• Patio

Vad skulle ni ändra på i dessa exempel?

Jag har en treårig pojke som äter ungefär så här: Frukost: två limpskivor med smör, dricker ett glas mjölk eller ett glas vatten (vilken "färg" på mjölken är bäst till frukost?). Ibland väljer han havrepuffar med mjölk istället (än en gång; vilken "färg" på mjölk är bäst till frukost, och varför?). Mellis: en banan, eller ett äpple, eller en morot (beroende på vad av det han väljer) - vatten att dricka. Lunch: 4 köttbullar, makaroner (ibland lite ketchup om han vill ha det). Gurka, morot, paprika (bitar). Mellis: antingen en limpskiva, eller en knäckeskiva, eller en banan, eller ett äpple (bör detta mellanmål vara "mindre mättande" egentligen?) Dricka blir vatten. Middag: mellan en halv-en hel laxfilé, en potatis, en fjärdedel avokado (mosad ihop med potatisen), mjölk eller vatten att dricka. Gurka, morot, paprika (bitar). Skriver från mobil!!!

• Svar på tråden Vad skulle ni ändra på i dessa exempel?
  • momomo

Inget, om inte limpmackorna är på fiberfattigt vitt bröd, sirapslimpa eller liknande. I så fall byta ut mot osötat grövre bröd.
    Lättmjölk är väl rekommendationen för barn över två år, men jag skulle nog ge mellanmjölk för att jag själv tycker att det smakar bättre om inte barnet är överviktigt.

Varför skulle något ändras?

• Patio

Det jag undrar mest över, är antalet glas mjölk under en dag (samt om man bör välja blå, grön, eller röd), om mellanmålen är dåliga på nått sätt (det kanske räcker och är bättre(?) med en skorpa eller en riskaka istället? En halv banan istället för en hel? Ett halvt äpple istället för ett helt?), är 4 köttbullar för mycket för en treåring? (det är dock sällan han äter upp allt).

• Patio
    momomo skrev 2014-02-19 15:44:05 följande:
    Inget, om inte limpmackorna är på fiberfattigt vitt bröd, sirapslimpa eller liknande. I så fall byta ut mot osötat grövre bröd. Lättmjölk är väl rekommendationen för barn över två år, men jag skulle nog ge mellanmjölk för att jag själv tycker att det smakar bättre om inte barnet är överviktigt. Varför skulle något ändras?

Jag är som sagt osäker på mängden mjölk, storlek på portioner, samt mellanmålen (ska en treåring ens ha två mellanmål om dagen!?). Så lättmjölk är bättre än mellanmjölk? Han är inte överviktig (enl BVC - var där för ett tag sedan och då passade jag på att fråga hur han låg till på vikt, längd och BMI). Han är inom normalspannet, fast lite över mitten. Fast ser man på historiken, så har han alltid legat där, förutom då han var 7-9 månader (då låg han på övervikt, övre gränsen!!! :O förstår inte hur, han ammades då). Fast det var inget jag fick veta då, utan det fick jag reda på sist vi var där, då jag var nyfiken på historiken.
  • Patio
    momomo skrev 2014-02-19 15:44:05 följande:
    Inget, om inte limpmackorna är på fiberfattigt vitt bröd, sirapslimpa eller liknande. I så fall byta ut mot osötat grövre bröd. Lättmjölk är väl rekommendationen för barn över två år, men jag skulle nog ge mellanmjölk för att jag själv tycker att det smakar bättre om inte barnet är överviktigt. Varför skulle något ändras?

