Jag tycker att Bling1975 sammanfattade det bra, men här kommer mina tankar:
Vi har försökt få barn på egen hand i ett antal år och står precis inför att påbörja IVF, samtidigt som de flesta vänner har fått minst ett barn redan/antagligen planerar fler, och ja, det känns varje gång det kommer ett nytt graviditetsbesked.
Personligen har jag i alla fall lärt mig att det som känns bäst för mig är att få veta det på ett sätt som gör att jag kan få smälta det i lugn och ro, antingen öga mot öga eller via mail - inte i ett stort sällskap helt apropå ingenting, eftersom min första reaktion ofta blir att känna mig lite ledsen. Det beror absolut inte på att en vän ska få barn, det är jättekul, men det blir en påminnelse om att de fortfarande inte hänt för oss.
När tror du att du kommer berätta för andra vänner/familj/släkt? Berätta för den här släktingen samtidigt. Jag förstår att man kanske drar ut på det för att det känns jobbigt att komma med nyheter som man vet ger upphov till kluvna känslor, men för mig har det nästan bara känts värre när det är uppenbart att jag är bland de sista att meddelas och "alla andra" vetat om det i veckor/månader.
Krångla inte till upplägget, du kan säga något i stil med "Jag har något att berätta och jag kan förstå om det känns jobbigt för dig/er att höra, men vi väntar barn igen". Om det är öga mot öga behövs kanske inte så mycket mer, jag tror att du i så fall kommer märka om det är läge att prata mer om det just då eller om hon/de behöver lite tid att smälta saken.
Nu blev det sjukt långt, och bara utifrån min synvinkel, men förhoppningsvis fick du i alla fall något användbart tips
.