• Anonym (Mamma)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Hej!

Jag har mina tre barn onsdag till måndag varannan vecka. Alltså 10 dagar i månaden (4 dagar per månad mindre än växelvis boende) Jag betalar nu via försäkringskassan 1273 kr/ barn och månad.

Min fråga är vad som skall ingå i underhållet. Enligt barnens pappa är det jag betalar enbart för att täcka upp hans kostnader för dom 4 dagar extra han har barnen utöver växelvis boende. Detta kan väl inte stämma? Han kräver att jag skall betala halva barnens försäkringar, fritidsavgifter, vinterkläder, aktiviteter m.m plus underhåll till honom.

Självklart betalar jag för dom kostnader barnen har när dom är hos mig dvs. kläder och mat samt annat dom behöver. Jag betalar även deras mobiltelefoner som dom även använder när dom är hos honom.

Är det verkligen meningen att jag skall betala underhåll samt stå för hälften av alla kostnader när jag ändå har dom 10 dagar per månad? Vi bor i likadana lägenheter så kostnaderna för oss där är lika förutom att han har en sambo som står för halva boendekostnaden medan jag är ensamstående, påverkar detta något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?
  • Lukom

Spädbarnsutrusting går enligt konsumentverket upp till 15000 Som fadern ska betala eftersom mamman inte har någon inkomst. Det spelar ingen roll om hon köper vagn för 10tusen och finastf skötbord osv för konsumentverket som bestämt den summan även om hon käper barnvagn för en 1000 lapp och skiter i skötbord! Så är lagen.. Föratod inte vad su menade med att mamman skulle försörjas? Varför skulle han försörja henne? De sa jag inget om men hans barn måste han försörja ju! Nu vet ju inte jag givetvis vad han tjänar men syrran sa runt 26-27 före skatt. Han vill inte ha med barnet att göra och vill aldrig träffa det. Min syster är 20 år och har inte jobbat innan och har därför ingen inkomst mer än föräldra pening just nu. Hon har bostadsbidrag och tack vare de klarar hon av att inte få hjälp från soc. Tycker ni är lite väl dömande för att inte veta situationerna! Skriver ju liksom inte hela eller hela mitt liv här! Enligt advokaten är det en lag och tror knappat advokaten ljuger när hon säger det, och det är ingen hitte på advokat utan en välkänd och en av skånes bästa. Jag kan med tycka de låter sjukt med 15000 men så är de i deras fall! Inget handlar om vad min syater vill ha utan uträkningar gjorts och ca 1663kr var vad han rimligen skulle betala för ett spädbarn då hennes i komst är 0( vet ej hur de räknas me förändrapenning osv)

• Anonym (märkligt)
    Lukom skrev 2014-01-09 20:25:25 följande:
    Spädbarnsutrusting går enligt konsumentverket upp till 15000 Som fadern ska betala eftersom mamman inte har någon inkomst. Det spelar ingen roll om hon köper vagn för 10tusen och finastf skötbord osv för konsumentverket som bestämt den summan även om hon käper barnvagn för en 1000 lapp och skiter i skötbord! Så är lagen.. Föratod inte vad su menade med att mamman skulle försörjas? Varför skulle han försörja henne? De sa jag inget om men hans barn måste han försörja ju! Nu vet ju inte jag givetvis vad han tjänar men syrran sa runt 26-27 före skatt. Han vill inte ha med barnet att göra och vill aldrig träffa det. Min syster är 20 år och har inte jobbat innan och har därför ingen inkomst mer än föräldra pening just nu. Hon har bostadsbidrag och tack vare de klarar hon av att inte få hjälp från soc. Tycker ni är lite väl dömande för att inte veta situationerna! Skriver ju liksom inte hela eller hela mitt liv här! Enligt advokaten är det en lag och tror knappat advokaten ljuger när hon säger det, och det är ingen hitte på advokat utan en välkänd och en av skånes bästa. Jag kan med tycka de låter sjukt med 15000 men så är de i deras fall! Inget handlar om vad min syater vill ha utan uträkningar gjorts och ca 1663kr var vad han rimligen skulle betala för ett spädbarn då hennes i komst är 0( vet ej hur de räknas me förändrapenning osv)
    Antingen ljuger hon, kan inte lagen eller så har din syster missuppfattat. Det finns ingen lag som stipulerar vad som ska betalas, det är en individuell uträkning.
  • Brumma
    Lukom skrev 2014-01-09 20:25:25 följande:

Antar att det var ett svar till mig?

Nej, det finns ingen sådan lag så precis som ovan skriver så har antingen din syster missuppfattat eller så ljuger advokaten. Att de beräknat ngt betyder inte att det går igenom i rätten. Konsumentverket har när de räknade ut sina 15 000 räknat med att ALLT köps nytt o även om de inte räknat med det dyraste har de inte heller räknat med det billigaste. Detta är de mkt noga med att påpeka. Att ngn som inte har ngn inkomst (fast föräldrapenning är väl inkomst) skulle få igenom det från den andra föräldern som faktiskt inte heller har så vansinnigt hög lön finner jag mkt osannolikt. 26-27 000 innan skatt ger ca 18 000 ut, vilket visserligen är mer än din syster har men inte en vansinnigt hög lön. Att han inte vill träffa barnet har inget med den ekonomiska biten att göra.

Är inte dömande utan ser det lite mer ur ett sannolikt perspektiv.

1663kr kan ju däremot säkert gå igenom.
  • Lukom

Spädbarns utrustningen har gått igenom och hon gick ner till tror de va 1400för att ja kompromissa lite. Jag skrev ju att de va uträknat efter dom hans lön hennes inkomst. De va nån som skrev att om hon inte hade råd fick barnet bo hos sin pappa! Barnet har ingen pappa i dagsläget därför jag skrev det.

• Anonym (Mamma)

Intressant att få höra hur det är för andra. Jag har pratat med min advokat som säger att jag själv inte kan gå till rätten för att få ett underhåll bestämt i tingsrätten eftersom barnen är skrivna hos sin pappa. Han är enligt advokaten den enda som kan gå till tingsrätten för att eventuellt söka högre underhåll. Jag försöker nu att få till ett avtal med pappan där vi räknar ut ett underhåll som är rimligt för dom 4 dagar han har barnen utöver heltid.
    Mitt mål är att räkna fram dom exakta extra utgifter han har för dessa 4 dagar och att vi sedan grundar ett underhåll på det och att vi sedan fortsättningsvis delar på barnens alla kostnader som vi hittills har gjort.

Såg att någon skrev att har man barnen 12 dagar per månad eller mer utgår inget underhåll alls. Jag har barnen10 dagar per månad. Däremot har jag dom mer över lov och semester så om man slår ut alla dagar jag har barnen under 1 helt år och delar på 12 månader så blir det ca 12 dagar per månad. Kan försäkringskassan i efterhand ta hänsyn till detta trots att dom har fattat ett beslut att jag är underhållsskyldig?

Anledningen till att jag betalar till försäkringskassan istället för till pappan är för att han kan yrka på att jag inte har betalat något underhåll till honom om jag missar att märka betalningen med underhåll. Pappan har nämligen gjort detta tidigare varpå jag blev tvungen att betala dubbelt.

• Anonym (?)
    Lukom skrev 2014-01-09 23:27:41 följande:

Spädbarns utrustningen har gått igenom och hon gick ner till tror de va 1400för att ja kompromissa lite. Jag skrev ju att de va uträknat efter dom hans lön hennes inkomst. De va nån som skrev att om hon inte hade råd fick barnet bo hos sin pappa! Barnet har ingen pappa i dagsläget därför jag skrev det.