För tillfället är brödet skogaholmslimpa (har inte haft möjlighet att baka bröd på några månader och den köpelimpan är den enda han gillar). Är det isf bättre med tunnbröd (mjukt). För sånt bröd gillar han också. Då äter han en sån "rulle", ibland två men ytterst sällan.
  • Natulcien
    Patio skrev 2014-02-19 15:25:09 följande:
    Jag har en treårig pojke som äter ungefär så här: Frukost: två limpskivor med smör, dricker ett glas mjölk eller ett glas vatten (vilken "färg" på mjölken är bäst till frukost?). Ibland väljer han havrepuffar med mjölk istället (än en gång; vilken "färg" på mjölk är bäst till frukost, och varför?). Mellis: en banan, eller ett äpple, eller en morot (beroende på vad av det han väljer) - vatten att dricka. Lunch: 4 köttbullar, makaroner (ibland lite ketchup om han vill ha det). Gurka, morot, paprika (bitar). Mellis: antingen en limpskiva, eller en knäckeskiva, eller en banan, eller ett äpple (bör detta mellanmål vara "mindre mättande" egentligen?) Dricka blir vatten. Middag: mellan en halv-en hel laxfilé, en potatis, en fjärdedel avokado (mosad ihop med potatisen), mjölk eller vatten att dricka. Gurka, morot, paprika (bitar). Skriver från mobil!!!
    Patio skrev 2014-02-19 15:44:27 följande:
    Det jag undrar mest över, är antalet glas mjölk under en dag (samt om man bör välja blå, grön, eller röd), om mellanmålen är dåliga på nått sätt (det kanske räcker och är bättre(?) med en skorpa eller en riskaka istället? En halv banan istället för en hel? Ett halvt äpple istället för ett helt?), är 4 köttbullar för mycket för en treåring? (det är dock sällan han äter upp allt).
    Det är ju helheten som är avgörande.
    Livsmedelsverket rekommenderar ju lättmjölk eftersom den innehåller mindre mättat fett än standardmjölk. Men om man inte dricker så mycket mjölk spelar det ju ingen större roll. 3 dl lättmjölk innehåller 2 g mättat fett och 3 dl standardmjölk innehåller 6 g mättat fett... så det är ju det totala intaget under en dag som är avgörande.

Vår 3-åring får standardmjölk när han dricker mjölk hemma, men han dricker oftast vatten till maten och dricker bara mjölk 2-3 gånger i veckan.
    Vi äter även riktigt smör på smörgåsen istället för lättmargarin och fullfeta yoghurt-/cremefraiche- och gräddprodukter. Men då är vi inga storkonsumenter av mjölkprodukter och äter bra mat i övrigt.

Det låter som om ditt barn äter vettigt. Frukt eller smörgås till mellanmål är ju bra. Och hur mycket beror ju på barnets hunger. Men se över vad det är för bröd, så att det inte innehåller för mycket socker, kanske..?
    Vår son kan äta en hel banan till mellanmål ena dagen, och bara ett bett på ett äpple nästa dag. Det beror ju på hur mycket han åt till lunch och vad han har gjort under dagen...
    Fyra köttbullar låter ju hyfsat lagom. Men likadant där så beror det ju barnets hunger. Vår 3-åring äter oftast fler än fyra om han äter köttbullar.

Är du orolig för barnets vikt? Verkar han inte må bra?

Vår 3-åring äter ungefär så här, som jämförelse:

Frukost: En tallrik gröt med mjölk eller havrekuddar med mjölk.
    Mellanmål: Frukt av varierande mängd, oftast ca ett halvt äpple.
    Lunch: T.ex. två blodpuddingsskivor, en morot, en ostmacka, en näve ärtor + vatten
    Mellanmål: En tallrik yoghurt med musli, eller en banan, eller en skinksmörgås + vatten
    Middag: T.ex. en laxfilé, en deciliter bulgur, några broccolibuketter, sås, några paprikaringar
    Kvällsmål: En halv mugg välling + en banan

• momomo

en halvliter lättmjölk om dagen säger livsmedelsverket http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/

Mellanmålen behövs, annars blir det nog en trött och grinig unge med mycket lågt blodsocker innan både lunch och middag.

Utan att läsa näringsdeklarationer skulle jag säga att mjukt tunnbröd och skogaholmslimpa ä ungefär likvärdiga. Barnet verkar ju äta varierat i övrigt, så det är nog ingen fara att fortsätta med det bröd han äter.

Så länge barnet är normalviktigt behöver du inte bekymra dig om portionsstorlek. 

• Patio
    Marten skrev 2014-02-19 16:00:03 följande:
    Han ater och ar frisk, varfor undrar du ?

