kirsikka skrev 2015-04-18 09:14:29 följande:
Vi bytte förskola till vårt yngsta två år sedan när de byggde en ny dagis på skolgården. Det gjorde vi enbart av logistikskäl, vi älskade vår gamla förskola och visste att vi tar en risk. Men så tänkte vi också att hon ska till skolan snart och det var bara ett år kvar av förskolan. Deras gård var ännu tråkigare än IES, de hade i princip noll aktiviteter. Men då gjorde personalen åt andra sidan utflykter hela tiden, skolgen, parken, bibilioteket, museum - vår äldsta var avundjuk på sin lillasyster! Nu har du fått en klätterställning, det kom en månad innan det var dags för oss att säga hej då till förskolan. Vi har inte ångrat en sekund vårt beslut, personalen var toppen på förskolan. Tom. har vi jämfört med den gamla som hade underbar gård men där personalen aldrig tog barnen på utflykter. Deras "årsutflykt" gick till närmaste parken. Det som jag vill säga att trots sådana omständigheter är det i slutändan, precis som du också är inne på, personalen som är det viktigaste. Det återstår att se om de lyckas övertyga min man!
Sedan tycker jag också att även om det är fint med stort utomhusområde på Sturebyskolan så är barnen så spridda att personalen ser inte dem alltid, och då är det lätt att mobbning och andra otrevligheter kan förekomma utan att någon vuxen lägger märket till det. Det är också så galet stor skola, med 1000 elever vilket inte alltid är så kul. I en mindre skola och mindre gård blir barnen sedda vilket jag tycker är bra.
Jag tänkte ta min dotter i helgen på en provtur med bussen för att testa vad hon tycker (och vad jag tycker). Vi åker typ aldrig buss så det blir roligt för barnen. Nästa steg är prova cykla dit (det är ca 5 km).
Lycka till. Har alltid också försökt prioritera logistik, om det inte har funnits starka skäl för att inte göra det, t.ex. usel lokal skola. Har bekanta som flängde över halva stan för att deras barn skulle gå på en förskola med specialpedagogik (!). Fattar inte riktigt det. Är det något små barn inte behöver mer av i storstäder är det stress och jäkt och det finns ju inget som kan fucka upp tillvaron och göra en irriterad som kors och tvärsande i Stockholm. Men det kanske bara är jag...
Har bott på lite olika ställen så barnen har fått prova olika skolor. Dom sista tre åren har dom gått dom i en jätteskola med 1000+ elever. Har tidigare gått i mindre skolor och jag tycker inte riktigt att storleken på skolan har så mycket att göra med om barn blir "sedda" eller inte, utan främst klassernas sammansättning i kombination med lärarens kompetens och kapacitet och till viss del
klassens storlek. Våra tjejer har båda haft det bra på den stora skolan, men den yngsta har haft det riktigt super med en klass som funkar bra och en lärare som dom älskar. Har aldrig hört att det finns något samband mellan stora skolgårdar och mer mobbing (men rent teoretiskt kan man ju hitta på mer skit om ingen ser). Däremot finns det undersökningar som visar att leken är superviktig för barns utveckling, på mer än ett sätt. Och en gård som ser ut som IES Liljeholmens är
inte lekvänlig. Som någon sa, den ser ut som en rastplats på en anstalt ... Men ... to each their own, som man säger i den Anglosaxiska världen.