Från 15000kr till 1400 kr ???
  • Lukom

Nej alså 2 olika saker spädbarnsutrustning och underhåll

• Anonym (avtal)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-01-09 23:45:46 följande:
    Intressant att få höra hur det är för andra. Jag har pratat med min advokat som säger att jag själv inte kan gå till rätten för att få ett underhåll bestämt i tingsrätten eftersom barnen är skrivna hos sin pappa. Han är enligt advokaten den enda som kan gå till tingsrätten för att eventuellt söka högre underhåll. Jag försöker nu att få till ett avtal med pappan där vi räknar ut ett underhåll som är rimligt för dom 4 dagar han har barnen utöver heltid.
    Mitt mål är att räkna fram dom exakta extra utgifter han har för dessa 4 dagar och att vi sedan grundar ett underhåll på det och att vi sedan fortsättningsvis delar på barnens alla kostnader som vi hittills har gjort.

Såg att någon skrev att har man barnen 12 dagar per månad eller mer utgår inget underhåll alls. Jag har barnen10 dagar per månad. Däremot har jag dom mer över lov och semester så om man slår ut alla dagar jag har barnen under 1 helt år och delar på 12 månader så blir det ca 12 dagar per månad. Kan försäkringskassan i efterhand ta hänsyn till detta trots att dom har fattat ett beslut att jag är underhållsskyldig?

Anledningen till att jag betalar till försäkringskassan istället för till pappan är för att han kan yrka på att jag inte har betalat något underhåll till honom om jag missar att märka betalningen med underhåll. Pappan har nämligen gjort detta tidigare varpå jag blev tvungen att betala dubbelt.
    Men har ni ett avtal som är godkänt av TR eller via Familjerätten så kan du skicka in det till försäkringskassan så räknar de ut hur mycket du ska betala per månad i underhåll.
    Då gör de en nettoberäkning, och du får avdrag varje månad
    Om ni har allt på avtal, även loven så kommer de göra en beräkning om hur många dagar du har barnet per månad, uträknat över hela året
  • Kerubmamman
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 19:33:30 följande:
    Jag tror att gränsen går vid 12 dagar för att det ska räknas som 50% men jag vet inte. Betalar man underhåll, via fk eller själv så har man gjort sin plikt. Man måste inte betala någonting mer om man inte har ett domstolsbeslut på det utom det barnen använder hemma hos en.
    En kompis har sina barn 6 av 14 dagar (12 av 28) och det räknas som växelvist boende/varannan vecka. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-01-09 23:45:46 följande:
    Intressant att få höra hur det är för andra. Jag har pratat med min advokat som säger att jag själv inte kan gå till rätten för att få ett underhåll bestämt i tingsrätten eftersom barnen är skrivna hos sin pappa. Han är enligt advokaten den enda som kan gå till tingsrätten för att eventuellt söka högre underhåll. Jag försöker nu att få till ett avtal med pappan där vi räknar ut ett underhåll som är rimligt för dom 4 dagar han har barnen utöver heltid.Mitt mål är att räkna fram dom exakta extra utgifter han har för dessa 4 dagar och att vi sedan grundar ett underhåll på det och att vi sedan fortsättningsvis delar på barnens alla kostnader som vi hittills har gjort.Såg att någon skrev att har man barnen 12 dagar per månad eller mer utgår inget underhåll alls. Jag har barnen10 dagar per månad. Däremot har jag dom mer över lov och semester så om man slår ut alla dagar jag har barnen under 1 helt år och delar på 12 månader så blir det ca 12 dagar per månad. Kan försäkringskassan i efterhand ta hänsyn till detta trots att dom har fattat ett beslut att jag är underhållsskyldig?Anledningen till att jag betalar till försäkringskassan istället för till pappan är för att han kan yrka på att jag inte har betalat något underhåll till honom om jag missar att märka betalningen med underhåll. Pappan har nämligen gjort detta tidigare varpå jag blev tvungen att betala dubbelt.