Natulcien skrev 2014-02-19 16:04:33 följande:
    Patio skrev 2014-02-19 15:44:27 följande:
    Det är ju helheten som är avgörande. Livsmedelsverket rekommenderar ju lättmjölk eftersom den innehåller mindre mättat fett än standardmjölk. Men om man inte dricker så mycket mjölk spelar det ju ingen större roll. 3 dl lättmjölk innehåller 2 g mättat fett och 3 dl standardmjölk innehåller 6 g mättat fett... så det är ju det totala intaget under en dag som är avgörande. Vår 3-åring får standardmjölk när han dricker mjölk hemma, men han dricker oftast vatten till maten och dricker bara mjölk 2-3 gånger i veckan. Vi äter även riktigt smör på smörgåsen istället för lättmargarin och fullfeta yoghurt-/cremefraiche- och gräddprodukter. Men då är vi inga storkonsumenter av mjölkprodukter och äter bra mat i övrigt. Det låter som om ditt barn äter vettigt. Frukt eller smörgås till mellanmål är ju bra. Och hur mycket beror ju på barnets hunger. Men se över vad det är för bröd, så att det inte innehåller för mycket socker, kanske..? Vår son kan äta en hel banan till mellanmål ena dagen, och bara ett bett på ett äpple nästa dag. Det beror ju på hur mycket han åt till lunch och vad han har gjort under dagen... Fyra köttbullar låter ju hyfsat lagom. Men likadant där så beror det ju barnets hunger. Vår 3-åring äter oftast fler än fyra om han äter köttbullar. Är du orolig för barnets vikt? Verkar han inte må bra? Vår 3-åring äter ungefär så här, som jämförelse: Frukost: En tallrik gröt med mjölk eller havrekuddar med mjölk. Mellanmål: Frukt av varierande mängd, oftast ca ett halvt äpple. Lunch: T.ex. två blodpuddingsskivor, en morot, en ostmacka, en näve ärtor + vatten Mellanmål: En tallrik yoghurt med musli, eller en banan, eller en skinksmörgås + vatten Middag: T.ex. en laxfilé, en deciliter bulgur, några broccolibuketter, sås, några paprikaringar Kvällsmål: En halv mugg välling + en banan

Han är pigg och kry! :) Dock kändes det lite jobbigt att få veta att han varit så nära fetma som bebis, samt att han ligger närmare övervikt än undervikt i dagsläget. Vill inte att han ska bli överviktig pga mig (inget fel på överviktiga! Inte så jag menar, men ja, ni förstår kanske?).
  • momomo
    Patio skrev 2014-02-19 16:13:58 följande:

Han är pigg och kry! :) Dock kändes det lite jobbigt att få veta att han varit så nära fetma som bebis, samt att han ligger närmare övervikt än undervikt i dagsläget. Vill inte att han ska bli överviktig pga mig (inget fel på överviktiga! Inte så jag menar, men ja, ni förstår kanske?).
    Jag förstår.

Jag antar att du också läst nyheterna om att föräldrar inte ser sina egna barns övervikt?

Jag räknade på min tvååring, och kollade tabellen och han är överviktig, halvvägs till fetma (93 cm, 17.5 kg, 2år 4 mån).
    Tittade på pojken och konstaterade att revbenen syns, och han har knappt någon kulmage vilket de flesta tvååringar fortfarande har.
    Däremot är han urstark, och alla som lyfter honom blir förvånade att han är så tung!

Har bestämt oss för att vi fortsätter som vi gjort hittills dvs
    Inget godis Ingen läsk Fikabröd/glass/efterrätt max två gånger i veckan, och endast när han redan är mätt av mat Saft vid enstaka tillfällen (Kalas, varm saft på utflykt, hos farmor/mormor till fika) Ransonera juice till max 1 litet glas till frukost Undvika sötade limpor och söta pålägg Mjölk eller vatten till maten Vanlig mat så mycket han vill. Han har ofta god aptit, och ovanan att klättra i skafferi och kylskåp och ta för sig själv om han är hungrig. Vissa eftermiddagar behövs det två mellis (macka/frukt) för att han ska klara sig till middag 17.30.

Vi har en nära släkting som har grav fetma, därför är jag lite orolig att han ska kunna få sådana problem.

Det svåraste är att få svärmor och svägerskan med på tåget att inte göda honom med saft och kakor och låta honom småäta hela tiden när han är hos någon av dom. De är bägge två sådana som gärna vill bjuda på något gott för att vara snälla, och gärna bakar med mera själva... Undrar varför våran släkting hr fetma?
  • mammalovis

Patio:Jag tror inte du behöver oroa dig det minsta över ditt barns vikt. Att barn är tjockare som bebisar är fullt normalt hos ammande barn då de jobbar av sig det när de börjar åla, krypa, gå och springa precis som din son gjort.

