• Anonym (märkligt)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Lukom skrev 2014-01-09 10:17:33 följande:

Hej har ingen länk men minsyster är i liknande sist hin har noll i inkomst pappan har större inkomst än henne och enligt hennes advokat måste han betala mer i underhåll för barnet eftersom hennes i komst är mindre eller i hennes fall noll. Dessutom alså när dom e små bör pappan betala småbarnsutrustnig som går upp till ca 15000kr! Min systers fd måste alså betala 15000kr i småbarnsutrustnibg/spädbarnsutrustning plus ett högre underhåll, På några 100 lappar mer. Detta kan dock inte försäkringskassan godkänna utan ett avtal från föräldrarna! Går inte pappan med på att betala vad advokaten och mamman räknat ut så får dom stämma pappan och på så vis få fram ett lagligt avtal då lagen säger att han är slyldig att försörja sitt barn! Typ något i den stilen! Och jag tycker inte du som skrev inlägget ska betala såå mycket! Som sagt min fd betalar mig endast 1273kr och inget eztra inget utöver jag får stå för allt! Dagis kläder aktiviteter mat osv... Så tycker du bör prata med en advokat så du får rätsida på vad som är rätt ocj vad som är fel!
    MIn man som har 26800 kr i inkomst före skatt har precis nu börjat betala hela summan själv till sitt ex, alltså 1273 kr, tidigare hade han avdrag för att Fk räknat ut att han inte har råd att betala mer. Innan vi flyttade ihop betalade ahn bara drygt 500 kr själv för två barn, efter att vi flyttade ihop betalade han allt utom 200 kr, sen fick han lite mer i lön, så nu betalar han alltså allt.

Vi har inte speciellt mycket utgifter eller så heller och mamman har bara försörjningsstöd.
    Varför har inte din syster försörjningsstöd? Föräldrapenning? A-kassa? Sjukpenning?

Pappan till barnet, tjänar han massor eller vad? Och varför har de inte vv?
  • Anonym (märkligt)
    Lukom skrev 2014-01-09 20:25:25 följande:
    Spädbarnsutrusting går enligt konsumentverket upp till 15000 Som fadern ska betala eftersom mamman inte har någon inkomst. Det spelar ingen roll om hon köper vagn för 10tusen och finastf skötbord osv för konsumentverket som bestämt den summan även om hon käper barnvagn för en 1000 lapp och skiter i skötbord! Så är lagen.. Föratod inte vad su menade med att mamman skulle försörjas? Varför skulle han försörja henne? De sa jag inget om men hans barn måste han försörja ju! Nu vet ju inte jag givetvis vad han tjänar men syrran sa runt 26-27 före skatt. Han vill inte ha med barnet att göra och vill aldrig träffa det. Min syster är 20 år och har inte jobbat innan och har därför ingen inkomst mer än föräldra pening just nu. Hon har bostadsbidrag och tack vare de klarar hon av att inte få hjälp från soc. Tycker ni är lite väl dömande för att inte veta situationerna! Skriver ju liksom inte hela eller hela mitt liv här! Enligt advokaten är det en lag och tror knappat advokaten ljuger när hon säger det, och det är ingen hitte på advokat utan en välkänd och en av skånes bästa. Jag kan med tycka de låter sjukt med 15000 men så är de i deras fall! Inget handlar om vad min syater vill ha utan uträkningar gjorts och ca 1663kr var vad han rimligen skulle betala för ett spädbarn då hennes i komst är 0( vet ej hur de räknas me förändrapenning osv)
    Antingen ljuger hon, kan inte lagen eller så har din syster missuppfattat. Det finns ingen lag som stipulerar vad som ska betalas, det är en individuell uträkning.
Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?