• Anonym (Besked)

Hur berätta (gravid)för nån som inte kan få barn?

Jorun skrev 2013-11-18 11:18:15 följande:
    Är själv ofrivilligt barnlös och jag hade föredragit att få veta via sms. Gärna med något i stil med "jag vet att det här kan vara jobbigt för dig" så man vet att du förstår att jag kanske inte kommer bli överlycklig. Hade också gärna fått veta före det blir officiellt så man hinner förbereda sig inför andra glada släktingar som vill prata om det. För mig fungerar det som så att varje graviditetsbesked river upp ett stort sår. Ju närmre relation desto jobbigare. Får jag bara lite tid att plåstra om det där såret i lugn och ro så kan jag hantera det bra sen och bete mig som folk. För man vill ju inte vara den sura, barnlösa bitterfittan som springer iväg och bölar. Sen har jag mycket lättare att känna riktig glädje för personer som bryr sig om oss också och faktiskt kan förstå att det kan vara jobbigt. Du verkar vara en sån person

Vill bara säga att jag inte skulle uppleva någon som en "sur bitterfitta" om denne sprang iväg och grät men jag förstår att man inte. Ill. vara personen som gör det för att man blivit överrumplad. De flesta borde ha förståelse för varför det händer.
Svar på tråden Hur berätta (gravid)för nån som inte kan få barn?