Hej TS, Något som inte har framgått som jag tycker är av betydelse - Vem får barnbidraget? Fakta är... Barnen är skrivna hos pappan. Du är skyldig att betala underhåll till pappan med 1273kr/barn. Om Du har barnen mer än fem dygn i ett sträck eller sex dygn på en månad får du göra avdrag för varje dag med 1/40 av underhållet per dag (vid 1273 blir det 31kr per dag). Detta redovisas till Försäkringskassan i ditt fall. Du ska vad gäller underhållet ta kontakt med försäkringskassan. Kräver pappan mer pengar i underhåll, hänvisa honom till att då får han stämma dig. Dock - om du är den som får barnbidragen då tycker jag att du defenitivt skall betala mer till pappan. Får du barnbidraget så tycker jag det är lämpligt att du betalar barnens försäkringar och dyrare aktiviteter. Och, om de fritidsplatser som betalas även används av dig när du har barnen - då tycker jag också att du ska bidra. Ni kan kontakta kommunen så att dom fakturerar er båda 50% av kostnaden. (Alla kommuner gör inte detta men många) Men som sagt - TS - du har inte nämnt barnbidraget. Hur gör ni med det???
  • Ripper500

Är det någon som exakt vet vart gränsen går vid växelvist boende?
    Antal dagar?
    Det näms 12 resp 14.

• Ripper500

Hittade, övergång 12-13 dagar, dock vägs övriga saker in så som utgifter till barnen etc.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2014-01-14 15:13:09 följande:

Hej TS, Något som inte har framgått som jag tycker är av betydelse - Vem får barnbidraget? Fakta är... Barnen är skrivna hos pappan. Du är skyldig att betala underhåll till pappan med 1273kr/barn. Om Du har barnen mer än fem dygn i ett sträck eller sex dygn på en månad får du göra avdrag för varje dag med 1/40 av underhållet per dag (vid 1273 blir det 31kr per dag). Detta redovisas till Försäkringskassan i ditt fall. Du ska vad gäller underhållet ta kontakt med försäkringskassan. Kräver pappan mer pengar i underhåll, hänvisa honom till att då får han stämma dig. Dock - om du är den som får barnbidragen då tycker jag att du defenitivt skall betala mer till pappan. Får du barnbidraget så tycker jag det är lämpligt att du betalar barnens försäkringar och dyrare aktiviteter. Och, om de fritidsplatser som betalas även används av dig när du har barnen - då tycker jag också att du ska bidra. Ni kan kontakta kommunen så att dom fakturerar er båda 50% av kostnaden. (Alla kommuner gör inte detta men många) Men som sagt - TS - du har inte nämnt barnbidraget. Hur gör ni med det???
    Hej,

Som det ser ut nu så har vi delat barnbidrag. Jag betalar fortfarande hälften av alla barnens räkningar. Jag behöver inte utnyttja fritids när jag har barnen men betalar ändå halva räkningen. Jag betalar hälften av alla aktiviteter samt vinterkläder etc då pappan säger att barnen får sluta med alla aktiviteter om jag inte betalar.  Barnens pappa får alltså 3819 kr för 4 dagar (utöver växelvis boende) och den enda kostnaden han har mer än mig är mat för 4 dagar. Detta gör mig frustrerad då han inte lägger dessa pengar på barnen. Jag har knappt råd att ha kvar min lägenhet pga av att jag fortfarande betalar hälften av alla räkningar och han som bara har halva kostnaden för boendet då han har en sambo har en massa pengar han lägger på sig själv. Detta drabbar ju i slutändan barnen då vi inte kan hitta på något alls när dom är hos mig eftersom pengarna inte räcker till. Sedan om man slår ut detta över året med alla lov etc. har jag barnen 12 dagar per månad så det fiffar egentligen bara 2 dagar per månad från växelvis boende. Jag har försökt prata med pappan om ett underhållsavtal där han får en summa som täcker hans extra utgifter per månad uträknat från konsumentverket vad mat och förbrukningsvaror kostar utefter barnens ålder. Men han vägrar att försöka komma överens och hävdar att han har rätt till 3819 kr per månad och att det är upp till honom vad han vill lägga dessa pengar på.
  • Anonym (avtal)

Har ni ett godkänt avtal på umgänget?

