Anonym (Mamma) skrev 2014-01-18 12:53:14 följande:
Hej,
Som det ser ut nu så har vi delat barnbidrag. Jag betalar fortfarande hälften av alla barnens räkningar. Jag behöver inte utnyttja fritids när jag har barnen men betalar ändå halva räkningen. Jag betalar hälften av alla aktiviteter samt vinterkläder etc då pappan säger att barnen får sluta med alla aktiviteter om jag inte betalar. Barnens pappa får alltså 3819 kr för 4 dagar (utöver växelvis boende) och den enda kostnaden han har mer än mig är mat för 4 dagar. Detta gör mig frustrerad då han inte lägger dessa pengar på barnen. Jag har knappt råd att ha kvar min lägenhet pga av att jag fortfarande betalar hälften av alla räkningar och han som bara har halva kostnaden för boendet då han har en sambo har en massa pengar han lägger på sig själv. Detta drabbar ju i slutändan barnen då vi inte kan hitta på något alls när dom är hos mig eftersom pengarna inte räcker till. Sedan om man slår ut detta över året med alla lov etc. har jag barnen 12 dagar per månad så det fiffar egentligen bara 2 dagar per månad från växelvis boende. Jag har försökt prata med pappan om ett underhållsavtal där han får en summa som täcker hans extra utgifter per månad uträknat från konsumentverket vad mat och förbrukningsvaror kostar utefter barnens ålder. Men han vägrar att försöka komma överens och hävdar att han har rätt till 3819 kr per månad och att det är upp till honom vad han vill lägga dessa pengar på.
Hej TS,
Då är det nog tyvärr så att du betalar i viss utsträckning mer än du faktiskt är skyldig till att göra.
1. Du behöver inte bidra till barnomsorgen. Det är han som nyttjar den = han betalar.
2. Ni delar på barnbidraget och i mina ögon tycker jag det är rättvist då ni har dom i stort sett 50%
3. Du ska ta kontakt med försäkringskassan. Du är inte skyldig att betala mer än underhållet samt har troligtvis rätt att göra avdrag för de dagar barnen är hos dig
4. Det står honom fritt att stämma dig på ett högre underhåll. Tror dock inte att han kommer någonstans med det, till viss del räknas hans sambo in i hans betalningsförmåga vare sig han vill det eller inte. OBS! Jag kan inte dessa regler helt och hållet.
5. Du har ett par alternativ... Först - ta kontakt med familjerätten och be dom sammanakalla till ett gemensamt samtal. Träffa dom först själv och förklara situationen. Försök komma överrens hos dom.
6. Bli boförälder. Du har då rätt till underhållet från honom istället avräknat de dagar barnen är hos honom.
Kanske är det ekonomiskt sett mer gynnsamt.
Och tänk på... Barnens dyra aktiviteter... behöver dom vara så dyra...? Bara en tanke!!!
Det verkar som om han antingen är VÄÄÄÄLDIGT snål eller inte har en aning om vad som verkligen gäller.
Du behöver kolla upp så du är säker - RING FÖRSÄKRINGSKASSAN!!! :)
Lycka till!