Sedan finns det 3 kanaler över normalkurvan och lika många under. Tänk dig att du ritar en normallinje och 3 linjer ovanför. Om jag fatade det rätt ligger din son på normal längd och mellan normallinjen och nästa linje på vikten också, vilket är helt okej om han brukar ligga där. Undantaget om han varit underviktig och han hoppat upp snabbt.

Vad gäller mjölken säger dietisten (lyssnade i månadsslutet) att barn ska dricka blå eller grön mjölk då båda är berikade med D-vitamin och har mindre mängd mättat fett än standardmjölk. Standardmjölken innehåller 6 gånger mer fett än lättmjölk.

Det låter lite tråkigt med bara smör på smörgåsen, då det blir lite protein tänker jag. Leverpastej är ju en bra järnkälla.

Havrefras är bra då de innehåller fullkorn. Min dotter äter mycket vitt bröd p g a mig som handlar och gillar det bäst, men vi har infört att hon får lite havrepuffar oftare vid frukost. Vi borde väl kanske ge mer fullkorn, men hon tålde fullkornsvällingen dåligt som bebis, så sedan har allt gått av gammal vana. Själv äter jag sällan bröd. Hon är rätt hård i magen så egentligen borde hon äta ännu mer frukt och grönt, tror jag.

Min 3-åring äter
    frukost: 1-3 hällakakor med leverpastej eller korv, ca 1 dl mjölk + ev vatten.
    lunch på förskolan eller hemma kanske uppåt 4 falukorvsskivor och 1 dl makaroner en hungrig dag. ca 1-2 dl mjölk.
    mängden grönsaker varierar beroende på vad vi lagar och ibland är vi lite slarviga trots att jag vet att frukt och grönt är bra för järnupptaget.
    mellanmål ibland: 1 frukt eller smörgås o mjölk
    middag: t ex 2-3 pannkakor / 1 panerad torskbit och några potatisar och sås ibland mer än 1 portion. 1 eller flera portioner beroende av vad som bjuds och hur hon åt till lunch.
    välling 1-2 dl innan läggdags.

Godis, glass, kakor, juice, saft mm kan man få på lördag eller söndag om hon efterfrågar det, annars inte trots att vi vuxna är gottegrisar och äter en del godis På kalas försöker vi begränsa mängden de få gånger det skenar till typ 4 ballerina/pepparkakor eller vad hon nu gillar. Hon har inte varit någon storätare av sötsaker tidigare, men börjar få smak för det sedan bonusfarmor kom in i bilden som gillar att baka. 

Min dotter ligger och slickar normalkurvorna på både längd och vikt.

• Patio
    momomo skrev 2014-02-19 16:34:22 följande:
    Jag förstår. Jag antar att du också läst nyheterna om att föräldrar inte ser sina egna barns övervikt? Jag räknade på min tvååring, och kollade tabellen och han är överviktig, halvvägs till fetma (93 cm, 17.5 kg, 2år 4 mån). Tittade på pojken och konstaterade att revbenen syns, och han har knappt någon kulmage vilket de flesta tvååringar fortfarande har. Däremot är han urstark, och alla som lyfter honom blir förvånade att han är så tung! Har bestämt oss för att vi fortsätter som vi gjort hittills dvs Inget godis Ingen läsk Fikabröd/glass/efterrätt max två gånger i veckan, och endast när han redan är mätt av mat Saft vid enstaka tillfällen (Kalas, varm saft på utflykt, hos farmor/mormor till fika) Ransonera juice till max 1 litet glas till frukost Undvika sötade limpor och söta pålägg Mjölk eller vatten till maten Vanlig mat så mycket han vill. Han har ofta god aptit, och ovanan att klättra i skafferi och kylskåp och ta för sig själv om han är hungrig. Vissa eftermiddagar behövs det två mellis (macka/frukt) för att han ska klara sig till middag 17.30. Vi har en nära släkting som har grav fetma, därför är jag lite orolig att han ska kunna få sådana problem. Det svåraste är att få svärmor och svägerskan med på tåget att inte göda honom med saft och kakor och låta honom småäta hela tiden när han är hos någon av dom. De är bägge två sådana som gärna vill bjuda på något gott för att vara snälla, och gärna bakar med mera själva... Undrar varför våran släkting hr fetma?

