• Anonym (Skolfrågan)

Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!

Min son (11 år) har blivit erbjuden en plats i Engelska skolan till hösten. Nu går han i en vanlig kommunal skola och det funkar ok. Skolan och klassen är bra men sonen har vissa problem med de sociala koderna och mådde bättre när han hade en lite mer "fyrkantig" lärare med starkare regler och rutiner. Han är smart och duktig i skolan när han väl kommer igång, hade mycket bra resultat på nationella proven i trean osv.

Är det någon här som vet något om engelska skolan i Stockholm och som kan ge med bu och bä? Platsen han blivit erbjuden är i den nya skolan som ska starta i Liljeholmen. Internationella Engelska skolan.

• Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!
  • Anonym

Är jättenyfiken att höra hur skolstarten har gått för er, jag har båda min döttrar i kön och hoppas få plats till äldsta nästa år. Tacksam om ni kan berätta vad ni tycker hittills!

• Anonym

Har bekanta med barn i skolan sedan (tror jag) 2 år tillbaka. De är otroligt nöjda. Mer fokus på struktur och disciplin. Lugnare klasser och bättre studiemiljö överlag jämfört med barnens gamla skola, som jag förstått det de har berättat.

• Anonym (Skolfrågan)
    Anonym skrev 2014-08-28 15:19:00 följande:

Är jättenyfiken att höra hur skolstarten har gått för er, jag har båda min döttrar i kön och hoppas få plats till äldsta nästa år. Tacksam om ni kan berätta vad ni tycker hittills!

Det har gått bra! Sonen trivs bra, har redan fått nya vänner och vi hade första föräldramötet i veckan.

Skolan är ju helt ny så visst har det varit lite inkörstrassel nu i början (allt var inte helt färdigt i lokalerna osv) men lärarna verkar bra, trevliga och engagerade och de har verkligen gjort det bästa av situationen.

Enbart positivt för oss hittills alltså!
  • kirsikka

Aah vad bra det låter, tack att du svarade! Det blir spännande att se om hon får plats då. Det står på hemsidan att de planerar att öppna fler klasser 2015 så det låter hoppfullt. Är just nu inte så jättenöjda med hennes skola (kommunal) även om den är en av bästa i området. Älskar disciplin och struktur! Dottern år redan inställd på att börja där. Lycka till hoppas det fortsätter gå bra!

• Anonym (Skolfrågan)
    kirsikka skrev 2014-08-28 21:54:40 följande:

Aah vad bra det låter, tack att du svarade! Det blir spännande att se om hon får plats då. Det står på hemsidan att de planerar att öppna fler klasser 2015 så det låter hoppfullt. Är just nu inte så jättenöjda med hennes skola (kommunal) även om den är en av bästa i området. Älskar disciplin och struktur! Dottern år redan inställd på att börja där. Lycka till hoppas det fortsätter gå bra!

Var går hon nu?

Ja det är verkligen mer fyrkantigt på ies, det skulle vara rena döden för vissa barn men för mitt passar det med ordning och reda.
  • Topcom

Har inga personliga erfarenheter men har hört mycket gott om engelska s. Har anmält min son till engelska skolan i bromma och hoppas på plats.

• Anonym (vill också)

Hej!

Ni som fått plats på skolan. Hur länge hade ert barn stått i kö för platsen? Jag hoppas på en plats till min son till när han kommer till den åldern

• Anonym (Skolfrågan)
    Anonym (vill också) skrev 2014-08-29 10:40:51 följande:

Hej!

Ni som fått plats på skolan. Hur länge hade ert barn stått i kö för platsen? Jag hoppas på en plats till min son till när han kommer till den åldern

Jag ställde min son i kö till den i Liljeholmen i våras. Fick plats nu i höst.
  • Anonym
    Anonym (Skolfrågan) skrev 2014-08-29 07:13:17 följande:
    Var går hon nu?

Ja det är verkligen mer fyrkantigt på ies, det skulle vara rena döden för vissa barn men för mitt passar det med ordning och reda.

Sturebyskolan. Mycket som är bra men jag kan bli lite trött på vissa saker som att förra året tog det hela hösten att få ordning i klassen. Min dotter är en liten "polis" och störs lätt av klasskompisar som inte är tysta. Själv är hon praktexempel på att lyssna på vuxna ooch "göra rätt". Jag själv reagerar på sånt som att halva klassen springer på toa mitt i lektioner, vissa två gånger (har varit på besök). Men det är ingen katastrof om vi inte får plats, så illa är det absolut inte. Jag skulle gärna vilja ha en skola som var lik det som jag gick i i Finland där läraren hade mer auktoritet och det var fokus på lärande och ställde mer krav på elever. Jag har haft de i kön till IES Enskede sedan 2011 men jag ställde de till Liljeholmen (som är lite närmare oss) i våras när jag såg att de skulle öppna i höst. Så jag hoppas att en av de kan erbjuda plats.

Ja, sedan skulle det ju såklart vara ett stort plus att de lär sig engelska också... !
  • kirsikka
    Anonym skrev 2014-08-30 23:30:45 följande:

Sturebyskolan. Mycket som är bra men jag kan bli lite trött på vissa saker som att förra året tog det hela hösten att få ordning i klassen. Min dotter är en liten "polis" och störs lätt av klasskompisar som inte är tysta. Själv är hon praktexempel på att lyssna på vuxna ooch "göra rätt". Jag själv reagerar på sånt som att halva klassen springer på toa mitt i lektioner, vissa två gånger (har varit på besök). Men det är ingen katastrof om vi inte får plats, så illa är det absolut inte. Jag skulle gärna vilja ha en skola som var lik det som jag gick i i Finland där läraren hade mer auktoritet och det var fokus på lärande och ställde mer krav på elever. Jag har haft de i kön till IES Enskede sedan 2011 men jag ställde de till Liljeholmen (som är lite närmare oss) i våras när jag såg att de skulle öppna i höst. Så jag hoppas att en av de kan erbjuda plats.

Ja, sedan skulle det ju såklart vara ett stort plus att de lär sig engelska också... !

Ja det var jag kirsikka som skrev detta, missade välja signaturen!
Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!