• Anonym (Mina bonusar)

Mina bonusars biomor tycker att boföräldern ska betala de aktiviteter de gör under sin semester. Hon gör avdrag via FK på underhållet och betalar absolut ingenting utöver underhållet. Jobbigt för kidsen då också de nu tycker att pappa ska betala för boenden och resor plus nöjen o mat under umgänget (som under sommaren är fem veckor).

• Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-01-18 12:53:14 följande:
    Hej,

Som det ser ut nu så har vi delat barnbidrag. Jag betalar fortfarande hälften av alla barnens räkningar. Jag behöver inte utnyttja fritids när jag har barnen men betalar ändå halva räkningen. Jag betalar hälften av alla aktiviteter samt vinterkläder etc då pappan säger att barnen får sluta med alla aktiviteter om jag inte betalar.  Barnens pappa får alltså 3819 kr för 4 dagar (utöver växelvis boende) och den enda kostnaden han har mer än mig är mat för 4 dagar. Detta gör mig frustrerad då han inte lägger dessa pengar på barnen. Jag har knappt råd att ha kvar min lägenhet pga av att jag fortfarande betalar hälften av alla räkningar och han som bara har halva kostnaden för boendet då han har en sambo har en massa pengar han lägger på sig själv. Detta drabbar ju i slutändan barnen då vi inte kan hitta på något alls när dom är hos mig eftersom pengarna inte räcker till. Sedan om man slår ut detta över året med alla lov etc. har jag barnen 12 dagar per månad så det fiffar egentligen bara 2 dagar per månad från växelvis boende. Jag har försökt prata med pappan om ett underhållsavtal där han får en summa som täcker hans extra utgifter per månad uträknat från konsumentverket vad mat och förbrukningsvaror kostar utefter barnens ålder. Men han vägrar att försöka komma överens och hävdar att han har rätt till 3819 kr per månad och att det är upp till honom vad han vill lägga dessa pengar på.
    Hej TS,

Då är det nog tyvärr så att du betalar i viss utsträckning mer än du faktiskt är skyldig till att göra.
    1. Du behöver inte bidra till barnomsorgen. Det är han som nyttjar den = han betalar.
    2. Ni delar på barnbidraget och i mina ögon tycker jag det är rättvist då ni har dom i stort sett 50%
    3. Du ska ta kontakt med försäkringskassan. Du är inte skyldig att betala mer än underhållet samt har troligtvis rätt att göra avdrag för de dagar barnen är hos dig
    4. Det står honom fritt att stämma dig på ett högre underhåll. Tror dock inte att han kommer någonstans med det, till viss del räknas hans sambo in i hans betalningsförmåga vare sig han vill det eller inte. OBS! Jag kan inte dessa regler helt och hållet.
    5. Du har ett par alternativ... Först - ta kontakt med familjerätten och be dom sammanakalla till ett gemensamt samtal. Träffa dom först själv och förklara situationen. Försök komma överrens hos dom.
    6. Bli boförälder. Du har då rätt till underhållet från honom istället avräknat de dagar barnen är hos honom.
    Kanske är det ekonomiskt sett mer gynnsamt.

Och tänk på... Barnens dyra aktiviteter... behöver dom vara så dyra...? Bara en tanke!!!

Det verkar som om han antingen är VÄÄÄÄLDIGT snål eller inte har en aning om vad som verkligen gäller.
    Du behöver kolla upp så du är säker - RING FÖRSÄKRINGSKASSAN!!!  :)

Lycka till!
Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?