mammalovis skrev 2014-02-19 17:08:08 följande:
    Patio:Jag tror inte du behöver oroa dig det minsta över ditt barns vikt. Att barn är tjockare som bebisar är fullt normalt hos ammande barn då de jobbar av sig det när de börjar åla, krypa, gå och springa precis som din son gjort. Sedan finns det 3 kanaler över normalkurvan och lika många under. Tänk dig att du ritar en normallinje och 3 linjer ovanför. Om jag fatade det rätt ligger din son på normal längd och mellan normallinjen och nästa linje på vikten också, vilket är helt okej om han brukar ligga där. Undantaget om han varit underviktig och han hoppat upp snabbt. Vad gäller mjölken säger dietisten (lyssnade i månadsslutet) att barn ska dricka blå eller grön mjölk då båda är berikade med D-vitamin och har mindre mängd mättat fett än standardmjölk. Standardmjölken innehåller 6 gånger mer fett än lättmjölk. Det låter lite tråkigt med bara smör på smörgåsen, då det blir lite protein tänker jag. Leverpastej är ju en bra järnkälla. Havrefras är bra då de innehåller fullkorn. Min dotter äter mycket vitt bröd p g a mig som handlar och gillar det bäst, men vi har infört att hon får lite havrepuffar oftare vid frukost. Vi borde väl kanske ge mer fullkorn, men hon tålde fullkornsvällingen dåligt som bebis, så sedan har allt gått av gammal vana. Själv äter jag sällan bröd. Hon är rätt hård i magen så egentligen borde hon äta ännu mer frukt och grönt, tror jag. Min 3-åring äter frukost: 1-3 hällakakor med leverpastej eller korv, ca 1 dl mjölk + ev vatten. lunch på förskolan eller hemma kanske uppåt 4 falukorvsskivor och 1 dl makaroner en hungrig dag. ca 1-2 dl mjölk. mängden grönsaker varierar beroende på vad vi lagar och ibland är vi lite slarviga trots att jag vet att frukt och grönt är bra för järnupptaget. mellanmål ibland: 1 frukt eller smörgås o mjölk middag: t ex 2-3 pannkakor / 1 panerad torskbit och några potatisar och sås ibland mer än 1 portion. 1 eller flera portioner beroende av vad som bjuds och hur hon åt till lunch. välling 1-2 dl innan läggdags. Godis, glass, kakor, juice, saft mm kan man få på lördag eller söndag om hon efterfrågar det, annars inte trots att vi vuxna är gottegrisar och äter en del godis På kalas försöker vi begränsa mängden de få gånger det skenar till typ 4 ballerina/pepparkakor eller vad hon nu gillar. Hon har inte varit någon storätare av sötsaker tidigare, men börjar få smak för det sedan bonusfarmor kom in i bilden som gillar att baka.  Min dotter ligger och slickar normalkurvorna på både längd och vikt.

Tack ska ni ha för att ni tar er tid att läsa och svara, samt att ni delar med er av hur ni själva brukar göra med maten. :) Vad gäller godis, så fick han alltid förr ett kinderägg på lördagen. Numera får han fredagsmys (majskrokar - haha, jag vet, det låter superfattigt!), samt lördagsgodis i form av en skål popcorn. Så alltså inget direkt godis i den bemärkelsen. - Vissa fredagar ELLER lördagar, får han även en croissant som mellis, eller till "mysstunden" (dvs ihop med majskrokarna eller popcornen). I sommar hade jag tänkt att byta ut popcornen mot en glass på lördagen. På sommaren kommer han ju ut och rör på sig mycket mer, då vi är ute i princip hela dagarna under sommarn. Jag har kört med röd mjölk ibland - men det ska jag genast sluta med! Dock känner jag att han behöver få i sig lite mer fett än bara smöret på mackan, därför känns det som att han kanske kan få grön mjölk till antingen frukosten ELLER lunchen. Annars blå mjölk. Låter det vettigt?
  • Mumin80

Rent allmänt låter det väl helt ok. Men allt beror ju på omständigheterna... 

Är han överviktig så finna ju saker man kan göra för att minska energiinnehållet i maten. Är han underviktig finna det sånt man kan öka med. Är han kräsen så ändrar man kanske inte i onödan, är han allätare så skadar det kanske inte att föra in lite grövre bröd t.ex. 

