46 följande:
    Låter bra! Har hittills bra hört positivt. Det ska bli jätteintressant att gå dit och höra och se allt. Ska uppdatera lite efter jag varit där i fall det finns andra som vill läsa. Tack för ditt svar, alla info är viktigt just nu!

Nu har jag tid att svara lite mer ingående.

Det har varit ganska hög personalomsättning men vi fick en bra förklaring till detta och sedan i slutet på HT har det varit lugnt och stabilt. Skolan startades ju i höstas och all personal var provanställd. Vid tiden då alla provanställningar tog slut och antingen förlängdes eller avslutades hände en hel del. Vissa fick gå för att de inte riktigt var rätt för skolan, andra valde att gå själva för att de inte kände att det var rätt ställe. Alla klasser har dock två ansvariga lärare. 

Nivån känns något högre än i vår sons gamla skola och jag tycker de är duktiga på att fördela resurserna korrekt. De barn som har problem fångas snabbt upp och rätt åtgärder för just det barnet reds ut och tas fram.

Jag tycker personalen engagerar sig över förväntan i barnen och vi är alltså väldigt nöjda.  
  • Anonym (Skolfrågan)

Vi tackade för övrigt nej till en plats i åk 4 för vårt yngre barn. Hen valde dock att gå kvar i sin gamla skola pga närhet och kompisar och hen är inte alls lika duktig på engelska som stora barnet. Jag har inget emot att hen går kvar i sin gamla skola men tycker nog IES är snäppet bättre ändå.

• kirsikka

Stort tack för informationen! Nu har vi ju inte ens varit där ens men det är just närheten som är största fördelen med vår nuvarande skola. Barnen (vi har även en 7-åring) kan i princip gå själva till skolan, det är ca 250 meter utan att korsa bilvägar. IES skulle innebära 25 minuters bussresa, dock är busshållsplatsen jättenära oss. Detta innebär att för att vi ska byta måste det verkligen vara ganska stor skillnad mellan skolorna,och Sturebyskolan är ju ändå bra med bra resultat. MEN som jag skrivit tidigare finns det saker som vi inte är nöjda med. Sedan har jag också förstått att eleverna kommer ofta från olika bakgrunder, det vill säga det är lite mer internationellt - rätta mig om jag har fel - vi  ser de som en fördel eftersom vi själva är invandrare. Sturebyskolan är väldigt "svensk".

Jag kan inte säga att vår 10-åring  är speciellt duktig på engelska men det är hennes favoritämne. Hon är social och har ganska lätt att hitta kompisar.

Svårt det här...vi får lita mycket på magkänslan den 25e..

• kirsikka

Och just det, vi körde förbi förra helgen och mannen tyckte skolgården såg jättetråkig ut, "som en fängelse"!  Inte så bra första intryck...

Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!