• Anonym (Mamma)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Hej!

Jag har mina tre barn onsdag till måndag varannan vecka. Alltså 10 dagar i månaden (4 dagar per månad mindre än växelvis boende) Jag betalar nu via försäkringskassan 1273 kr/ barn och månad.

Min fråga är vad som skall ingå i underhållet. Enligt barnens pappa är det jag betalar enbart för att täcka upp hans kostnader för dom 4 dagar extra han har barnen utöver växelvis boende. Detta kan väl inte stämma? Han kräver att jag skall betala halva barnens försäkringar, fritidsavgifter, vinterkläder, aktiviteter m.m plus underhåll till honom.

Självklart betalar jag för dom kostnader barnen har när dom är hos mig dvs. kläder och mat samt annat dom behöver. Jag betalar även deras mobiltelefoner som dom även använder när dom är hos honom.

Är det verkligen meningen att jag skall betala underhåll samt stå för hälften av alla kostnader när jag ändå har dom 10 dagar per månad? Vi bor i likadana lägenheter så kostnaderna för oss där är lika förutom att han har en sambo som står för halva boendekostnaden medan jag är ensamstående, påverkar detta något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?
  • Anonym (gaddad)

Han har grymt fel

Inte en spänn till ska du bistå med!!

• Anonym (hallå)

Ingeting och du har rätt att göra avdrag på underhållet om du har barnet mer än 6 nätter i månaden.
    Kommer inte i håg hur mycket men ring och prata med fk kassan om det för du ska betala mindre till dom än vad du gör.
    Och använd sen dom pengarna till att göra nåt roligt med barnen och skit i vad ditt ex tycker.

• Anonym (Mamma)

Tack så jättemycket för era svar. Jag hade för mig att jag inte skulle behöva stå för hälften av allt när jag betalar underhåll men var inte helt säker.
    Att man kunde göra avdrag på underhållet visste jag inte men då ska jag ringa till försäkringskassan på måndag och höra efter hur jag skall gå till väga. Perfekt isf så att jag har råd att hitta på något roligt med barnen.

• Lukom

Hej enligt lag om han har större inkomst än dig ska han betala mer i underhåll är 1250kr

• Anonym (Mamma)

Okej jag har ju lite större inkomst än honom men däremot har han halva boendekostnaden än vad jag har då han har sambo och jag är ensamstående. 

• Anonym (Pappa)

Jag vet såklart inte vad lagen säger, men det känns lite konstigt om du inte skulle bidra lika mycket till barnens försäkringar som han gör? Bästa är väl att kontakta försäkringskassan om du vill att allt ska bli rätt helt lagligt. Själv hade jag dock gjort upp i godo om saker som försäkringar som gäller barnen hela tiden och är knutet till just barnets välbefinnande. I synnerhet om jag är den parten med bättre inkomst.  Lycka till!

• Anonym (L)

Nja, vad gäller barnen fritidsaktiviteter tycker jag du ska bidra med hälften. Bara för att han har barnen fyra dagar mer än du innebär det ju inte att alla kostnader ligger på honom. Hade ni haft barnen lika mycket ska detta delas rakt av under förutsättning att ni båda har inkomster till detta. Vill du ha barnen försäkrade när de är hos dig bör du även bidra med detta. Du säger att du bidrar med kläder när de bor hos dig och då borde väl även ytterkläder ligga lika mycket på din post som på ditt ex?

• MuppinCowboy

Enkel lösning - TS gör de avdrag på underhållet som hon har rätt till och sen använder hon de pengarna till att bidra till ytterkläder mm.

På det viset kan mannen inte klaga även om det kanske inte blir jättestor skillnad för honom i slutänden, men rätt ska ju vara rätt åt båda hållen? och barnen får sina kläder, ta daaaaa

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Uh)

Dyrare fritidsaktiviteter o mediciner ingår inte i underhållet , har precis fått detta från min advokat o mitt ex får ge mig halva detta per år

Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?