Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Vad skulle ni ändra på i dessa exempel?

Patio:Jag tror inte du behöver oroa dig det minsta över ditt barns vikt. Att barn är tjockare som bebisar är fullt normalt hos ammande barn då de jobbar av sig det när de börjar åla, krypa, gå och springa precis som din son gjort.

Sedan finns det 3 kanaler över normalkurvan och lika många under. Tänk dig att du ritar en normallinje och 3 linjer ovanför. Om jag fatade det rätt ligger din son på normal längd och mellan normallinjen och nästa linje på vikten också, vilket är helt okej om han brukar ligga där. Undantaget om han varit underviktig och han hoppat upp snabbt.

Vad gäller mjölken säger dietisten (lyssnade i månadsslutet) att barn ska dricka blå eller grön mjölk då båda är berikade med D-vitamin och har mindre mängd mättat fett än standardmjölk. Standardmjölken innehåller 6 gånger mer fett än lättmjölk.

Det låter lite tråkigt med bara smör på smörgåsen, då det blir lite protein tänker jag. Leverpastej är ju en bra järnkälla.

Havrefras är bra då de innehåller fullkorn. Min dotter äter mycket vitt bröd p g a mig som handlar och gillar det bäst, men vi har infört att hon får lite havrepuffar oftare vid frukost. Vi borde väl kanske ge mer fullkorn, men hon tålde fullkornsvällingen dåligt som bebis, så sedan har allt gått av gammal vana. Själv äter jag sällan bröd. Hon är rätt hård i magen så egentligen borde hon äta ännu mer frukt och grönt, tror jag.

Min 3-åring äter
    frukost: 1-3 hällakakor med leverpastej eller korv, ca 1 dl mjölk + ev vatten.
    lunch på förskolan eller hemma kanske uppåt 4 falukorvsskivor och 1 dl makaroner en hungrig dag. ca 1-2 dl mjölk.
    mängden grönsaker varierar beroende på vad vi lagar och ibland är vi lite slarviga trots att jag vet att frukt och grönt är bra för järnupptaget.
    mellanmål ibland: 1 frukt eller smörgås o mjölk
    middag: t ex 2-3 pannkakor / 1 panerad torskbit och några potatisar och sås ibland mer än 1 portion. 1 eller flera portioner beroende av vad som bjuds och hur hon åt till lunch.
    välling 1-2 dl innan läggdags.

Godis, glass, kakor, juice, saft mm kan man få på lördag eller söndag om hon efterfrågar det, annars inte trots att vi vuxna är gottegrisar och äter en del godis På kalas försöker vi begränsa mängden de få gånger det skenar till typ 4 ballerina/pepparkakor eller vad hon nu gillar. Hon har inte varit någon storätare av sötsaker tidigare, men börjar få smak för det sedan bonusfarmor kom in i bilden som gillar att baka. 

Min dotter ligger och slickar normalkurvorna på både längd och vikt.

• mammalovis

Det är ju inte så att han dör av lite röd mjölk, men det är inte det som rekommenderas till barn eller vuxna heller.

Det svåra är ju att se den totala mängden fett då det finns med i korven, köttbullarna, matfettet  man steker i o s v så det är svårt att få ihop det totala, men äter han inget pålägg alls kan det ju vara helt okej med grön mjölk också. Jag gillar bäst den blå, så det får dottern mest, grön om min är slut eller om sambon har mer.

Vad gäller majskrokarna frågade jag på bvc till vår bebis. Hon avrådde då det sätter sig som klister på tänderna och kan leda till karies som allt annat godis. Smart att borsta tänderna direkt efteråt i så fall. Du väljer själv, men kan vara bra att veta om, om något såå naturligt. Till min första dotter var majskrokar självklara medan min bebis inte fått en enda tror jag.

Tittar man på en 3-årig pojk i vår bvc-bok så ligger normala (medelvikt/längd) på ca 15,5 kg och 97 cm. Linjen ovanför ca 17,5 kg och drygt 100 cm.

Svar på tråden Vad skulle ni ändra på i dessa exempel?