• Anonym (Mamma)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Hej!

Jag har mina tre barn onsdag till måndag varannan vecka. Alltså 10 dagar i månaden (4 dagar per månad mindre än växelvis boende) Jag betalar nu via försäkringskassan 1273 kr/ barn och månad.

Min fråga är vad som skall ingå i underhållet. Enligt barnens pappa är det jag betalar enbart för att täcka upp hans kostnader för dom 4 dagar extra han har barnen utöver växelvis boende. Detta kan väl inte stämma? Han kräver att jag skall betala halva barnens försäkringar, fritidsavgifter, vinterkläder, aktiviteter m.m plus underhåll till honom.

Självklart betalar jag för dom kostnader barnen har när dom är hos mig dvs. kläder och mat samt annat dom behöver. Jag betalar även deras mobiltelefoner som dom även använder när dom är hos honom.

Är det verkligen meningen att jag skall betala underhåll samt stå för hälften av alla kostnader när jag ändå har dom 10 dagar per månad? Vi bor i likadana lägenheter så kostnaderna för oss där är lika förutom att han har en sambo som står för halva boendekostnaden medan jag är ensamstående, påverkar detta något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?
  • Cadencee

Förlåt om jag kapar din tråd! Men är själv i denna snurra och har precis hamnat där. Pappan kommer betala underhåll men han ska stå för allt som behövs under umgängestiden? Är det något annat man ska/bör dela på?

• SupersurasunkSara
    Cadencee skrev 2014-01-05 20:13:18 följande:
    Förlåt om jag kapar din tråd! Men är själv i denna snurra och har precis hamnat där. Pappan kommer betala underhåll men han ska stå för allt som behövs under umgängestiden? Är det något annat man ska/bör dela på?
    Medicin ingår lite grann vad jag vet i underhållet, tex alvedon och liknande, annan medicin ingår inte likaså aktiviteter. Men man MÅSTE inte dela på det, vill den ena inte får den andra vackert betala eller stämma den andra föräldern.
  • Anonym (Mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 20:00:44 följande:
    Kräv att få ha barnen halva tiden. Även om han drar dit till rätten så kommer det troligen att bli så eftersom det hittills har fungerat utmärkt men i stort sett varannan v. Alt att DU får boendet för att HAN har samarbetsproblem. Yrkar du i första hand på vv boende och i andra hand att han får end vh så kommer det mest troligt att bli vv för er och ni betalar var och en själva det barnen använder hos er och får komma överens om aktiviteter, men det kan man också ta med i stämningen om man vill, så man får även det reglerat på en gång.

Nackdelen är att jag gick med på att ha barnen 4 dagar mindre än växelvis i tingsrätten för att barnen skulle slippa gå igenom en vårdnadstvist och behöva gå igenom en vårdnadsutredning :( (barnens papp krävde detta) Jag trodde att detta skulle göra att barnen äntligen fick lite lugn och ro i sin tillvaro men tyvärr har allt bara blivit värre. Däremot pratades det inte alls om underhåll utan ordföranden tog aldrig upp den biten utan sa bara att vi skulle dela barens kostnader lika emellan oss. Men försäkringskassan har ju sedan tagit ett beslut om att jag skall betala underhåll då jag enligt dom har barnen 2 dagar för lite för att slippa betala underhåll. Kan jag ta detta till rätten en gång till? Jag vill helst ha barnen mer och jag vill att vi alla ska få en bra och trygg tillvaro. Vore skönt om allt fanns reglerat så att barnens pappa inte kan bråka med mig mer och inte kan utnyttja mina känslor för barnen för att få igenom det han vill.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2014-01-05 20:16:40 följande:

