• Anonym (sockerberoende)

hjälp mig bli av med mitt sockerberoende!

Jag lider av fruktansvärt sockerbehov. Jag äter ca 0,5-1 kg godis/kakor om dagen. Jag skäms och det är helt ohållbart. Men jag kan inte sluta, tycker det är jobbigt bara jag tänker på det. Var rökar innan och det kunde jag sluta med utan problem men detta går inte. Behöver era tips och råd!

• Svar på tråden hjälp mig bli av med mitt sockerberoende!
  • Fjärilslarv
    frappa skrev 2013-12-10 16:37:00 följande:

Man bruka även köra äppelcidervinäger ur flaskan.
    Som på många, verkar på mättnadskänsla och sånt sug.

Säger inget om krom, för det vet jag inte.

Men om du säger detta, så kan det knappast vara fel med dubbel funktion.

fast om man tar det direkt ur flaskan (låter som vi ska hutta sprit haha) så späder man väl ut det? för det kan nog inte vara bra med rent sånt i strupen och så?
    äh jag vet inte bara spekulerar =).
  • Anonym (Hrm)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-10 16:38:36 följande:
    fast om man tar det direkt ur flaskan (låter som vi ska hutta sprit haha) så späder man väl ut det? för det kan nog inte vara bra med rent sånt i strupen och så?
    äh jag vet inte bara spekulerar =).
    Om något så är det svinäckligt. Shottade det ett tag. Testade späda ut det, men det smakade ju lika äckligt och då var man ju dessutom tvungen att DRICKA det. Urk! Enda anledningen till att jag inte ville äta något efter det var för den otroligt äckliga eftersmaken som kunde sitta i i flera timmar...
  • sleepingbeauty
    Fjärilslarv skrev 2013-12-10 16:34:57 följande:
    vad var det för preparat? 
    kan du länka till produkten?

Köpte det på en Life butik i stan, en blå och vit ask ^^

Visst smakar det usch tvi och blä, men för mig så försvinner smaken när jag druckit ett glas vatten.

• Fjärilslarv
    Anonym (Hrm) skrev 2013-12-10 16:43:18 följande:
    Om något så är det svinäckligt. Shottade det ett tag. Testade späda ut det, men det smakade ju lika äckligt och då var man ju dessutom tvungen att DRICKA det. Urk! Enda anledningen till att jag inte ville äta något efter det var för den otroligt äckliga eftersmaken som kunde sitta i i flera timmar...
    salladsdressing vettu mumms :P.
  • sleepingbeauty
    Anonym (Hrm) skrev 2013-12-10 16:37:59 följande:
    Som någon annan skrivit så testade äppelcidervinägerstabbelter ett tag. Det enda som hände var att jag fick diarré och var tvungen att bajsa flera gånger om dagen. Fungerar bara som laxeringsmedel (för mig).

Enda gången jag blivit av med sockersuget är när jag helt slutat. Har jag varit sötsugen har jag bestämt köpt 1 kg morötter och knaprat istället. Knäckebröd har funkat som bra substitut med (jag gillar att knapra på saker).
    Blev dock sockerberoende igen eftersom min pojkvän är det och inte har planer på att bli av med det. Det var ingen jäkla höjdare att åka hem till honom och han alltid bad en köpa med godis som han sedan tryckte in i käften på en... Ingen bra support därifrån inte, så en bojkotta-socker-kompis kan vara bra med!

Tråkigt att det blev laxeringseffekten, inte riktigt det man vill ha.

Håller med om att det är bra att ha någon att göra det ihop med. Min karl sitter och käkar chips nu, inte jättemotiverande när man försöker sluta med sånt mitt i veckorna.

• frappa

Strikt LCHF så inom en vecka har din kropps sötbehov minskat.

Sen har du bara det psykiska behovet kvar, det tar betydligt längre och tackla.
    Efter detta så får man introducera lite lite kolhydrater i taget, tills du når en nivå suget börjar igen.

