• Anonym (Skolfrågan)

Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!

Min son (11 år) har blivit erbjuden en plats i Engelska skolan till hösten. Nu går han i en vanlig kommunal skola och det funkar ok. Skolan och klassen är bra men sonen har vissa problem med de sociala koderna och mådde bättre när han hade en lite mer "fyrkantig" lärare med starkare regler och rutiner. Han är smart och duktig i skolan när han väl kommer igång, hade mycket bra resultat på nationella proven i trean osv.

Är det någon här som vet något om engelska skolan i Stockholm och som kan ge med bu och bä? Platsen han blivit erbjuden är i den nya skolan som ska starta i Liljeholmen. Internationella Engelska skolan.

• Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!
  • Anonym (-)

Jag började på Johannes skola (svensk-engelsk), sedan vidare till Engelska Skolan Norr, sedan ut till Gubbängen (då vissa klasser saknades på Norr), sedan tillbaka till Norr.

Engelska Skolan Norr är bra. Bättre än vanliga svenska traditionella mes-skolor. Det är bättre pli på barnen i Engelska skolor överlag.

• Subkultur

Hej! Jag skulle gärna vilja veta hur det gått mer era barn som börjat på ES Liljeholmen?  Trivs de och är stämningen god? Mkt tacksam för svar!

• mammatill2tjejer

Hej! Jag letade efter lite omdöme om engelska skolan i Liljeholmen och fan detta trådet. Vad bra att era barn trivs i skolan! Jag har anmällt båda mina tjejer ditt. En börjar 2016 och den andra 2017. För er som är osäkra om era barn kommer att erbjudas plats i skolan, ring till dem. Det har jag gjort och de berättade exakt hur många barn fanns före mina barn i kö och att de kommer att expanderar nästa år.
    Jag hoppas på att få mer information om skolan till det är dags att min stora tjej ska börja där. Jag är så missnöjd med mina barns skola.

• Anonym (Skolfrågan)
    mammatill2tjejer skrev 2015-01-20 12:44:29 följande:

Hej! Jag letade efter lite omdöme om engelska skolan i Liljeholmen och fan detta trådet. Vad bra att era barn trivs i skolan! Jag har anmällt båda mina tjejer ditt. En börjar 2016 och den andra 2017. För er som är osäkra om era barn kommer att erbjudas plats i skolan, ring till dem. Det har jag gjort och de berättade exakt hur många barn fanns före mina barn i kö och att de kommer att expanderar nästa år.
    Jag hoppas på att få mer information om skolan till det är dags att min stora tjej ska börja där. Jag är så missnöjd med mina barns skola.

Var du på öppet hus i förra veckan?
  • mammatill2tjejer

Nej! Tyvärr missade jag att de hade öppet hus. Men har funderat att ringa och fråga om jag får komma ditt. Mitt barn är fortfarande på åk 2 så jag kanske har möjlighet att komma till öppet hus efter sommaren för de föräldrar och barn som ska börja där 2015. Men om ni har erfarenhet om skola, dela gärna här!

• kirsikka

Hej, ang. Kötider ville jag bara berätta att vi kom inte in (i höst) jag ställde dottern i kön så sent som förra våren (2014) och hon hade ca 200 före i kön nu när hon skulle börja 4:an i år (2015). Kom inte in i Enskede heller där har hon stått sedan 2009. Populärt är det som sagt.... Men de bekymmer som vi haft med Sturebyskolan har de jobbat på så det känns ok just nu.

• kirsikka

Hej igen, ang. kötider ville specifiera lite, det kan vara intressant för någon som läser (har själv letat information om kötider på nätet utan att hitta något). Till Liljeholmen skulle de erbjuda plats (åk 4 2015) för de första 150 i kön. Vi hade köplats 240 (ställt henne i kön vår 2014). Till Enskede erbjöd de platser till barn som stått i kö från 2009 (dvs ca 5 års kötid). Har precis skickat en mail till Liljeholmen där jag undrar hur sannolikt det är att vi blir erbjuden plats följande år (åk 5 2016), jag kan uppdatera när jag fått svar.

• Anonym (-?-)

Är det Engelska skolan Norr? Vid Roslagstull? Gick där som barn (född -88), då var den bra. Bra rektorer, bra lärare, disciplinerade barn (oftast med annan uppfostran än svenska barn).

• Anonym (-?-)
    Anonym (-?-) skrev 2015-02-09 09:25:23 följande:

Är det Engelska skolan Norr? Vid Roslagstull? Gick där som barn (född -88), då var den bra. Bra rektorer, bra lärare, disciplinerade barn (oftast med annan uppfostran än svenska barn).

Glöm detta inlägg. Läste slarvigt. Sorry!
  • Ninne

Hej! Min son har plats 171. Verkar inte som att han får plats i åk 4 tyvärr. Fick mail om att de var halvvägs genom intaget (jag mailade och frågade) Minns inte när jag ställde men trodde att jag var snabb... Några andra som fått plats? Får hoppas på nästa år, men det kanske inte är så sannolikt. Synd! Tror skolan skulle passa honom.

Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!