Patio skrev 2014-02-19 16:13:58 följande:
Han är pigg och kry! :) Dock kändes det lite jobbigt att få veta att han varit så nära fetma som bebis, samt att han ligger närmare övervikt än undervikt i dagsläget. Vill inte att han ska bli överviktig pga mig (inget fel på överviktiga! Inte så jag menar, men ja, ni förstår kanske?).
Jag förstår.
Jag antar att du också läst nyheterna om att föräldrar inte ser sina egna barns övervikt?
Jag räknade på min tvååring, och kollade tabellen och han är överviktig, halvvägs till fetma (93 cm, 17.5 kg, 2år 4 mån).
Tittade på pojken och konstaterade att revbenen syns, och han har knappt någon kulmage vilket de flesta tvååringar fortfarande har.
Däremot är han urstark, och alla som lyfter honom blir förvånade att han är så tung!
Har bestämt oss för att vi fortsätter som vi gjort hittills dvs
Inget godis Ingen läsk Fikabröd/glass/efterrätt max två gånger i veckan, och endast när han redan är mätt av mat Saft vid enstaka tillfällen (Kalas, varm saft på utflykt, hos farmor/mormor till fika) Ransonera juice till max 1 litet glas till frukost Undvika sötade limpor och söta pålägg Mjölk eller vatten till maten Vanlig mat så mycket han vill. Han har ofta god aptit, och ovanan att klättra i skafferi och kylskåp och ta för sig själv om han är hungrig. Vissa eftermiddagar behövs det två mellis (macka/frukt) för att han ska klara sig till middag 17.30.
Vi har en nära släkting som har grav fetma, därför är jag lite orolig att han ska kunna få sådana problem.
Det svåraste är att få svärmor och svägerskan med på tåget att inte göda honom med saft och kakor och låta honom småäta hela tiden när han är hos någon av dom. De är bägge två sådana som gärna vill bjuda på något gott för att vara snälla, och gärna bakar med mera själva... Undrar varför våran släkting hr fetma?