Nackdelen är att jag gick med på att ha barnen 4 dagar mindre än växelvis i tingsrätten för att barnen skulle slippa gå igenom en vårdnadstvist och behöva gå igenom en vårdnadsutredning :( (barnens papp krävde detta) Jag trodde att detta skulle göra att barnen äntligen fick lite lugn och ro i sin tillvaro men tyvärr har allt bara blivit värre. Däremot pratades det inte alls om underhåll utan ordföranden tog aldrig upp den biten utan sa bara att vi skulle dela barens kostnader lika emellan oss. Men försäkringskassan har ju sedan tagit ett beslut om att jag skall betala underhåll då jag enligt dom har barnen 2 dagar för lite för att slippa betala underhåll. Kan jag ta detta till rätten en gång till? Jag vill helst ha barnen mer och jag vill att vi alla ska få en bra och trygg tillvaro. Vore skönt om allt fanns reglerat så att barnens pappa inte kan bråka med mig mer och inte kan utnyttja mina känslor för barnen för att få igenom det han vill.
    Ja, du kan stämma pappan för att få igenom det, prata med advokaten om orsaken till att du gick med på detta tidigare, men att det ändå inte blivit någon lugn och ro kring detta så då kan du lika gärna ha vv och slippa tjafset om pengarna.

Vad då barnen gå igenom vårdnadsutredning? Är du på något sätt olämplig som förälder eller vad?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-01-05 20:02:01 följande:
    Ts, din före detta hävdar alltså att barne kostar 447 kr per dag/barn? Med andra ord borde mina ungar kosta mig ca 28 620 kr i månaden? Inte konstigt att pengarna inte räcker till här hemma

Precis barnens pappa hävdar detta och menar på att jag är en dålig mamma som inte betalar allt. Jag har försökt resonera med honom men han vägrar prata med mig i telefonen och skriver 3 A4 sidor långa mail med länkar till diverse sidor och lagtexter samt talar om hur värdelös jag är som mamma.
  • h8him

Men om barnen är hos dig 10 dagar i månaden så är de väl de övriga 20 dagarna hos sin pappa? Du har barnen en tredjedel av tiden enligt vad du själv skriver.

• Cadencee
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 20:15:20 följande:
    Medicin ingår lite grann vad jag vet i underhållet, tex alvedon och liknande, annan medicin ingår inte likaså aktiviteter. Men man MÅSTE inte dela på det, vill den ena inte får den andra vackert betala eller stämma den andra föräldern.

Tack för svaret!
  • Cadencee
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 20:15:20 följande:

Tack för svaret!
  • Anonym (Mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-05 20:18:42 följande:
    Ja, du kan stämma pappan för att få igenom det, prata med advokaten om orsaken till att du gick med på detta tidigare, men att det ändå inte blivit någon lugn och ro kring detta så då kan du lika gärna ha vv och slippa tjafset om pengarna. Vad då barnen gå igenom vårdnadsutredning? Är du på något sätt olämplig som förälder eller vad?

Då ska jag prata med advokaten om detta och se om det går att få tillbaka växelvis boende för det här tjafset om pengarna har blivit ohållbart. Det är en lång historia kring detta då barnens pappa har anmält mig till socialen ett antal gånger bl.a. För att jag lät vår 10 åring borsta tänderna själv och för att han anser det olämpligt att jag ibland låter min pojkvän vara här samtidigt som barnen är här. Han har inte kommit någonstans med detta men jag vill inte att barnen skall behöva utsättas för det här pga av att deras pappa vill göra det svårt för mig. Detta har hållt på i över 4 år och tillsist stämde jag honom för att få till ett avtal så att det skulle bli lugn och ro. Detta har fungerat ända fram tills han begärde underhåll och sedan började bråka om pengarna. Han har innan han begärde underhåll fått halva summan för alla räkningar samt halva summan av alla vinterkläder och skor som barnen har behövt och jag har utöver det betalat deras mobiltelefoner och busskort till lästa sonen. Så vi har delat på allt. Nu däremot kräver han att vi fortfarande skall dela på allt medan han utöver detta skall få underhåll.
  • Anonym (Mamma)
    h8him skrev 2014-01-05 20:19:48 följande:
    Men om barnen är hos dig 10 dagar i månaden så är de väl de övriga 20 dagarna hos sin pappa? Du har barnen en tredjedel av tiden enligt vad du själv skriver.

Det som skiljer från växelvis boende är 4 dagar. När jag hade dom växelvis hade jag 4 dagar mer än jag har nu. Sedan har jag dom mer över jul, lov och flera veckor i sträck över sommaren.
Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?