• Anonym (Mamma)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Hej!

Jag har mina tre barn onsdag till måndag varannan vecka. Alltså 10 dagar i månaden (4 dagar per månad mindre än växelvis boende) Jag betalar nu via försäkringskassan 1273 kr/ barn och månad.

Min fråga är vad som skall ingå i underhållet. Enligt barnens pappa är det jag betalar enbart för att täcka upp hans kostnader för dom 4 dagar extra han har barnen utöver växelvis boende. Detta kan väl inte stämma? Han kräver att jag skall betala halva barnens försäkringar, fritidsavgifter, vinterkläder, aktiviteter m.m plus underhåll till honom.

Självklart betalar jag för dom kostnader barnen har när dom är hos mig dvs. kläder och mat samt annat dom behöver. Jag betalar även deras mobiltelefoner som dom även använder när dom är hos honom.

Är det verkligen meningen att jag skall betala underhåll samt stå för hälften av alla kostnader när jag ändå har dom 10 dagar per månad? Vi bor i likadana lägenheter så kostnaderna för oss där är lika förutom att han har en sambo som står för halva boendekostnaden medan jag är ensamstående, påverkar detta något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?
  • Brumma
    Lukom skrev 2014-01-03 22:31:38 följande:

Hej enligt lag om han har större inkomst än dig ska han betala mer i underhåll är 1250kr

Nej...

Går man genom försäkringskassan är det 1273 som gäller. Varken mer eller mindre. Gör man däremot uträkningen själva genom deras hjälpverktyg så fyller man i barnets omkostnader, drar bort barnbidraget, lägger till båda föräldrars ÖVERSKOTT och får därefter en procentuell summa att betala som baseras på varje förälders överskott. Man kan alltså ha olika lön men även olika utgifter så själva överskottet inte skiljer sig.

Det kan ju även bli så att barnets omkostnader är mindre än 1273 + 1273 + 1150 i månaden (nu räknar jag med att föräldrarna har ungefär samma överskott) och därför skall underhållet vara MINDRE än 1273...

Sedan finns ju varianten att stämma angående mer underhåll o då får man visa på varför barnet kostar ner än normen.

Ett ytterligare alternativ är ju att den ena föräldern har KRAFTIGT högre inkomst, o få menar jag kraftigt. Då kan barnet få standardtillägg utöver underhållet. Det kan tex innebära att underhållsföräldern betalar barnets hobby eller läger tex. Standardtillägget innebär alltså INTE extra pengar som betalas till boendeföräldern.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-01-05 19:16:40 följande:

Nackdelen är att jag gick med på att ha barnen 4 dagar mindre än växelvis i tingsrätten för att barnen skulle slippa gå igenom en vårdnadstvist och behöva gå igenom en vårdnadsutredning :( (barnens papp krävde detta) Jag trodde att detta skulle göra att barnen äntligen fick lite lugn och ro i sin tillvaro men tyvärr har allt bara blivit värre. Däremot pratades det inte alls om underhåll utan ordföranden tog aldrig upp den biten utan sa bara att vi skulle dela barens kostnader lika emellan oss. Men försäkringskassan har ju sedan tagit ett beslut om att jag skall betala underhåll då jag enligt dom har barnen 2 dagar för lite för att slippa betala underhåll. Kan jag ta detta till rätten en gång till? Jag vill helst ha barnen mer och jag vill att vi alla ska få en bra och trygg tillvaro. Vore skönt om allt fanns reglerat så att barnens pappa inte kan bråka med mig mer och inte kan utnyttja mina känslor för barnen för att få igenom det han vill.
    En fråga som inte tagits upp vad jag kan se - antar att pappan får barnbidraget? Bara för att kolla :)

Du har fullgjort din ekonomiska plikt när underhållet är betalat. Behövs mer får man antingen gemensamt titta på barnens faktiska kostnader eller ta det genom rätten.

Om du använder dig av barnomsorg eller fritids så bör du betala för din del. Enklast är ju att få varsin räkning så betalar ni det ni har behov för och det baseras på ert respektive hushåll.

Gällande avdrag för underhåll får man göra det om man har barnen minst fem dygn i sträck eller sex dagar på en månad. Du får göra avdrag med 1/40 av underhållet för varje dag du har barnen. Dvs att har du barnen tio dagar o betalar 1273 per barn så gör du avdrag på 318 kronor per barn o månad.
  • Anonym (hallå)

Hej, ts hur har det gått-?

• Lukom
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 19:25:04 följande:
    Länka gärna till den lagen tack.

Hej har ingen länk men minsyster är i liknande sist hin har noll i inkomst pappan har större inkomst än henne och enligt hennes advokat måste han betala mer i underhåll för barnet eftersom hennes i komst är mindre eller i hennes fall noll. Dessutom alså när dom e små bör pappan betala småbarnsutrustnig som går upp till ca 15000kr! Min systers fd måste alså betala 15000kr i småbarnsutrustnibg/spädbarnsutrustning plus ett högre underhåll, På några 100 lappar mer. Detta kan dock inte försäkringskassan godkänna utan ett avtal från föräldrarna! Går inte pappan med på att betala vad advokaten och mamman räknat ut så får dom stämma pappan och på så vis få fram ett lagligt avtal då lagen säger att han är slyldig att försörja sitt barn! Typ något i den stilen! Och jag tycker inte du som skrev inlägget ska betala såå mycket! Som sagt min fd betalar mig endast 1273kr och inget eztra inget utöver jag får stå för allt! Dagis kläder aktiviteter mat osv... Så tycker du bör prata med en advokat så du får rätsida på vad som är rätt ocj vad som är fel!
  • SupersurasunkSara
    Lukom skrev 2014-01-09 10:17:33 följande:

Hej har ingen länk men minsyster är i liknande sist hin har noll i inkomst pappan har större inkomst än henne och enligt hennes advokat måste han betala mer i underhåll för barnet eftersom hennes i komst är mindre eller i hennes fall noll. Dessutom alså när dom e små bör pappan betala småbarnsutrustnig som går upp till ca 15000kr! Min systers fd måste alså betala 15000kr i småbarnsutrustnibg/spädbarnsutrustning plus ett högre underhåll, På några 100 lappar mer. Detta kan dock inte försäkringskassan godkänna utan ett avtal från föräldrarna! Går inte pappan med på att betala vad advokaten och mamman räknat ut så får dom stämma pappan och på så vis få fram ett lagligt avtal då lagen säger att han är slyldig att försörja sitt barn! Typ något i den stilen! Och jag tycker inte du som skrev inlägget ska betala såå mycket! Som sagt min fd betalar mig endast 1273kr och inget eztra inget utöver jag får stå för allt! Dagis kläder aktiviteter mat osv... Så tycker du bör prata med en advokat så du får rätsida på vad som är rätt ocj vad som är fel!

Alltså finns det ingen lag om detta. Småbarnsutrustning för 15000 kr? Den advokaten lever han i Sverige eller vad? Har man inga pengar får man köpa begagnat. Alla har möjlighet att stämma för högra underhåll, men det kan då aldrig gå via FK som du säger, men någon LAG finns det inte på att den ena måste betala mycket mer för att den adnra inte jobbar av vilken orsak det nu än må vara.

Det krävs också ganska så mycket större inkomst för att det ska gå igenom och det är barnets behov som ska styra, inte vad bf vill ha.
  • Anonym (märkligt)

MIn man som har 26800 kr i inkomst före skatt har precis nu börjat betala hela summan själv till sitt ex, alltså 1273 kr, tidigare hade han avdrag för att Fk räknat ut att han inte har råd att betala mer. Innan vi flyttade ihop betalade ahn bara drygt 500 kr själv för två barn, efter att vi flyttade ihop betalade han allt utom 200 kr, sen fick han lite mer i lön, så nu betalar han alltså allt.

Vi har inte speciellt mycket utgifter eller så heller och mamman har bara försörjningsstöd.
    Varför har inte din syster försörjningsstöd? Föräldrapenning? A-kassa? Sjukpenning?

Pappan till barnet, tjänar han massor eller vad? Och varför har de inte vv?
  • Brumma

Man skall betala utefter sin förmåga. Och efter vad barnet faktiskt kostar.

Att mamman o advokaten räknat ut ngt betyder INTE att pappan kommer att dömas att betala den summan. Så länge barnet inte av ngn anledning kostar mer än ett vanligt barn är högre underhåll svårt att få igenom. Det är ju barnet som skall försörjas inte mamman. Har hon noll i inkomst får hon väl bostadsbidrag samt soc? Pappan skall inte stå för mammans inkomster... Känner hon att hon inte kan betala får väl barnet bo hos pappan istället?

Att pappan skall betala 15000 i en engångssumma har jag aldrig hört talas om. Är även det ngt din syster o advokaten kommit på? Vad sjutton är det för småbarnsutrustning hon köpt/tänkt köpa?!? Har man inte råd köper man barnvagn o spjälsäng på blocket för 100:-, byter blöja på sängen (inget skötbord) osv...

Och nej, om ditt ex betalar 1273 så står DU inte för allt. Ditt ex samt staten står för 27900 kr om året. Ett barn i förskoleåldern beräknas enligt Konsumentverket kosta 22440 kr om året... Då är inte barnomsorg medräknat så det får du lägga till. Men OM du betalar maxtaxa (vilket innebär att ditt hushåll har en inkomst på minst 42000 per månad) så är det 15120 om barnet är under tre år och 10080 om barnet är tre år eller mer. Så OM du betalar maxtaxa är alltså barnets kostnad om barnet är under tre år 37560 varav DU står för 9660. Är barnet över tre år är årskostnaden 32520 vilket innebär att din del är 4620.

Detta är alltså vad Konsumentverket menar att ett barn i förskoleåldern kostar. Så länge ditt barn inte har några särskilda behov som kostar mycket betslar DU en väldigt liten del av barnets kostnad..
  • Lovis111

10080kr är alltså maxtaket? borde inte underhållet räknas procentuellt om nu den ena föräldern väljer att ha sitt barn mindre eller inget alls?

• Brumma
    Lovis111 skrev 2014-01-09 11:48:59 följande:

10080kr är alltså maxtaket? borde inte underhållet räknas procentuellt om nu den ena föräldern väljer att ha sitt barn mindre eller inget alls?

Maxtaxan om hushållet tjänar 42 000kr i månaden eller mer är på 840kr om barnet är över tre år. Det blir 10 080kr om året.

Väljer ena föräldern att ha barnet mindre (eller som i vårt fall så valde mamman genom att flytta så enbart vh samt lov är möjligt, pappan VALDE alltså inte) så betalas 1273kr i månaden om man går genom försäkringskassan. Om umgängesföräldern har barnet mer (fem dygn i ett sträck eller sex dygn på en månad) görs avdrag för varje dag med 1/40 av underhållet per dag (vid 1273 blir det 31kr per dag).

Alltså minskar ju underhållet ju mer man har barnet. Har man barnet växelvis (gränsen går vid tolv dagar har jag för mig) utgår inget underhåll alls. Däremot kan man ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende från försäkringskassan. Detta motsvarar max ett halvt underhållsstöd (636kr) och betalas av försäkringskassan, inte den andra föräldern.
  • SupersurasunkSara
    Lovis111 skrev 2014-01-09 11:48:59 följande:

Maxtaket för förskoleavgift alltså
Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?