Hur berätta (gravid)för nån som inte kan få barn?
Min bästa vän berättade det för mig face to face, och jag började gråta :( Jag var väldigt glad för hennes skull men gråten kom ändå och jag skämdes så oerhört att hon delat med sig av det bästa som hänt henne och så blir jag så ledsen. Vi hade försökt i 7 år och jag hade fått 2 missfall, och gjort 14 ivf och fet försök som hon ju visste om. Jag tycker att du endera ska skicka ett mail eller berätta det öga mot öga ensam med henne. Om du väljer det sistnämnda måste du vara beredd på att hon kan börja gråta och inte ta illa upp om hon gör det. Tro mig, hon är såklart glad för din skull även om första reaktionen är att hon blir ledsen för sin egen skull. Det jag uppskattade allra allra mest var att jag var den första som fick veta att min vän var gravid. För då visste jag att hon uppriktigt brydde sig om mig och verkligen ville göra allt för att jag skulle få veta det så fort som möjligt och kunna jobba med mina egna tankar och känslor. Jag kände att hon gjorde det för min skull och för att jag var viktig för henne. Såklart höll jag hemligheten för mig själv :) Tyvärr umgicks inte vi så ofta under hennes graviditet, vi ringde och mailade istället och det kändes ok för oss båda. På försök nr 15 blev jag själv gravid och det gick som det skulle. Vilken fin vän du är som tar hänsyn till henne. Grattis till graviditeten!