Det viktiga är väl egentligen att han följer sina kurvor, och kanske nu som lite äldre att det inte skiljer massor mellan kurvirna. D.v.s. ligger barnet två kurvor över medel på vikten och två under på längden, så kan man kanske fundera lite på kosten... samma om barnet börjar flytta uppåt eller neråt mycket på vikten. 

Själv nojar jag mest för övervikt, som själv överviktig sedan barndomen. Men barnen verkar vara mer åt det underviktiga kräsna högenergiska hållet. Så för vår del gäller att erbjuda varierad kost och regelbundna måltider, för att skapa bra måltidsvanor. Men sen trugar vi inte utan dom får välja hur mycket dom vill ha. Jag vill inte att dom ska äta "för att vara andra till lags", utan lyssna på sina egna hunger- och mättnadskänslor. Men sen smyger vi ju in lite extra kalorier, lite röd mjölk, lite extra smör på mackan å så. 

• mammalovis

Det är ju inte så att han dör av lite röd mjölk, men det är inte det som rekommenderas till barn eller vuxna heller.

Det svåra är ju att se den totala mängden fett då det finns med i korven, köttbullarna, matfettet  man steker i o s v så det är svårt att få ihop det totala, men äter han inget pålägg alls kan det ju vara helt okej med grön mjölk också. Jag gillar bäst den blå, så det får dottern mest, grön om min är slut eller om sambon har mer.

Vad gäller majskrokarna frågade jag på bvc till vår bebis. Hon avrådde då det sätter sig som klister på tänderna och kan leda till karies som allt annat godis. Smart att borsta tänderna direkt efteråt i så fall. Du väljer själv, men kan vara bra att veta om, om något såå naturligt. Till min första dotter var majskrokar självklara medan min bebis inte fått en enda tror jag.

Tittar man på en 3-årig pojk i vår bvc-bok så ligger normala (medelvikt/längd) på ca 15,5 kg och 97 cm. Linjen ovanför ca 17,5 kg och drygt 100 cm.

• Patio
    mammalovis skrev 2014-02-19 21:01:11 följande:
    Det är ju inte så att han dör av lite röd mjölk, men det är inte det som rekommenderas till barn eller vuxna heller. Det svåra är ju att se den totala mängden fett då det finns med i korven, köttbullarna, matfettet  man steker i o s v så det är svårt att få ihop det totala, men äter han inget pålägg alls kan det ju vara helt okej med grön mjölk också. Jag gillar bäst den blå, så det får dottern mest, grön om min är slut eller om sambon har mer. Vad gäller majskrokarna frågade jag på bvc till vår bebis. Hon avrådde då det sätter sig som klister på tänderna och kan leda till karies som allt annat godis. Smart att borsta tänderna direkt efteråt i så fall. Du väljer själv, men kan vara bra att veta om, om något såå naturligt. Till min första dotter var majskrokar självklara medan min bebis inte fått en enda tror jag. Tittar man på en 3-årig pojk i vår bvc-bok så ligger normala (medelvikt/längd) på ca 15,5 kg och 97 cm. Linjen ovanför ca 17,5 kg och drygt 100 cm.

Åh, va bra att du sa det där om majskrokarna! Det hade jag ingen aning om! :S Fast det blir ju iof precis innan tandborstning. Efter middagen har vi lite småmys, sedan gör vi kväll med tandborstning och sånt. Vore det kanske bättre att skippa fredagsmyset helt (dvs helt utesluta majskrokar) och istället bara köra på popcorn på lördagen (vilket också sker mellan middag och tandborstning). Eller är popcorn lika illa för tänderna?
  • Lindsey Egot the only one

Färgen på mjölken beror ju helt och hållet på om barnet behöver extra fett eller inte. Har man ett barn med övervikt ska man inte ge röd mjölk. Mina barn har normal vikt och vi ger lättmjölk. När de varit små 8mån-1,1/2år har vi istället haft extra fett i maten än att ge mjölk eftersom visa barn kan dricka mjölk i mängder och då har man inte koll på det. Mjölk mättar även och till maten ska man egentligen dricka vatten så de äter maten och de kan få ett glas mjölk efteråt.

Svar på tråden Vad skulle ni ändra på i dessa exempel?