Där får du ta ett steg tillbaka i kolhydrater, så har man sin nivå man pallar med.
    Slut med fika och annan skit.
    Folk brukar ibland misslyckas med LCHF och säga det inte är nått för dom.
    Brukar oftast vara av okunskap av man stoppar i sig, där man stoppar i sig massa kolhydrater fast man inte är medveten om detta.
    Sen är det tveklöst jobbiga 2-7 dagar innan kroppen fått ur all socker.
    Man är hungrig ofta i början, bara äta ofta och lite mindre.
    Och personligen kissar jag ut mängder de första 2-3 dagarna.

Man jämställer socker med kokain i beroende.

Så man ska inte inbilla sig det är enkelt.

Sen är ju socker lagligt, det gör inte saken bättre.

För det verkar ju vara startskottet till hejdlöst skicka i sig mer socker.

• Fjärilslarv
    frappa skrev 2013-12-10 16:49:30 följande:

Strikt LCHF så inom en vecka har din kropps sötbehov minskat.

Sen har du bara det psykiska behovet kvar, det tar betydligt längre och tackla.
    Efter detta så får man introducera lite lite kolhydrater i taget, tills du når en nivå suget börjar igen.

Där får du ta ett steg tillbaka i kolhydrater, så har man sin nivå man pallar med.
    Slut med fika och annan skit.
    Folk brukar ibland misslyckas med LCHF och säga det inte är nått för dom.
    Brukar oftast vara av okunskap av man stoppar i sig, där man stoppar i sig massa kolhydrater fast man inte är medveten om detta.
    Sen är det tveklöst jobbiga 2-7 dagar innan kroppen fått ur all socker.
    Man är hungrig ofta i början, bara äta ofta och lite mindre.
    Och personligen kissar jag ut mängder de första 2-3 dagarna.

Man jämställer socker med kokain i beroende.

Så man ska inte inbilla sig det är enkelt.

Sen är ju socker lagligt, det gör inte saken bättre.

För det verkar ju vara startskottet till hejdlöst skicka i sig mer socker.

och där kom LCHF.... inte helt oväntat.
  • frappa
    Fjärilslarv skrev 2013-12-10 16:50:09 följande:
    och där kom LCHF.... inte helt oväntat.
    Det v ar väldigt oväntat i ett sockerberoende tråd, MYCKET OVÄNTAT.
  • Fjärilslarv
    frappa skrev 2013-12-10 16:56:43 följande:
    Det v ar väldigt oväntat i ett sockerberoende tråd, MYCKET OVÄNTAT.
    nej jag var ironisk, jag bara räknade inläggen nästan tills LCHF- talibanerna skulle komma in i tråden.
  • Anonym (Hrm)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-10 16:48:46 följande:
    salladsdressing vettu mumms :P.
    Jag kan inte ens ha det som det. Har fortfarande nästan en hel flaska kvar. Har försökt ha den i sallad, till håret, till ansiktet (och då ändå utblandat med en massa annat), men det smakar/luktar ju sååå illa!
    sleepingbeauty skrev 2013-12-10 16:48:54 följande:

Tråkigt att det blev laxeringseffekten, inte riktigt det man vill ha.

Håller med om att det är bra att ha någon att göra det ihop med. Min karl sitter och käkar chips nu, inte jättemotiverande när man försöker sluta med sånt mitt i veckorna.

Nja, mjo. Det är ju inte så najs när man inte är ute efter den effekten, men nu vet jag iaf vad jag ska göra om jag någon gång blir förstoppad.

Gaah! Önskar man kunde tvinga sin respektive att sluta när man själv ska göra det, haha. Kan tänka mig att min pojkvän är unik i sitt slag då han verkligen inte förstår det där med att "sluta" när jag har gjort det. Har inte rökt eller snusat på 2 år nu, ändå kan han fråga om jag vill ha en snus efter maten. Blir faktiskt rätt sur ibland... (men då går jag bara till min fantasivärld där vi lever i mitt slott där JAG bestämmer att vi ska äta vegetariskt 4 gånger i veckan, skippa lösviktsgodis och promenera 3 gånger i veckan... Drömmer)
  • frappa
    Fjärilslarv skrev 2013-12-10 16:57:28 följande:
    nej jag var ironisk, jag bara räknade inläggen nästan tills LCHF- talibanerna skulle komma in i tråden.

