Lukom skrev 2014-01-09 10:17:33 följande:
Hej har ingen länk men minsyster är i liknande sist hin har noll i inkomst pappan har större inkomst än henne och enligt hennes advokat måste han betala mer i underhåll för barnet eftersom hennes i komst är mindre eller i hennes fall noll. Dessutom alså när dom e små bör pappan betala småbarnsutrustnig som går upp till ca 15000kr! Min systers fd måste alså betala 15000kr i småbarnsutrustnibg/spädbarnsutrustning plus ett högre underhåll, På några 100 lappar mer. Detta kan dock inte försäkringskassan godkänna utan ett avtal från föräldrarna! Går inte pappan med på att betala vad advokaten och mamman räknat ut så får dom stämma pappan och på så vis få fram ett lagligt avtal då lagen säger att han är slyldig att försörja sitt barn! Typ något i den stilen! Och jag tycker inte du som skrev inlägget ska betala såå mycket! Som sagt min fd betalar mig endast 1273kr och inget eztra inget utöver jag får stå för allt! Dagis kläder aktiviteter mat osv... Så tycker du bör prata med en advokat så du får rätsida på vad som är rätt ocj vad som är fel!
Man skall betala utefter sin förmåga. Och efter vad barnet faktiskt kostar.
Att mamman o advokaten räknat ut ngt betyder INTE att pappan kommer att dömas att betala den summan. Så länge barnet inte av ngn anledning kostar mer än ett vanligt barn är högre underhåll svårt att få igenom. Det är ju barnet som skall försörjas inte mamman. Har hon noll i inkomst får hon väl bostadsbidrag samt soc? Pappan skall inte stå för mammans inkomster... Känner hon att hon inte kan betala får väl barnet bo hos pappan istället?
Att pappan skall betala 15000 i en engångssumma har jag aldrig hört talas om. Är även det ngt din syster o advokaten kommit på? Vad sjutton är det för småbarnsutrustning hon köpt/tänkt köpa?!? Har man inte råd köper man barnvagn o spjälsäng på blocket för 100:-, byter blöja på sängen (inget skötbord) osv...
Och nej, om ditt ex betalar 1273 så står DU inte för allt. Ditt ex samt staten står för 27900 kr om året. Ett barn i förskoleåldern beräknas enligt Konsumentverket kosta 22440 kr om året... Då är inte barnomsorg medräknat så det får du lägga till. Men OM du betalar maxtaxa (vilket innebär att ditt hushåll har en inkomst på minst 42000 per månad) så är det 15120 om barnet är under tre år och 10080 om barnet är tre år eller mer. Så OM du betalar maxtaxa är alltså barnets kostnad om barnet är under tre år 37560 varav DU står för 9660. Är barnet över tre år är årskostnaden 32520 vilket innebär att din del är 4620.
Detta är alltså vad Konsumentverket menar att ett barn i förskoleåldern kostar. Så länge ditt barn inte har några särskilda behov som kostar mycket betslar DU en väldigt liten del av barnets kostnad..