När ska folk FÖRSTÅ ironi funkar INTE i skriven form, kanske med en massa smileys.

LCHF-talibanerna som du kallar dom ,har jag inte mycket övers för.

Dock är LCHF ett perfekt start för bota sockermissbruket.

Sen får vi hoppas h*n kan återinföra normala kolhydrater igen, till en hyfsad nivå efter missbruket är borta.

• Anonym (sockerberoende)

Jag förstår att det bästa är att bara ge sig fan på at4 sluta men jag har ej den viljan. Ska absolut testa tabletterna, tror ni man kan äta dom när man ammar? Kunde ej hitta något om det. Lchf är inget jag vill gå på (mår dåligt av fett).

• sleepingbeauty
    Anonym (Hrm) skrev 2013-12-10 16:58:56 följande:
    Gaah! Önskar man kunde tvinga sin respektive att sluta när man själv ska göra det, haha. Kan tänka mig att min pojkvän är unik i sitt slag då han verkligen inte förstår det där med att "sluta" när jag har gjort det. Har inte rökt eller snusat på 2 år nu, ändå kan han fråga om jag vill ha en snus efter maten. Blir faktiskt rätt sur ibland... (men då går jag bara till min fantasivärld där vi lever i mitt slott där JAG bestämmer att vi ska äta vegetariskt 4 gånger i veckan, skippa lösviktsgodis och promenera 3 gånger i veckan... Drömmer)
    Ett sånt där fantaisslott ska jag också skaffa mig, kan komma väl till pass ibland Solig
  • frappa
    Anonym (sockerberoende) skrev 2013-12-10 17:07:58 följande:
    Jag förstår att det bästa är att bara ge sig fan på at4 sluta men jag har ej den viljan. Ska absolut testa tabletterna, tror ni man kan äta dom när man ammar? Kunde ej hitta något om det. Lchf är inget jag vill gå på (mår dåligt av fett).

Använd äppelcidervinäger bara annars, om du då är osäker.

Man spär ut den, har inte i skallen hur mycket.

Men står på flaskan tror jag.

LCHF hade varit en bra start för dig annars, går ju överge en bit in.

• Anonym (osötad)

OM du VERKLIGEN är socker_beroende_ så bli inte förvånad om det inte hjälper med piller hit och dit. Det är en lång och mödosam väg att komma ur det och det finns inga genvägar.

Läs Sockerbomben av Bitten Jonsson och Vitt begär av Gunilla Sahlin så får du kunskap vilket  är en förutsättning för att lyckas. Det finns flera bra grupper på facebook för stöd från dom som gått före.

• radwanska
    Anonym (sockerberoende) skrev 2013-12-10 17:07:58 följande:
    Problemet är ju att du inte har viljan. Då kommer det inte gå. Det finns inga genvägar att bli av med ett beroende, man måste gå igenom en kortare eller längre period lidande. Bara man har viljan är inte det så farligt som det låter.

Det finns två vägar att gå: Att sluta "cold turkey" eller att trappa ner gradvis. Det förstnämnda ger en intensiv mardrömsaktig avtändning men å andra sidan kommer man ut "på andra sidan" betydligt fortare. Den andra vägen är nertrappning, ger ett mer utdraget men uthärdligt lidande. Så det är bara att välja vilken väg som passar dig bäst. Men om du säger att du inte har viljan, ja då vet jag inte riktigt... Det krävs vilja och mental styrka att bryta ett beroende.
  • Anonym (osötad)

Man kommer inte speciellt långt med enbart vilja om man inte har rätt verktyg. Tyvärr!

Svar på tråden hjälp mig bli av med mitt sockerberoende!